Læsetid: 3 min.

Slutspillets arkitekturmodeller

15. december 1998

Jes Fomsgaards irrationelle projekttegninger er den perfekte illustration af udødelighedens utopi

UDSTILLING
Det er en stor fornøjelse at vandre rundt i en god arkitekttegning og at flyve med, når fantasien får vinger, og det bliver til et luftkastel, en capriccio. Arkitekturhistorien er rig på sådanne excesser fra renæssancens trionfi med kulisser og fyrværkeri til futuristernes metropolisdrømme.
Mange har siden Heemskerck og Breughel fantaseret sig til Babelstårnets himmelflugt og Salomons tempel i Jerusalem, og Piranesis Engelsborg-inspirerede "Carcere" har været forbillede for generationer. Palle Nielsens fortryllede byer er en fornem àjourføring. Tidligere excellerede også grafikeren Jes Fomsgaard i at tegne forfaldsæstetiske ruiner. I de senere år har han imidlertid ved flere lejligheder udstillet grafiske arbejder, hvor stregen ikke bruges malerisk, men nøgternt beskrivende. Motiverne er stadig arkitektoniske, men det stemningsbetonede er erstattet af kirurgisk blotlæggelse af fiktive strukturer.

Den nøgne streg
I den aktuelle udstilling på Ny Carlsberg Glyptotek viser Jes Fomsgaard fire store og fire mindre tavler med arkitekturprojekter. Her er grundplaner og snit af bygninger, detailstudier og signaturer, tal og tekster. Og bag de klare overfladerids ligger halvt udviskede eller overstregede enkeltheder, som antyder, at arbejdsprocessen har været lang og vanskelig; livet er stadig 'på tegnebrædtet'. Alting er fragmenter, og det ufuldendtes deadline presser på.
De fire store tavler har hver sit tema. "Go to Gate" viser en imponerende kuppelkonstruktion smykket med klassicismens, sanseløst gentagne søjlerækker, lidt à la Etienne-Louis Boullées projekter, men samtidig forsynet med blinde, sorte lapper og skruer og møtrikker, hvortil behøves stjernenøgle. Det kræver sin mand, at skrue sådan en bygning sammen. Og den er fuld af små finurligheder. Fomsgaards humor er sort, og vi nærmer os det sidste udkald.
Også den grandiose, haveplan i sort med mausoleum, pavilloner og kaskader forbundne med trappeanlæg og alleer af tuja, taks og cypresser, dystre som på Arnold Böcklins "Totesinsel", og konstrueret omkring en akse mellem to gates. Også denne leg får ende, og et forslag til hvordan ses i tegningen med undertitlen "Science of warefare" (sic). Den 'smukke' bombe samles i en bombeprøvehal, som sprænges med bomben, når eller hvis den aktiveres.
Den sidste af de fire store tavler hedder "the 13th
Floor", tallet med det dårlige rygte, som springes over på hoteller. Her ses to luftige, tårnagtige bygninger tegnet som med kridt på en tavle. Det vrimler med vinduer og markiser og ind imellem er små felter, hvor Fomsgaard har indsat navnene på en række store, døde kunstnere: Picasso, John Lennon, Lorca, Billy Holliday, Francis Bacon osv. som har tolket livet i vort barske århundrede.

Vægtløse monumenter
De fire mindre tavler handler bl.a. om tyrefægtning, arenaen og antiken. De er sartere og mere poetiske, som f. eks. den sorte tavle med titlen "Garden". Midt i billedet lyser et hvidt, antikt relief af en vinget torso med hestehoved, mens hele den mørke baggrund er fuld af cypresser ranke som sorte flammer i mørket.
Fomsgaard sender os på en rejse, en opdagelsesfærd, der slynger sig ud og ind mellem et traditionelt perspektiv og den konkrete fladetegning, mellem irrationel illusion og forvirrende facts. Dertil kommer, at udviskede notater og gamle markeringer giver de nye projekter en historisk tidsdimension.
Anarki og systemer går hånd i hånd, og som i en febervision blandes elementerne i den vægtløse, men megalomane arkitektur. Man fængsles af Fomsgaards tragisk-ironiske formulering, men den er kold, barn af post-modernismen og meget forskellig fra Palle Nielsens eksistentielle humanisme.
Til sidst skal nævnes et fint, tosproget katalog med analytiske tekster og skitser illustreret på det smukkeste.

*Jes Fomsgaard: 13th Floor. Ny Carlsberg Glyptotek, Dantes Plads. Ti-sø 10-16. Til 3. jan. 1999. Derefter Kunsthallen Brandts Klædefabrik fra 20. feb. til 18. mar. 1999

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her