Læsetid: 6 min.

Kærlighedens mange former

5. december 1998

I en tynd børnebogssæson lyser billedbøgerne fortsat op med Kløvedal Helweg, Brøgger, Karrebæk og Gellert i fineste form

BØRNEBØGER
Selv om 98 havde ekstra fokus på børns læsning med den store kampagne 'Den gode historie' i foråret, har sæsonen været påfaldende tynd og i høj grad præget af genudgivelser og en tilsvarende mangel på markante nyudgivelser på børneromanfronten.
Derimod er der fortsat en boblende udvikling inden for billedbogsområdet. Der dukker løbende nye talenter op samtidig med, at veteranerne vedholdende udviser stor produktivitet og afsøger nye græsgange.
En af dem er Pernille Kløvedal Helweg, som med sin karakterfulde lidt spidse tuschstreg har været på banen en del år. Hun debuterer nu også som børnebogsforfatter med billedbogen Sofie og tigergrisen, som er en på samme tid kåd og stramt hengiven hyldest til et af vores gennem tiderne mest udskældte husdyr, grisen. Helweg betragter grisen som et dyr, der har en overset intelligens, og det kommer fint frem i denne charmerende historie om pi-
gen Sofie, der en eftermiddag bevæger sig ud i den store verden udstyret med sut og sutteflaske, mens de voksne holder havefest overbevist om, at Sofie sover trygt i sin klapvogn.
Sofie søger ind til de smaskende og gryntende smågrise, hvor hun møder pattegrisen Tiger. I et øjebliks kaos kommer Sofie i klemme under soen; hun mister sin sutteflaske og er nødt til at følge med de galopperende grise. "Man kan ikke både galoppere og patte på samme tid," som Tiger præcist formulerer det.
Sofie prøver med stor indlevelse at efterligne smågrisenes bevægelsesmønster i en serie etuder, som yndefuldt skildres i en række bevægelige opslag. Det ender i et mudderhul, hvor et par griseører, en nøgen babykrop og en måge udgør de elementer, Helweg med maksimal effekt får til at leve på en billedflade, der er domineret af det sepiafarvede mudder.
Legen bliver til dødelig alvor, da Sofie er ved at drukne og i sidste øjeblik reddes af Tigers mor. Udmattet går Sofie hjem og falder i søvn i sin klapvogn, hvor de voksne - på sidste opslag - forundret konstaterer, at det nemme barn, der bare har sovet, nu mangler sin sut og sutteflaske.
Helweg turnerer sin originale historie om uskyldstab, venskab og nye erfaringshorisonter i en ramme, der raffineret antyder muligheden for, at hele forløbet er en drøm. Den knappe tekst fungerer fint, og billedsiden er hele vejen igennem tæt, sanseligt og legende formidlet med en enkel letløbende tuschstreg i flot samspil med den øjehvinende brug af stærkt lysende akvarelfarver. Det er morsomt og svinsk godt gjort.

Momentvis poetisk
Der er ikke samme vellykkede samspil mellem tekst og illustrationer i Noa og tudsen og arken forfattet af Sten Kaalø og med Lilian Brøgger og Dorte Karrebæk i ypperligt samspil på billedsiden.
Beretningen om den lille livsglade og rødhårede Noa, der dagligt glæder sig over, at alt er til, er holdt i et lidt for messende og udramatisk sprogleje, hvor de mange sproglige gentagelser ikke bliver et afsæt for det livsmagiske løft, de skrevne ord tilstræber. Teksten har momentvis fat i poesien, men den er for lang og i passager alt for slap - og det er ærgerligt, for historien om den milde Noa og hans families hjertevarme liv i en verden fuld af krig, vrede og fattigdom har en eviggyldig kerne i sig.
Historiens kulminationspunkt er naturligvis beretningen om Syndfloden og den ark, Gud påbyder Noa at bygge som et refugium for jordens dyr, mens regnen skyller al ondskab væk fra jorden.
Det er denne del af historien Brøgger og Karrebæk har billedliggjort i fire plancher (på hver fem sider), placeret midt i bogen som en udfoldelig billedfrise. Og her får fortællingen - på billedsiden - endelig fuldtonet vingesus i det bevægelsesmønster, der udgøres af de mange dyrs finurligt illustrerede vandring frem til arken, som på en lang glidende havlinie sejler frem mod Ararats Bjerg. Her forløses munterhed, undergangsstemning og universel poesi i et samlet greb. Godt sekunderet af de små dagliglivsvignetter, der er strøet rundt på tekstsiderne.

Malerisk og fantasifuld
Lilian Brøgger har været utrolig produktiv i dette efterår. Den store spændvidde i hendes illustratorskab træder overbevisende frem, når man sammenholder hendes tegne- og farvekunst i Niels Fink Ebbesens Heksen og troldmanden med de små poetiske vignetter, der ledsager Tormod Haugens tekster i to små bøger om kærlighedens fryd og smerte.
Førstnævnte er et klassisk eventyr fra Bali om kampen mellem de gode og de onde kræfter. I en række smukt dekorerede og varmt farvemættede opslag får Brøgger givet sansning og liv til den balinesiske mytologi, der er på spil i eventyret. Prins Anak skal giftes med den smukke danserinde Irsak, som heksen Rangdeng forsøger at oplære i trolddom og sort magi. Prin-
sen må derfor opsøge sin kloge lærer Bharadah, som må opbyde al sin visdom og list for at besejre heksen. Brøgger aflokker historien stor dramatisk effekt i en række opslag, hvor maleriske og fantasifuldt karakteriserede uhyrer udøver deres destruktive magi. Den eksotiske lokalkolorit gøres nærværende. Eventyrets tone er ramt rent indefra.
I den hyppigt prisbelønnde norske Tormod Haugens to små fortællinger om kærligheden Georg og Gloria (og Edvard) samt Hjerte og smerte (og Taj Mahal) har illustrationstilgangen en helt anden karakter. I fin forlængelse af de to bøgers korte, rytmiske og poetisk afsøgende sætninger har Brøgger her valgt det stemningsbetonede og lette
touch i sine tuschtegninger, hvor smertefuld sorg og svævende kærlighed finder enkle og overbevisende udtryk.
Af ydre ligner bøgerne i form og størrelse moderne poesibøger, en genre Haugen for så vidt nyfortolker i de to korte episk skrabede forløb. I den første forelsker Georg sig rygmarvsrislende i Gloria, som tror, at de mange breve og røde hjerter i hendes postkasse stammer fra Edvard, som hun er forelsket i. De retningsforstyrrede kærlighedsprojekter vendes og drejes i ultrakorte, overraskende vinklede sceniske forløb, hvor Haugen lydhørt og poetisk sansende får alle nuancerne mellem det frydefulde og det forfærdelige ved den første forelskelse helt frem i originale sproglige billeder. Eksempelvis bliver savnet i en typisk formulering til "den ensomme nattegade, hvor hverken tiden eller klappelystne hunde gik forbi". Det billede genanvendes og forløses finurligt i den anden fortælling, hvor det netop er Georgs optagethed af den klappelystne hund Taj Mahal, der er lige ved at få kærligheden mellem ham og Gloria til at tippe til den forkerte side.

Sanseberusende
Kærligheden kan også antage karakter af en besættelse af noget så prosaisk og dog sanseberusende som chokolade. Det er i alt fald tilfældet i forfatteren Kirsten Ham-manns børnebogsdebut Chokoladeeskapade, hvor alene titlen er lidt af en smagsoplevelse. I firlinjede strofer slår Hammann gækken løs i en skør, opfindsom men også noget diffus chokoladefantasi, hvor den kvindelige hovedperson for en stund bliver en ægte chokoladenomade i et slaraffenland, hvor alt er lavet af chokolade.
Her bor hun hos en familie, hvis børn i skolen får "et par chokoladeflade", og hvor "der var nogle bøller, der stiftede en chokoladebrigade, /men politiet tændte et bål og smeltede deres chokoladebarrikade".
Dina Gellert digter i sine runde, smilende illustrationer flot videre på tekstens påfund og udfolder et sandt overflødighedshorn af fantasifulde chokoladerekvisitter, som gør bogen til sødmefuld hyggelæsning, men uden at der på noget tidspunkt kommer et i denne sammenhæng afgørende retningsbestemt bid i fremstillingen.

*Kløvedal Helweg (tekst og ill.): Sofie og tigergrisen, 32 s., 188 kr. Høst & Søn
*Sten Kaalø: Noa og tudsen og arken, ill. af Lilian Brøgger og Dorte Karrebæk. 28 s., fire plancher i farver, 178 kr. Høst & Søn
*Niels Fink Ebbesen: Heksen og troldmanden, ill. af Lilian Brøgger, 28 s., 198 kr. Forum
*Tormod Haugen: Georg og Gloria (og Edvard)' & Hjerte og smerte (og Taj Mahal). På dansk ved Camilla Christensen, ill. af Lilian Brøgger, hver på 45 s., 128 kr. pr. stk., Høst & Søn
*Kirsten Hammann: Chokoladeeskapade, ill. af Dina Gellert, 28 s., 138 k. Forum

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu