De syv dødssynder som et antikapitalistisk eventyr af Bert Brecht og Kurt Weill
NY CD
Marianne Faithfull har haft en utrolig karriere. Efter en kort periode som superstjerne engang i 60'erne med et enkelt gennembrudshit ("As Tears Go By") er hun i 80'erne og 90'erne genopstået som en slags comeback-kunstner - vor tids bud på en livserfaren, slidt Edith Piaf eller Marlene Dietrich.
Hun har sunget et nyt repertoire af modne kvindesange, og hun har lavet meget personlige tolkninger af moderne ballader af Tom Waits, Jerome Kern, Mick Jagger. Og Kurt Weill, som hun opdagede og første gang indspillede engang i midten af 80'erne.
Sammen med Wiens radiosymfonikere dirigeret af Dennis Russell Davies har hun med sin svage, sprukne, tobakssvækkede stemme indstuderet et danse- og syngespil (en ballet chanté) af Weill og Brecht, De syv dødssynder. Forestillingen blev oprindelig skrevet og opført i Paris i 1933 og var Weills første større værk efter, at han var gået i eksil fra Nazi-Tyskland. Hverken førsteopførelsen eller en opførelse i København i 1936 var - ifølge cd-noterne - nogen størrre succes. Lotte Lenya genoplivede for en kort bemærkning sangene i 1956.
Det er mere end frækt at kaste Faithfull sammen med et operakor og et symfoniorkester i en koncertoptagelse på en cd, men det er jo rigtigt hørt, at hun i højere grad end så mange andre og måske mere indlysende solister behersker Weills teknik og fortællesprog. Hendes frasering er stærkt beslægtet med den man kan høre i originaloptagelser med nogle af de kunstnere, Brecht og Weill selv samarbejdede med.
Fuld kontrol
De syv dødssynder er en frygtelig historie om kvinders fornedrelse i det kapitalistiske Amerika, som hverken Brecht eller Weill i deres lange eksilperiode var nået frem til på det tidspunkt. Amerika var for dem et gyserland, hvor alt kunne købes og sælges, også menneskelig værdighed.
Historien handler om Anna fra Louisiana, som sendes ud på en odyssé til syv amerikanske storbyer, hvor hun med sang og dans og kasten sig i grams skal skrabe penge sammen til et lille hus til sine forældre og brødre. Anna bryder sammen under presset - bliver til to personer. Den ene hårdtarbejdende og målrettet - den anden hele tiden på kanten til at forsvinde ud ad nogle sideveje, hvor hun kan dyrke sin dansekunst.
Faithfull er i fuld kontrol over materialet - fortæller Brechts urimede sange som var de skrevet til hende. Og uden at sætte sin moderne diktion over styr.
På cd'en findes også - med samme store besætning - et lille udvalg af Brecht-Weill klassikere: "Alabama Song", "Bilbao", "Sørøver-Jenny" og en isnende gengivelse af "Balladen om sexuel afhængighed" fra Dreigroschenoper.
*Marianne Faithfull og Vienna Radio Symphony Orchestra: The Seven Deadly Sins. RCA Victor 74321 601192