Læsetid: 4 min.

Nyt kød og friske penselstrøg

5. december 1998

Nyopdagede malerier af Francis Bacon vises på Tony Shafrazi Gallery i New York

UDSTILLING
Inden sin død i 1992 nåede Francis Bacon at ødelæge en stor del af sine malerier i enten utilfredshed, tvivl eller frustration. Nogle gange skete det lige efter, han havde arbejdet på malerierne. Andre gange flere år efter.
Sådan skulle det også være gået med en række mere eller mindre færdiggjorte malerier, Bacon malede på i starten af halvtredserne - deriblandt de to første i hans serie af pave-portrætter inspireret af Velasquez' portræt af Pave Innocent X (1650).
I følge kritikeren David Sylvester, overlod Bacon dem selv til ødelæggelse hos en kunsthandler i bytte for nye lærreder. Men af uvisse grunde blev lærrederne ikke ødelagt, og for halvandet år siden fandt man dem sammen med fem nyere malerier, rullet sammen i et hjørne af Bacons studie i Kensington.
Indtil september i år har fundene været hemmligholdt af forskellige juridiske grunde, men nu kan man for første gang se malerierne på udstillingen Francis Bacon - Important Painting from the Estate på Tony Shafrazi Gallery i New York.

Paverportrætter
Tony Shafrazi viser tretten af de i alt seksten fund: Der er syv fra halvtredserne, heraf de to pave-portrætter og et landskabsstudie efter van Gogh. Et er fra tresserne, og de sidste fem er fra firserne og halvfemserne; heriblandt det sidste triptykon uden titel fra 1991. Enkelte af disse malerier kender man fra tidligere fotografier taget i Bacons studie, mens resten er hidtil ukendte.
De to "Study after Velasquez" fra 1950 menes at være de første i serien af pave-portrætter, som Bacon malede i starten af halvtredserne.
I motiv ligner begge malerier de andre pave-portrætter, men ansigterne er næsten tro kopier af en scene fra den russiske filminstruktør Sergei Eisensteins Panserkrydseren Potemkin, hvor en kvinde er blevet skudt i øjet gennem sine briller. Bacon havde flere stills af denne scene i sit studie, og malerierne er et meget tydeligt og slående udtryk for, hvor stor indflydelse filmmediet og fotografiet havde på Bacons værk og hans mareridtsagtige billeder af den moderne erfaring.
Og triptykonet fra 1991 viser Bacons senere fascination af fart og bevægelse, for personen i venstre del af maleriet er racerkøreren Ayrton Senna malet efter et af de utallige magasinudklip i hans studie.
Gennem hele sin karriere lod Bacon sig således inspirere af både (populær)kulturen og kunsthistorien, kun for at forvrænge dem til på en gang voldsomme og smukke billeder af den tid og det samfund, han levede i.

Kød i sansningens vold
Som altid hos Bacon er der også kød og krop på lærredet i de nyopdagede malerier, især i "Two Figures in the Grass" (1950-53), "Crouching Nude on Rail" (1952) og "Figure in Open Doorway" (1990-91).
Her er kroppene afbilledede i en stadig transformation på grænsen til det abstrakte, men stadigt umiskendeligt kroppe af kød, blod, hud og hår. De er billeder af en realitet i sansningens vold, fanget i øjeblikket mellem tilsynekomst og forsvinden, som den halvtafskårne mand i "Figure in Open Doorway" (1990-91).
At Bacon kæmpede mod abstraktionen i afbildningen af denne realitet, ser man tydeligt i de skitseagtige og halvfærdige malerier på Tony Shafrazi Gallery.
De rå kødklumper malet med få kraftfulde penselstrøg viser, hvordan han skar alt overflødigt væk for at komme ind til figuren - en flygtig og tvetydig, men ikke desto mindre energisk og intens størrelse.

De første strøg
Det var en fin balancegang mellem ligegyldige former og en uomgængelig realitet. Nogle gange lykkedes det. Andre gange ikke. Og så ødelagde han dem, for som Bacon selv sagde, kan abstraktionen ikke være brutal og chokerende, det kan kun realiteterne.
Det var med andre ord alt eller intet for Bacon, og udstillingen er en unik lejlighed til at få indblik i, hvordan han skabte sine motiver ud fra en kombination af tilfældigt kastede malerklatter, spontane penselstrøg og klarsynede visioner.
Dette udvidede indblik i Bacons arbejde, hans processer og metoder er et ekstra fund i de nyopdagede malerier. De giver en stærk fornemmelse af, hvordan han malede, genmalede og ødelagde lærreder i et væk, gav slip på kontrollen og lod tilfældigheden og det ubevidste føre an i et stadigt forsøg på at fange det sande billede.
I følge Bacon var de første penselstrøg på lærredet altid de mest udtryksfulde og indholdsrige, ligesom når man malede på en væg. Og som sådanne første penselstrøg virker også disse nyopdagede malerier.
Næsten halvtreds år efter, de blev malet, er de i dag stadigt helt friske som beviser på kraften og vitaliteten i Bacons kødelige penselstrøg.

*'Francis Bacon - Important Paintings from the Estate' på Tony Shafrazi Gallery indtil den 16. januar 1999. Fuldt illustreret katalog, 92 s., $40

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her