Læsetid: 3 min.

EU-støtte hjælper dansk film

23. januar 1999

EU's støtteprogram, Media II, har givet dansk film et skub ud over landegrænserne, mener informationschefen for Media Desk Danmark

FILM & EU
"EU's Media-programmer har haft - og har stadigvæk - stor betydning for dansk film. Ikke kun økonomisk - men også mht. viden. Inden for de tre år, Media II-programmet har kørt, har 60 danske professionelle folk været ude og suge viden hjem til Danmark inden for manuskriptudvikling, ny teknologi og management," siger en begejstret Søren Stevns, der er informationschef for Media Desk Danmark, der fungerer som et fælleskontor for Det Danske Filminstitut og Europa-Kommissionen i Bruxelles. Søren Stevns' opgave er at informere og rådgive den professionelle film-, tv- og multimediebranche om EU's audiovisuelle politik.
Media-programmerne I og II er begge støtteprogrammer, der har som formål at styrke europæisk film i konkurrencen med USA. Men da EU-traktaten fastslår, at EU ikke skal blande sig i de enkelte landes kulturudvikling, kan der ikke ydes støtte til selve produktionerne.
Derimod kan der søges støtte til alt, hvad der går forud for selve produktionen, f.eks. manuskriptudvikling, og alt hvad der kommer bagefter, hvilket oftest vil sige distributionen af værkerne.

Usynlige penge
Da pengene ikke gives til selve produktionen kan de være svære at få øje på, men det betyder ikke, at Danmark ikke har fået sin del af kagen.
"Vi har fået langt over 100 mio. kroner fra de to Media-programmer. Bl.a. har Breaking the Waves fået støtte i to omgange til udvikling af manuskriptet, og derudover har den fået støtte til distribution. Også film som Riget, Nattevagten, Hamsun og Sidste Time har fået støtte - for bare at nævne nogle af dem," fortæller Søren Stevns, der mener, at distributionsstøtten er årsagen til, at Breaking the Waves kom så godt fra jorden og endte med at sælge to mio. billetter i udlandet.
Det betød, at filmen blev den europæiske film, der solgte næstflest billetter i Europa det år kun overgået af filmen Trainspotting, der toppede med 3,4 mio. solgte billetter.
"Det er uden sammenligning den største eksport af dansk kultur. Selvfølgelig hjælper det, at Breaking the waves er engelsksproget, men uden distributionspengene ville vi slet ikke have haft de muligheder for at eksportere dansk film til udlandet," siger han.
Et af kritikpunkterne, da Media II blev vedtaget i 1995, var ellers, at det ville resultere i amerikansk-lignende tilstande på distributionsområdet, da kun de store distributører ville få glæde af støtten. Men sådan mener Søren Stevns ikke, området har udviklet sig.
"Herhjemme er det f.eks. Gloria Film, Grand Teater og Øst For Paradis i Århus, der får støtte til at importere europæiske film, så det er bestemt ikke 'de store'," siger han, der ser frem til et økonomisk styrket Media III efter år 2000.

Kulturarv bevares
I EU-traktaten har der siden Maastricht-aftalen stået en formålsparagraf for kulturområdet, og selv om det slås fast, at landenes nationale og regionale mangfoldighed skal respekteres, så medlemslandenes egne kulturer kan udfolde sig, så lægges der også vægt på at fremhæve den fælles kulturarv. Faktisk står der, at "det konkrete formål med EU's indsats på det kulturelle område er at bidrage til EU-borgerskabet (...)".
Men Søren Stevns mener ikke, at Media-projekterne fremdyrker en fælles-europæisk kultur.
"Man vil gerne støtte Europa på Europas præmisser og tænker aldrig på at styrke en fælles-europæisk kultur som sådan. Det handler om at styrke f.eks. dansk kultur på vores egne præmisser og derefter eksponere den danske kultur i Europa," fortæller han.
"Netop støtten til distribution er med til at sikre, at pluralismen i Europa bliver bibeholdt."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her