Læsetid: 2 min.

Farlig ungdom

15. januar 1999

Under overfladen er et dansk trekantdrama uden gnist
af personlighed

NY FILM
Under overfladen holder sig på overfladen.
Uundgåelige ord om et drama, der aldrig får greb om personernes unge lidenskab og desperate forkvakling. Med et manuskript, der smager surt af skrivebordskonstruktion, og en instruktion af debutanten Morte Køhlert, der kun viser professionalisme på den alleryderste overflade.
Der er noget gammelmodigt over brikkernes opstilling: den rige livseksperimenterende psykopat over for den åh, så pæne fyr - og så pigen imellem dem, vaklende og uudgrundelig. Man kender mønstret helt tilbage fra Claude Chabrols Fætrene fra 1958, og Nikolaj Scherfigs manuskript føjer ikke meget nyt til forgyldt ungdom-skemaet.
Der er også lidt holde-vejret- og dykke-kappestrid a la The Big Blue.

Ung leg
Vi er i Rungsted, hvor unge, kyniske Victor holder abefester og udfordrer venner og bekendte i games af mere eller mindre pueril eller livsfarlig art. Bedst udtænkt er nogle falske politifolks afbrydelse af en løssluppen fest.
Den flinke Jesper, der passer en villa i nærheden, forelsker sig i den slemme Victors søde pige Line. Hun fristes til at rejse væk med Jesper, men Victor, der slet ikke er den sejrherre, han udgiver sig for, klamrer sig til Line og glider over i kriminel psykopati ved udsigten til at miste hende.

Frihedens pris
I starten er det vist meningen, vi skal more os en del over Victors dumme tricks, bizarre julelege og frie narkoforbrug, understøttet af to infantile hjælpere. Og samtidig engagere os i Jespers og Lines gryende kærlighed - for "man skal ikke sige nej til kærligheden," som det hedder.
Siden skal Victors hulhed og iboende svaghed gå op for os og få os til at gyse. Hvad hjælper det at være rig som Krøsus, hvis man spiller fallit i kærligheden, og allerede som dreng har måttet smage forkvaklingens gift.
Det hele afvikles uden nævneværdig situationsfornemmelse eller iagttagelsesevne, som en langtrukken filmskolefilm på det lavere middelniveau.
Godt spil kunne måske have dækket over nogle af manuskriptets klicheer. Men Lars Mikkelsen er langt ude i det demonstrative overspil som Victor og mangler fatalt den charmerende forførelsesevne, der kunne gøre figuren udholdelig.
Og i den anden ende af spektret flyder Ann-Louise og Claes Bang hjælpeløst rundt som et fadt elskerpar, nysselige og totalt lidenskabsløse. Bang er tilmed typemæssigt fejlplaceret: figuren skal være en landmus fra Holbæk, men Bang virker helt og holdent udsprunget af det Rungstedmiljø, hvor han kun er en gæst.

Intet på hjerte
Under overfladen er ren formulartænkning og suppekogning på gammelkendte ingredienser. Absolut ingen selvstændig personlighed eller presserende meddelelsestrang spores i denne døde sild af en film.
Hvis der findes den mindste kim af personlig tilskyndelse til at skrive og realisere Under overfladen, har ophavsmændene i hvert fald formået at holde det ganske godt skjult.

*Under overfladen. Instruktion: Morten Køhlert. Manuskript: Nikolaj Scherfig. Dansk. (Palads, Scala m. m. fl.)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her