Læsetid: 4 min.

Gershwin i perspektiv

2. december 1998

Sangerinderne Sarah Vaughan og Helen Merrill har hver deres udgave af Gershwin, men Herbie Hancock og Mathias Rüegg sætter den 100-årige i nyt perspektiv

NYE PLADER
Gershwin-året lakker mod enden, og det har affødt talrige plade-udgivelser til minde om den berømte song-komponist, der ville være blevet 100 i september. Nogle af disse udgivelser har vi tidligere omtalt, deriblandt Ella Fitzgeralds næsten klassiskeGeorge and Ira Gershwin Song Book fra 1959, som blev genudgivet på fire cd'er.
Siden har vi fået Sarah Vaughans Gershwin-sange fra 1957, nu overført til et dobbelt-cd-album, der supplerer det oprindeligt udgivne med et par alternative takes og talrige prøveoptagelser. Her er prægtige eksempler på Vaughans sangkunst, men hvor Fitzgerald havde Nelson Riddle som arrangør og dirigent, måtte Vaughan nøjes med den mindre evnerige Hal Mooney, hvis arrangementer for strygere og lejlighedsvis blæsere er alt for banale til denne sangerinde.
Også med den yngre (men nu 68-årige) Helen Merrill er der kommet en Gershwin-plade. Den er indspillet i 1979 men har vist ikke tidligere været fremme (her). Merrill har altid været mere kompromisløs end sine to ældre kolleger og er derfor forblevet en musikernes vokalist, beundret af en inderkreds.
Hun høres her med en kvintet ledet af den udmærkede pianist Dick Katz og med bassisten Rufus Reid som stærkeste kort, men desværre må man i fem af de otte numre døje med den ellers estimerede (dog ikke af mig) barytonsaxofonist Pepper Adams. To af Gershwin-sangene er kombinerede med Charlie Parker-temaer over samme harmonifølger: "Chasin' the Bird" over "I Got Rhythm og Quasimodo" over "Embraceable You" - et nærliggende påfund som dog ikke giver megen bonus.
Fem andre nyudsendte Helen Merrill-plader vender jeg tilbage til.

Hancocks Gershwin
Hvad man end vil mene om disse hver på sin vis herlige sangerinder, så er deres Ger-shwin-plader dog ikke mere end udvalg af sange - om egentlige nyfortolkninger af Gershwins musik er der ikke tale. Det er der derimod, når vi kommer til Herbie Hancock og til Mathias Rüegg, den schweizisk-østrigske komponist, arrangør og leder af Vienna Art Orchestra.
De har begge villet benytte 100-året til at se Gershwin i et nyt perspektiv: Hancock ved at sætte ham i relation til hans samtidige, især blandt sorte amerikanere (W.C. Handy, James P. Johnson, Duke Ellington), men også en hvid europæer (Ravel); Rüegg især ved at ajourføre Gershwins musik ud fra en 1990'er-opfattelse. Desuden benytter begge en række gæstesolister.
I Hancocks Gershwin's World møder vi således Joni Mitchell i "The Man I Love" og "Summertime", og især den sidste ligger godt for hendes jazz-folk-stemme. Wayne Shorter er med i begge, og hans stedvis meget Getz-lydende tenor forgylder den første. Shorter er desuden hovedsolist i en hurtig version af Ellingtons "Cotton Tail" (baseret på harmonisekvensen fra Gershwins "I Got Rhythm"), og her hører man endnu mere end ellers hvilken ild Terri Lyne Carringtons trommer sætter i musikken.

Hancocks verden
En mere uventet gæst er Stevie Wonder, hvis mundharmonika dog har en tilbagetrukket rolle i "Summertime", mens han, også som sanger, skaber en helt speciel version af "Handys St. Louis Blues". Og Kathleen Battles klassiske sopran mødes ikke mindre overraskende i Ger-shwins C-mol præludium.
Først og fremmest er pladen dog Hancocks, og beundrere af hans (akustiske) klaverspil har noget at glæde sig til. Det overdådige duospil med Chick Corea genoptages i en festlig version af James P. Johnsons "Blueberry Rhyme" fra 1939, Hancocks impressionistiske klaver høres i andensatsen af Ravels klaverkoncert i G (fra omkring 1930) med Orpheus-kammerorkestret, og "Embraceable You" er en fin soloballade.
Pladens mest indtagende musik finder jeg dog i "Lullaby", Gershwins strygekvartet-sats fra 1919, hvis drømmende, mahlerske romantik (smukt forløst af Orpheus-folkene) sættes i relief af Hancocks improviserede, nutidige klaverstemme. Endelig et overbevisende eksempel på den ellers så problematiske crossover-genre.

Rüeggs Gershwin
Også Rüeggs American Rhapsody hylder Gershwin via en række fremragende gæstesolister. Rüegg er en mester-arrangør for sangerinder, hvad enten det er den muntre Dee Dee Bridgewater (med seks saxer) i "They Can't Take That Away From Me", den inderlige Monica Zetterlund (med strygere og Art Farmers trompet) i "Soon" eller den tragiske Anna Lauvergnac (med fire alt-fløjter og to basfløjter!) i den sorgdybe "My Man's Gone Now". Betagende er også Shirley Horns "Someone to Watch Over Me", men da den blot spilles af hendes egen trio og i hendes eget arrangement, hører den kun delvis hjemme på pladen.
Der er desuden tre mand-lige musikere: T.S. Monk (Thelonious' søn!) i en morsom, rap-agtig udgave af den sjældent hørte "The Babbit and the Bromide" (fra 1927-musicalen Funny Face), Joe Lovano med sin italienertenor i "But Not For Me" og Ray Anderson med halsbrækkende basun og sang i "I Got Rhythm".
Endelig er der så Rüeggs arrangementer af Gershwins to første 'jazz-symfoniske' værker, Rhapsody In Blue (1924) og (førstesatsen af) Concerto In F (1925). De er arrangeret for det fulde Vienna Art Orchestra - der ellers kun benyttes bag Joe Lovano, så pladen er Rüeggs mere end orkestrets - og desuden er klaverpartierne afløst af henholdsvis Wolfgang Muthspiels guitar og Franck Tortillers vibrafon og marimba.
Hvad, der var 'jazz'-elementer hos Gershwin, bliver altså til jazzelementer hos Rüegg. Og igen har vi cross-over-musik af sjældent overbevisende karakter. Ikke noget dårligt resultat i 100-året for den første crossover-komponists fødsel.

*Sarah Vaughan Sings George Gershwin. Verve 557.567-2.
*Helen Merrill: Chasin' the Bird - Gershwin. Mercury 558.850-2.
*Herbie Hancock: Gershwin's World. Verve 557.797-2.
*Vienna Art Orchestra: American Rhapsody. A Tribute to George Gershwin. RCA Victor 09026-63227-2.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu