Læsetid: 2 min.

'Lidenskabeligt og effectfuldt'

5. november 1998

Skuespil af H.C. Andersen som grundlag for en videocollage af Knud Vesterskov om raceopgør, dengang og nu

VIDEO
H.C. Andersen beskrev selv sit skuespil Mulatten som "lidenskabeligt og effectfuldt". Det synes også at være den eksperimenterende danske videoinstruktør Knud Vesterskovs stikord til en tolkning af Andersens eksotiske historie.
Vesterskov er kendt for sit manieristiske arbejde med videocollagen, scratch-video. Han blander egne optagelser med klip fra den samlede film- og tv-historie, giver citaterne ny mening ved at placere dem i nye sammenhænge og efter til tider ganske voldsomme bearbejdelser. Især betjener han sig i sin redigering af en række forskellige former for superimposering, dvs. muligheden for gennem bl.a. farvekoder at lægge billeder eller dele af billeder oven i hinanden og påvirke hinanden frem mod nye og ind imellem uplanlagte betydninger.
Det centrale billeder i hans Mulatten er flammen - flammen er lidenskab og oprør, men flammen er også nat og hemmelige møder.
Mens Vesterskov ofte har arbejdet med homoerotiske temaer er det i denne historie den for mange lige så grænseoverskridende kærlighed mellem en sort og en hvid.

Slaveoprør
To hvide kvinder på vandring i en plantage på Martinique overraskes af uvejr og søger tilflugt hos mulatslaven Horatio. Hans skønhed, maskulinitet og anderledes livsopfattelse gør indtryk på kvinderne - i overenstemmelse med myten om den vilde sorte har han en stærk erotisk udstråling.
Horatio straffes af sin hvide herre for overhovedet at have konverseret damerne, som om han og de var lige. Hele historien udspilles på baggrund af et slaveoprør på øen.
Vesterskov er ikke kendt for nogen større forståelse for det lineære fortælleforløb. Her gør han sit bedste i den retning - med en engelsksproget fortæller, der med Andersen-citater opsummerer de spillede scener. Men hele tiden med sidespring til parallelle og nutidige fortællinger, egne og stjålne optagelser fra dokumentarfilm, spillefilm, tv-reportager. Sidehandlingerne bidrager især til temaet om det raceopgør, der også ligger i Andersens tekst.
Knud Vesterskov er ikke nogen psykologisk fortæller. Hans tidsopfattelse er postmodernistisk - alle mulige typer kostymer og talemåder og billedopfattelser kværnes sammen og skal i princippet opfattes som samtidige. Har man først fanget denne grundholdning er det ikke noget problem. Men jeg har et problem med hans manglende skelnen mellem de tvangsmæssige historiske slaveforhold og de frivillige nutidige slavespil i s/m-kombinationer.
Vesterskov har på trods af altid umulige finansieringsforhold gennem årene opretholdt en høj produktivitet. Allerede næste måned kommer hans næste premiere: Constance, det første forsøg med billedporno for især et kvindeligt publikum fra Zentropa Film.

*The Mulatto. Video af Knud Vesterskov. 47 min. Produceret med tilskud fra bl.a. Filmværkstedet og Kulturministeriet på St. Kitts. Vises hver torsdag i november i Filmhuset i forbindelse med programmet SneakBar. Premiere i aften

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her