Læsetid: 3 min.

Et vægtigt opråb

2. december 1998

Ny debatbog om folkeskolen fra den fløj, der mener folkeskolen trænger til en ny læringskultur

NY BOG
Alle har en mening om folkeskolen, for vi har alle sammen været der. Men det er dog ikke alle meninger, der er lige velbegrundede og som vækker lige meget opsigt.
For to år siden udkom debatbogen Folkeskolens Krebsegang - Befri læreren, der var et opgør med regereriet i folkeskolen og angrebet på lærerpersonligheden.
Her tog en flok debatører med læreren Erik Schmidt i spidsen fat i den bureaukratisering og teoretisering, som har ramt skolen i de senere år.
Nu har den samme debatkreds plus et par nye hoveder sendt en ny debatbog på gaden. Folkeskolens Potemkinkulisser hedder denne bog, der opfylder to meget vigtige præmisser for en debat om folkeskolen. Den er nemlig både velbegrundet og opsigtsvækkende.

Sminket overflade
Den vurdering af folkeskolen, som kredsen af debattører kommer med, svarer meget godt til titlen, en Potemkinkulisse er en flot kulisse, som dækker over elendighed og blændværk.
Bogen vil gerne være et 'skarpt og veloplagt' opgør med læringskulturen i den danske folkeskole, og man kan sige, at den dermed fortsætter og udbygger den debat, som den første bog begyndte.
Den professionelle lærer eller i det hele taget læreren skal i fokus, for det er ham eller hende og ikke fremmedgjorte pædagogiske begreber og teorier, der skal skabe læringen. Og i den forbindelse holder debattørerne sig ikke tilbage for at placere aben, som blandt andet får plads på tidligere undevisningsminister Ole Vig Jensen og formand af Folkeskolerådet Svend Erik Pedersens skuldre.
Men også arbejdstidsaftalen, den 'nye' folkeskolelov og de manglende fysiske rammer i folkeskolen får hårde ord med på vejen.
Ligesom for to år siden kommer indlæggene fra mennesker fra vidt forskellige miljøer og med vidt forskellig alder, dog med en klar overvægt af mænd.
Og der er tale om ret prominente navne blandt de ti indlæg. Blandt andet deltager filosof og direktør ved Danmarks Pædagogiske Institut Lars-Henrik Schmidt, forfatteren Hanne-Vibeke Holst, forskningschef og sociolog Henrik Dahl, forfatteren Ebbe Kløvedahl Reich.

Svingende kvalitet
Dog er der forskel i såvel kvaliteten som kvantiteten af de forskellige kommentarer.
Nogle virker meget gennemarbejdede, mens andre er tidligere dagbladskronikker, og det får bogen til at fremstå knap så helstøbt som nok egentlig tilsigtet.
Til samtlige indlæg har man bedt debattørerne komme med fem små skarpe kommentarer til folkeskolens tilstand. En generel tendens her er, at man bør styrke undervisningen og ikke den enkelt elev.
"Den såkaldt nye læringskultur er en triviel, oppustet størrelse. Der er i det store hele tale om antiautoritær 70'er-pædagogik i liberalistisk iscenesættelse. Kostprisen er kulturel underernæring, egocentrering og moralsk relativisme blandt de voksne elever," lyder en af de små skarpe fra bogens redaktør.
En udmelding, der må siges at være en af bogens klare udmeldinger.
I begyndelsen af det nye år begynder forhandlingerne om lærernes tjenestetid, og i den forbindelse har det selvsmagende ugebrev, der har taget navn efter ugens værste tidspunkt, allerede skabt en heksejagt på forberedelsestid. Lærerne skal løbe hurtigere uden at få mere i løn.
Dermed er folkeskolens egentlige hensyn havnet i en kamp om kroner og øre, langt væk fra det egentlige formål, nemlig fagligt at kvalificere de kommende generationer.
De ti debattører har med deres bog gjort deres for, at folkeskolen ikke skal ende i den rene bureaukratisering.

*Erik Schmidt (red): Folkeskolens Potemkinkulisser - et kultur kritisk modspil. 266 s., 184 kr. Fjordager

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her