Læsetid: 3 min.

Jeg vil ikke have frihed

2. januar 1999

Siger O, men det er hende, der fotograferer og bestemmer, hvordan alle skal tage sig ud - Edison teatret dramatiserer O's historie

TEATER
Da O's historie udkom på dansk i efteråret 1965 blev den beslaglagt af politiet. Nok var den ikke pornografi i den udpenslede form, som siden er blevet normen, men den var krænkende på andre måder. Glæden ved masochistisk underkastelse var næppe tidligere blevet udtrykt helt så forførende (Sacher-Masochs langt mindre velskrevne Venus i Pels blev også forbudt).
Den mærkelige, modige forlægger Stig Vendelkjær blev slæbt i retten og havde svært ved at overholde spillets regler. Han opfattede sin udgivelse som god porno, men hans forsvar var baseret på en tolkning af O's historie som stor og grænsebrydende litteratur.
Jeg var dengang ikke i tvivl om den litterære værdi - i dag er jeg knap så sikker. Men ingen tvivl om, at O's historie i en bestemt historisk situation var en sensationelt anderledes historie - af mange opfattet som farlig, underminerende.
Der er formentlig med vilje intet hverken farligt eller underminerende ved Peter Asmussen og Alexa Thers teaterudgave på Edison. Intet, der kan tirre gamle pornografer.
Man kan sige, at film- og tegneserieudgaver i mellemtiden har udnyttet pornodelen af fortællingen til det yderste. Men selv om O's historie også indeholder eksistentielle overvejelser, forekommer det en smule mystificerende at ville gå helt over i den modsatte side af vejen og gøre det hele til en intellektuel og æsteticerende manøvre.

Ikke pornodukument
Ikke fordi tolkningen er helt skæv. O's historie har aldrig været en pornodokumentar. Den oprindelige roman er en fantasi - en kvindelig fortællers forestillinger om et forløb, hun tror vil give hende en anden og dybere form for tilfredstillelse og tirre hendes elsker på mere end én måde.
Det er i fantasien - ikke i en realistisk virkelighed - at fortælleren føres til et gotisk-grotesk bordel, og dér - nøgen og med bind for øjnene - lader sig udnytte af mænd af alle slags og størrelser.
Frivilligheden er en vigtig pointe - det farlige er balancegangen mellem denne frivillighed og dens mulige ophør. Hvornår går hun over grænsen? Og hvilken? Er det hendes eget fysiske liv hun sætter på spil - eller bare ét forhold, som kan erstattes med et andet, hvis et andet spil kræver det?
Asmussen/Ther-udgaven udspilles i et atelier med spejle. En banalisering - efter mit skøn. Her befinder sig O (Puk Scharbau), smuk og forførende, men også underligt kold i sine recitativer og fantasterier. Det er hende, der tager de fleste af billederne - en magtposition, der kolliderer med den megen snak om underkastelse.
I lokalet er også O's elsker (Klaus Tange), der får lov at se køn ud, men ellers ikke har fået meget at arbejde med, samt en model (Charlotte Munck) og en ældre bestyrer eller påklæder eller rufferske, som også er en ældre udgave af O (spillet af Lene Tiemroth, som med sin hemmelighedsfuldhed og ydmyghed måske er denne udgaves sande O -- eller måske bare er den eneste, der har fået mulighed for at skabe en nuanceret figur).
Der er ikke megen dialog - snarere er teksten én lang monolog, citater fra romanen lagt i munden på alle de fire medvirkende. Romanen henter en stor del af sin dynamik i ét ekstremt synspunkt, som drives længere og længere ud i konsekvent absurditet. Synspunktet mister sin dynamik ved at blive lagt ud på fire personer, som på denne låde ikke bliver mod-, men medspillere.
"Jeg vil ikke have nogen frihed," siger O, men er med sit kamera, sine lange skridt, sin selvsikre diktion et dementi af påstanden. Hvilket også kunne være interessant. Hvis dementiet blev uddybet, Hvis der blev skabt en tydelig konflikt mellem en moderne, selverhvervende, frigjort kvinde - og denne kvindes behov for masochistisk underkastelse.
Denne udgave af O's historie har masser af stil og teatermæssig konsekvens, men ingen konflikt, ingen indre dialog, ingen lidenskab. Mærkeligt.

*O's historie. Dramatiseret af Peter Asmussen. Instr.: Alexa Ther. Scen.: Rikke Juellund. Edison teatret, Fr.berg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her