Læsetid: 3 min.

Dansk - sådan da

29. december 1998

Fire CD'er: generationsrock, funk, eksperimental og New Orleans

NYE CD'ER

Tidligere hed de opfindsomt Immortal Death. Så blev det til Aggressive High. Og nu Subspecies, som betyder noget i retning af en 'underart' - noget der er lavere end en art - det laveste lave.
De lyder som en sen inkarnation af den unge vrede musik sidst i 70'erne. En enkel besætning: guitar, trommer, bas. En hård aggressiv spillestil. En pågående vokal, som er nummeret lige før rap. Der er to sangere, som kører hårdt på hinanden, men alligevel synger fra samme bevidsthed.
Og kompromisløse generationstekster med brodden rettet mod magthavere af enhver art, dumme svin, undertrykkere, medløbere, voksne:
"Det at være voksen er en sindstilstand - som at sidde inde på livstid/Som et lukket land. Som at miste sit hjerte og sin forstand/Og til sidst bukke under for tidens tand."
Der er en del sanglinjer om angst - både på det personlige og det mere generelle plan. Linjer om arbejde, om ufor-ståelige politifolk, om forvirring, men også om et andet liv:
"Gid jeg var et fabeldyr i et af de eventyr/du fik fortalt da du var barn/Gid jeg befandt mig i den samme skuffe/som de utallige digte der er blevet forlagt/Gid jeg var en knop, der sprang ud, blev til et blad/der visnede og lydløst svævede bort."
Subspecies udtrykker sig som man forstå på dansk og tydeligvis også på enhver anden måde på deres eget sprog. Det er frygtelig umoderne, men tak for det: Det hele bliver tydeligere på den facon.

Low-fi rock
Natalia Feinberg kalder sin musik for "low-fi rock" - hun interesserer sig mest for det lavmælte, det stemningsskabende.
Feinberg har tidligere slået sine folder i Amsterdam. De seneste år har hun boet i København, hvor hun har dyrket det eksperimenterende hjørne af den rytmiske undergrund.
Hendes CD Moments on Earth er stort set hjemmegjort. Hun har selv skrevet al musikken, spiller selv hovedinstrumentet (akustisk og el-guitar) - får lidt hjælp af bl.a. violonisten Vibeke Petersen - og har selv produceret og udgivet (med hjælp fra bl.a. Kodas båndmidler).
Det meste af materialet er instrumentalnumre med sfæ-riske titler: "Yellow Moon", "Saturn Surfers", "Poetry of Clouds".
På en bund af rock- og bluesrytmer og -greb improviserer hun og laver en personlig lyd som - fordi den ofte går op mod grundrytmen - er både forførende og ganske for-uroligende.
Feinberg er ikke new age, selv om hun deler visse af referencerne. Men hvor new age-musikken gennem en vis monotoni vil skabe ro og meditative tilstande, er hun med sin indtrængende facon opsat på stort set det modsatte: at skabe uro og oplevelse og nye musikalske steder og rum. Det lykkes hende at indfanger den uro som al rockmusik dybest set handler om, men som ind imellem bliver væk i smarte indpakninger og jagten på det store publikum.

Sump og Delta
Visse plader er 100 år under vejs. Denne her blev indspillet først i november - en live optagelse med en ad hoc trio: Esben Just (piano, sang), Søren Frost (trommer), Svend "SP" Poulsen (bas) og lidt hjælp fra tre blæsere: Kasper Fredholm, Peter
Kehl, Peter Jensen.
Som vi tidligere har rapporteret har der i år været tætte musikforbindelser mellem New Orleans og København. Et hold Louisiana-musikere har undervist og optrådt i København. Og bl.a. denne trio har været nede i Deltaet og suge til sig.
Her aflægger de så rapport fra studierejsen og giver los for kærligheden til den særlige musiktradition med coverversioner af kendte og mindre kendte sump-sange af Dr.
John, Fats Domino, Chuck Berry, Hank Williams m.fl.
Der er tryk på musikerne, der er et medlevende publikum, en varm stemning. Et helt nyt og anderledes bud på begrebet partyplade.

Lyrisk New Orleans
Også Bottom Line har været i New Orleans. De har tilmed indspillet i Louisiana. Bottom Line er guitaristen Flemming Ostermann, pianisten Karsten Simonsen, trommeslageren Ethan Weisgard, bassisten Hans Frydendall.
Hvor Just & Co. forsøger at formidle sved og energi og høj stemning, står Bottom Line for det raffinerede, kultiverede, omhyggeligt gennemarbejdede.
Materialet på CD'en At the End of the Day er deres eget - hovedsagelig skrevet af Karsten Simonsen. Arrangementerne ligger dér, hvor jazz, pop og rock mødes og bliver til funk. Musikerne har alle baggrund i latin-orkestre som Salsa Na Ma og Cox
Orange, men har til dette udspil satset ikke på dansemusikken, men på det lyriske, det stemningsbærende. Den kontrollerede følelse. Smukt, elegant, vinder ved genhør.

*Subspecies: Bogstaveligt talt. Producer: Subspecies. Aggressive High Records. AHR002

*Natalia Feinberg: Moments on Earth. Producer: Natlia Feinberg. Loophole. LOHCD 0001

*SP/Just/Frost: Live In Cph. Producer: SP Just Frost. CopeRecords CD001

*Bottom Line: At the End of the Day. Producer: Bottom Line. Dancing Cow DCR 001

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her