Læsetid: 3 min.

Ideen var ellers god

28. november 1998

Kedelige opremsninger og mangel på kritiske spørgsmål præger ny antologi om 90'ernes medie- og populærkultur

NY BOG
En række unge kulturskribenter har sat sig sammen for at skrive det, de selv kalder "et kritisk portræt af, hvad der er sket i dansk kulturindustri i dette årti" i antologien Klondike & Karaoke. Dansk medie- og populærkultur i 90'erne.
Antologien består af ni afsnit, skrevet af hver sin forfatter, om de kulturelle områder, som redaktionen mener hører til medie- og populærkulturen i 90'ernes Danmark. De udvalgte områder er: Film, teater, musik, radio, tv, magasiner, mode, reklamer og internet.
"Det uinteressante er forbigået i tavshed," som redaktionen - bestående af Erik Haar, Camilla Kjærsgaard og Erik Hansen - skriver i forordet.
Tak skal du have! Siger man på vegne af forfattere, billedkunstnere, arkitekter, kunstfotografer og mange af de andre udøvende kunstnere, der har bidraget til 90'ernes strøm af populære kulturprodukter (man kan jo bare tænke tilbage på sidste weekends besøgs-rekord på Bogmessen i Forum).

Slapt redigeret
Nå, men redaktionens argument for ikke at inddrage alle disse ellers så udmærkede kunstarter, er, at de "har valgt at fokusere på medier eller brancher, hvor man i høj grad arbejder med team- work."
Men hvorfor gruppearbejdet netop skulle kvalificere kunst og medieprodukter forklares desværre ikke. Det forekommer næsten absurd, når man f.eks. læser Erik Hansens 50 sider lange - og i øvrigt temmelig kedelige - artikel om mode, der i et væld af sproglige og indholdsmæssige gentagelser fokuserer på hver enkelt designers kreationer. Eller når afsnittet om teater primært drejer sig om de enkelte instruktørers gøren og laden. Hermed falder antologiens spinkelt bærende udvælgelseskriterium om gruppeindsatsen som det centrale til jorden med et brag.
I bogens indledning bebuder redaktionen, at de hverken vil skrive akademisk eller journalistisk, at de ikke vil være fulddækkende i deres beskrivelser af 90'ernes kulturtendenser, og at hver enkelt af antologiens ni afsnit har forskellig form alt efter forfatterens pen.
Altsammen gode undskyldninger for, at bogen i bund og grund er slapt redigeret.
Men antologiens virkelige problem er, at den det meste af tiden afholder sig fra at gå bag om de udviklingstendenser, der af de respektive forfattere udpeges som væsentlige i 90'erne.

Ingen spørgsmålstegn
Der bliver ikke stillet spørgsmålstegn ved, hvorfor 90'erne netop er årtiet, hvor alle - reklamefolk, magasinredatører, tv-stationer, internetudbydere, teaterdirektører, modefotografer - begynder at tænke i sendeflader og koncepter, målgrupper og segmenter. Begreber, der var uhørte for 10-15 år siden. Forfatterne nøjes med at konstatere, at sådan er det.
En væsentlig undtagelse er dog Anders Høeg Nissens fine artikel om radiomediets udvikling. Her er kritisk blod på tanden, når forfatteren f.eks. diskuterer, hvordan radioværten indtager en stadig mere personlig/intim rolle, og hvilken plads lytternes faxer, e-mails og opringninger udfylder i programmer som P3's formiddagsflade, Strax.
Høeg Nissen har alt det, de fleste af de øvrige forfattere kunne bruge mere af: Kritisk distance, et ubesværet og indbydende sprog (som ikke lefler for de branchefolk, der i rigt mål er interviewet til bogen) og evnen til at give sin læser en interessant, pædagogisk og informativ indføring i området.
For generelt betragtet rummer bogen alenlange opremsninger og referater af de mange film, magasiner, reklamekampagner, tv-programmer mm., som man kender så godt, fordi det maksimalt er otte år siden, de er kommet frem. Og antologien tilføjer dem ikke væsentligt nyt.
Klondike & Karaoke er langt fra sine læsere. Langt fra at diskutere, hvilken indflydelse det eksploderende medieforbrug og det populærkulturelle konsum har for alle de stakler, der ikke er en del af branchen. Det er synd, for ideen var ellers god.

*Klondike & Karaoke. Dansk medie- og populærkultur i 90'erne. Red. af Erik Haar, Camilla Kjærsgaard og Erik Hansen. 342 s., ill. 268 kr. Tiderne Skifter. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu