Læsetid: 3 min.

Cyklen giver bilen baghjul

21. januar 1999

Ikke alene er bilen uendelig langsom i hovedstadens myldretid. Den er også spild af penge

Nu er det bevist. Igen. I storbyens myldretid er cyklen både bilen og bussen overlegen.
I Københavns-området er der store chancer for at nå hurtigst på arbejde - eller hjem fra arbejde - hvis man træder i pedalerne, fremfor at starte bilen eller vente på bussen.
Alligevel stiger biltrafikken i hovedstaden støt. I disse år med et par procent om året. Og jo mere bilisternes antal stiger, desto mere ændres det tidsmæssige konkurrenceforhold til fordel for cyklen.
Hvis man medregner den arbejdstid, det kræver at tjene penge til bilen, så er den effektive transporthastighed for en bil i København i myldretiden helt dernede, hvor en luntende motionist kan overhale den.
Information har testet de tre transportformers hurtighed.
Med afgang fra avisens adresse i St. Kongensgade kørte tre medarbejdere mod en udpeget adresse i Valby. Én på cykel, en med bil og en med HT's linje 6, der næsten kører fra dør til dør. Afgang i myldretiden kl. 16.30 og ad en fælles rute, der hedder St. Kongensgade, over Kgs. Nytorv, Holmens Kanal og Rådhuspladsen, via Vesterbrogade, Pile Alle og Valby Langgade. I alt knap syv kilometer.
Stopuret viste, at cyklisten var fremme kl. 16.55. Syv minutter senere - kl. 17.02 - var bilisten i mål. Og yderligere seks minutter efter - kl. 17.08 - meldte buspassageren sig.
"Det kommer ikke bag på mig," siger formanden for Dansk Cyklist Forbund, Thomas Krag.
"Bilens fortrin er jo, at man normalt kan komme langt på kort tid, men i tættere befolkede områder som København har bilen efterhånden ganske alvorlige problemer med at komme frem. I de seneste år har københavnerne anskaffet sig et betydeligt antal nye biler for at kunne pendle ind og ud af byen. Men man når jo et punkt, hvor det hele kammer over, og fordelen for den enkelte bilist vender og bliver til en ulempe i form af øget rejsetid."

Ganghastighed
Ifølge Danmarks Statistik kører den danske gennemsnitsbilist med en hverdagshastighed af 53 kilometer i timen, mens cyklisten bevæger sig med 17 kilometer i timen. Det er landsgennemsnittet.
Ved Informations lille test i København var cyklistens fart identisk med landsgennemsnittet - 17 km i timen - hvorimod bilen kun bevægede sig med godt 13 km i timen.
Under de omstændigheder er bilen i enhver forstand blevet en dårlig forretning. Trafikforskeren Kaj Jørgensen, Danmarks Tekniske Universitet, har for Information udregnet bilens såkaldt effektive hastighed, dvs. den hastighed den bevæger sig med, hvis man indregner det arbejdstidsforbrug, ejeren har som nødvendig forudsætning for at tjene penge til at eje og drive bilen.
"Hvis man antog, at den pågældende bilist udelukkende brugte sin bil til den slags ture, så er den effektive hastighed otte-ni kilometer i timen. Det er en anelse hurtigere end gangtempo," siger Kaj Jørgensen.
Laver man beregningen for den effektive hastighed på basis af hastigheden af gennemsnits-bilrejsen i Danmark - de nævnte 53 km i timen - så får man ifølge Kaj Jørgensen en effektiv hastighed på 17-18 km i timen. Eftersom det i sammenligning koster uendelig lidt at holde cykel, bliver cyklens effektive hastighed næsten identisk med den reelt kørte.

Belastet til bristepunktet
Set fra en samfundsøkonomisk synsvinkel er pendling i myldretiden i hovedstaden også ved at være en belastende affære. Vejdirektoratet har netop beregnet, at bilisterne i hovedstadsområdet dagligt sidder i kø på de større indfaldsveje i sammenlagt 6.000 timer. Da bilisterne ikke gør nogen nytte i denne spildtid, bliver der tale om et værditab - beregnet af Vejdirektoratet til 80 millioner kroner årligt.
"Det er ikke i sig selv store summer," siger teknikumingeniør Per Martin Thaysen, Vejdirektoratet.
"Men motorvejene omkring København er ved at være belastede til bristepunktet. Hvis biltrafikken stiger som hidtil, så begynder det at blive dyrt for samfundet, ikke mindst fordi den mere værditunge godstrafik med lastbiler også bliver sinket."
For slet ikke at tale om de omkostninger for miljø- og sundhed, bilkøerne er ansvarlige for.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu