Læsetid: 3 min.

Kampen om kuplerne

6. november 1998

Den almindelige 'jævne' dansker blev hjemme, da muslimer, Fakkel-folk og højrefløjstilhængere diskuterede planerne om en stormoské i Århus centrum

"Det her er en enestående chance for Århus til at sparke Københavns røv med hensyn til integration."
Vi er midt inde i debatten om en stormoské i Århus centrum, hvor en dansk moské-tilhænger overfører diskussionen 'for eller imod' til den evige rivaliseren mellem Danmarks to største byer. Men han skal ikke blive aftenens sidste taler, der argumenterer ulogisk og usagligt - men måske den mest humoristiske.
De 112 sorte ruskindssæder, der er stillet op i mødelokalet på Århus Hovedbibliotek, er lidt over halvt fyldte af interesserede århusianske borgere. I krogene står unge mødre med deres små lystoppede børn. Der er kun tre tørklædeklædte kvinder tilstede, men en del mænd.
Alle er inviteret af Foreningen Det Somaliske Folk i Danmark, der leder og koordinerer projektet.
Formand Rage H. M. Rage sidder i panelet sammen med Leonard Martin, der er formand for All African Organizations og Rune Engelbreth Larsen, der er redaktør for tidsskriftet Faklen. Og netop sidstnævnte har startet debatten og været fortaler for, at landets 100.000 muslimer får mulighed for, at bygge deres egen moské. En forbindelse Dansk Folkeparti har svært ved at acceptere.
"Jeg husker tydeligt Faklens julehappening sidste år, hvor I skubbede en præst væk fra talerstolen for at tale det, I kalder for humanismens sag. Og nu går I ud og støtter et islamisk projekt. Er islam mere værd end kristendommen?" spørger Kenneth Kristensen, formand for Dansk Folkepartis Ungdom i Århus Amt.
Han fik nu aldrig rigtig svar.

Sjov happening
I stedet forklarede Rune Engelbreth Larsen, at Faklen bare havde lavet en sjov og anderledes happening, og at taleren gik stille og roligt op og talte om, at vi skal passe på den retning, samfundet bevæger sig i. Folk klapper energisk fra stolene - specielt de unge, men dem er der også flest af. Faktisk er der kun få danske repræsentanter for den gruppe, man vil kalde 'midaldrende'.
Leonard Martin forsøger at få debatten tilbage på sporet:
"Det er klart, det er nyt, at 'de fremmede' selv kommer med et ønske. Det gør nogle danskere bange, for 'de fremmede' skal lytte og acceptere og ikke ønske. Men vi forsøger at forholde os til virkeligheden, og den virkeligheden er, at der lever muslimer i Danmark," siger han,
"I Danmark er der religionsfrihed, og en moské kan bygges inden for de rammer, forfatningen sætter i dag. Vi vil gerne normalisere det, der allerede eksisterer."
Klapsalverne bruser igen ud i lokalet, der er sparsomt pyntet med to plakater, med billeder af den kendte moské med guldtag, der pryder Jerusalem. 'Stormoské i Århus' lyder teksten. Men det mener en repræsentant for partiet Det ny højre, bestemt ikke er en god idé. Faktisk mener han, det er så dårlig en idé, at han er rejst helt fra København for at deltage i mødet.
"Ja, I skal nok få politikerne med," siger han og hentyder til bl.a. borgmester Flemming Knudsens opbakning til projektet.
"Men hvad med den århusianske befolkning? Vores politiske elite er ikke med os. Det er os danskeres dilemma. Men spørg jer selv. Vil I have et muslimsk Århus, for en moské vil tiltrække muslimer som en magnet," fortsætter han, dirrende af engagement, mens han peger på de tre kvinder, der bærer tørklæde.
Mens salen klapper og buh'er af indlægget rejser en af de tre muslimske kvinder sig op og siger på århusiansk:
"Det er fuldstændig åndssvagt at tro, at et bedehus skulle tiltrække en masse muslimer. Vi tre er åbenbart 'rigtige' og 'farlige' muslimer, fordi vi sidder her med tørklæder på, men jeg er en ganske almindelig dansker, der er konverteret til islam."
Dermed svarede hun også på et tidligere indlæg, hvor en mand advarede mod islam, som han beskrev som "progressiv og aggressiv og farlig".

Grim og trist
Debatten er efterhånden så ophedet, at man kunne tro, der ville blive brug for den store karseklippede mand, der hele tiden vandrer frem og tilbage foran døren. Han ligner en udsmider.
Men kampen forblev verbal - men alligevel primitiv og grim, med alle de kendte argumenter om "at muslimske kvinder føder flere børn end danskere, ergo: Danmark bliver muslimsk". Og "Muslimer er fundamentalister - vil vi acceptere det i Århus?"
På den anden side stod muslimerne, og holdt på deres religionsfrihed. Og Faklens folk, der vil skabe et samfund, "hvor der er plads til alle dem, der skiller sig ud."
Det blev ikke en debat om en moské eller ej, men mere en debat om muslimer eller ej.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu