Læsetid: 2 min.

Svensk film opruster

3. december 1998

Forfatteren Per Olov Enquist kommer til undsætning med en større filmpolitisk udredning

KOMMENTAR
Der var engang, da ikke blot Ingmar Bergman, men også instruktører som Alf Sjöberg, Bo Widerberg, Jan Troell, Vilgot Sjöman, Kjell Grede, Hans Alfredson og Roy Andersson satte svensk film på verdenslandkortet.
Sådan er det ikke længere. Trods et ganske godt tag i hjemmepublikummet har det i flere årtier knebet for svensk film at gøre sig gældende internationalt (modsat herhjemme). Det er ikke tilfældigt, at 90'ernes mest markante nye navn, Colin Nutley (Englegården) i virkeligheden er en importeret englænder.

Engageret Enquist
Filmpolitisk har svenskerne skelet misundeligt til danskerne og indført vores berømmede konsulentsystem. Uden større held.
Men nu skal der ruskes op hele filmmiljøet, støtten skal (som herhjemme) sættes mærkbart i vejret, og man kan ikke andet end misunde svenskerne, at de har haft en kapacitet som forfatteren Per Olov Enquist til at udfærdige en utredning, der baserer sig på intense, vidt forgrenede studier af den svenske filmsituation.
P.O. Enquist, der senest skrev manuskriptet til Jan Troells mesterlige Hamsun, har gentagne gange demonstreret et stort filmpolitisk engagement.
Og nu har det rakt til et helt års indsamling af data til kortlægning af svensk films mange mangler.
Skal man tro Expressens Mikael Timm, er det ikke luftige visoner, Enquist fremkommer med, men højst reelle forslag til forbedringer og styrkelse af en nationalproduktion, der har svært ved at hæve sig over det indavlsprægede.

Forhøjet filmstøtte
For det første skal den samlede filmstøtte forhøjes med 134 millioner til 436 millioner pr. år.
(Herhjemme ligger vi i øjeblikket på 220 støttemillioner årligt, men den nye finanslov vil efter al sandsynlighed forhøje støtten med
50 millioner årligt over tre år).
Enquist vil ikke skippe konsulentsystemet, der får 55 millioner, men kombinere det med en 'kvalitetsfond', styret af konsulent, skuespillere og branchefolk, som får 55 millioner.
En film- og TV-fond får det største produktionsbeløb på 70 millioner - en anerkendelse af tv-mediets stadig større betydning i spillefilmssammenhæng.
På sin egen hud oplevede Enquist, hvordan Hamsun blev hæmmet af et utilstrækkeligt distributionssystem. Og på dette felt forudses en stærk forbedring med mere end en fordobling af støtten, som nu bliver på 133 millioner.

Ingen luftkasteller
Udredningen får en behersket positiv modtagelse i Expressen.
"Enquist rejser ikke et monument af den type, som man kan se i fransk kulturpolitik. Man får en kulturpolitisk vejviser i diskret, men holdbar grå mursten," skriver Mikael Timm.
Hvortil man kan tilføje, at netop Enquists status som erfaren, dybt seriøs kunstner nok vaccinerer ham mod alt for højtravende kulturpolitiker-drømme om flotte luftkastellers og tunge pengekassers muligheder for i sig selv at øve mirakler.
Enquist har - tilsyneladende pragmatisk og koldblodigt - arbejdet for at skaffe svensk film yderligere kunstnerisk albuerum og udbredelse, uden at udstede kunstneriske recepter.
En fornøden doktorvirksomhed.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu