Læsetid: 3 min.

Musikalske bobler

28. november 1998

TIL NÆSEN
Den franske forbindelse havde inviteret til noget med musik i. Det foregik i det indre København ved frokosttide, og vi mødte forventningsfulde op.
Det begyndte med en symfoni, en komposition, hvor alle instrumenterne spillede sammen i perfekt harmoni. Efter en kort pause fortsatte det med en concerto og en sonate, derpå fulgte en opera og endelig som finale nogle arier for bas og baryton.
Nej, nej, De har ikke fået fat i den forkerte klumme. Det er blot Krug-familiens egne musikalske analogier til de champagner, som selveste Henri Krug var i København for at præsentere for vinskribenterne ved en såkaldt arbejdsfrokost, som var henlagt til Krogs Fiskerestaurant. Et af formålene var at understrege, at champagne også er en fremragende madvin, og det lykkedes så ganske.
Henri Krug udstråler denne no-nonsense afslappethed og selvsikkerhed, der kommer af at repræsentere et strålende produkt og en solid økonomi. Der var ikke så mange teknikaliteter og ingen fransk arrogance - Krugs champagner forstår så rigeligt at tale for sig selv.

Krug er etableret i 1843 og er utvivlsomt et af de mest prestigiøse champagnehuse. Her laves ikke "almindelige" champagner, men kun det helt særlige. Krug er således det eneste champagnehus, som lagrer alle sine champagner i små egefade. Femte og sjette generation af familien vogter med omhu over "recepten" på husets vine.
Man kan ikke købe unge Krug-champagner, de modner i kældrene i seks til otte år, før de slippes løs. Og fra det tidspunkt bliver de kun bedre og bedre i en pæn årrække på flaske. At kapitalen bag huset nu kommer fra Rémy-Cointreau-gruppen, har heldigvis ikke influeret på den særlige Krug-identitet.
Symfonien, som vi lagde ud med til en pocheret østers i Sevruga caviar, var Krug Grande Cuvée, husets multi-vintage blandet af over 50 forskellige vine fra seks til ti forskellige år.
Kompleks og herlig.
Til de to følgende retter - hummersylte med persillerodspuré og hummervinaigrette og søtunge-bouillon med grønne æbler og jomfruhummer bagt med spæk - fik vi concertoen (Vintage 1989) og sonaten (Clos de Mesnil 1989). Den første er en fyldig, mundfyldende madchampagne, mens den anden er Krugs "Château-champagne" på én drue (Chardonnay), fra én mark og ét år. Måske den vin, der klarest udtrykker Krug-filosofien.
Hovedretten var dampet helleflynder i champagne-sabayonne, og hertil gik Krugs Rosé så aldeles strålende. En blød, "lyrisk" vin, som familien sammenligner med en opera. Det er seneste skud på Krug-stammen - huset har kun lavet den siden 1983, da Henri fik overbevist sin far om, at tiden var inde.

Sidst men ikke mindst: til osten (en Vacherin de Mont d'Or med syltede kastanier) kom arierne i form af Krug Collection 1976. En sødmefuld, dyb og enestående flot vin fra et exceptionelt tørt og varmt år. "Jeg glemmer aldrig, da min far sagde til mig: 'Lad os putte lidt mere Pinot Meunier i for at få mere friskhed'", siger Henri Krug med sønligt vemod. Tjah, hver har sine minder fra de unge år.
Man kan spørge sig selv, hvad formålet med en sådan opvisning er. Med priser på mellem 650 og 1600 kroner bliver det næppe et tilløbsstykke, selv hvis højkonjunkturen varer lidt endnu. Men det er næppe noget tilfælde, at vor lille "arbejdsfrokost" faldt her i opløbet til nytåret 1999 og ikke mindst så pas kort før årtusindskiftet. Hvis man er ude efter det helt særlige til en exceptionel aften, står Krug så sandelig parat med varerne.
Og hvis der skulle være en enkelt Krøsus blandt læserne, som gerne vil ofre endnu mere, har Vinredaktøren bemærket, at det fra et andet Champagne-hus er muligt at købe en flaske til den store aften for runde 10.000 kroner. Men så er den også i krystalflaske og emballeret i en smagfuld trækasse.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her