Læsetid: 6 min.

Hold fast og giv slip

28. januar 1999

Årets Venue-festival har godt fat i nybryderne inden for både rock og electronica. En stærkt selektiv sans synes eneste mulighed for ikke at overbelaste opleveren

VENUE '99
Musik kan være et discountprodukt ligesom alle andre. Overalt i Danmark findes der musikforretningers svar på Aldi, overalt på hitlisterne findes cd'ernes svar på lyserød kødpølse. Men kvantitet er heller ikke altid lig discount. Roskilde Festivalen er et godt eksempel, og det er de næste fire dages Venue Festival, der satser på fremtidens musikere i endnu højere grad end storebror Roskilde, også.
Men ved begge disse festivaler er der - hvis ikke man passer på - rig mulighed for at blive overernæret. Skarp selektering er eneste udvej, og det følgende er et sats på udvalgte favoritter til næringsrige oplevelser.
Stik mod desværre stadig gængs opfattelse er elektronisk musik proppet med næring. Det er det ambitiøse Rephlex Allstars-arrangement et glimrende eksempel på. Navnkundige Aphex Twin alias Richard D. James er dj, mens en række kunstnere fra hans pladeselskab Rephlex vil spille live. Og der vil så ganske givet blive en del fiberrig musikalitet at fordøje fra et Allstar-hold, der spænder fra DMX Krews 80'er-inspirerede synthpop til Mike Dreds avancerede, støjsprængte, halsbrækkende eksperimenter. Alt fra lethjertet ironi til krævende pionerånd vil fylde luften i Store Vega. Hold fast.
Til arrangementet Vegatronic vil pionerånden have en mere anløben, men også langt ærværdigere karakter når d'herrer Derrick May og Kevin Reese Saunderson - suppleret af live-optrædener ved danske Opiate (rytmetrolddom med sval charme) og Jet (melodiøs, masserende house) - træder til pladespillerne. De to amerikanere hører blandt de absolut fineste fra den sagnomspundne første generation af Detroit techno-musikere, der i midten af 80'erne plottede de første rytmemønstre til en technomusikalsk revolution. Forvent kattepotemixning og uimodsigelig rytmetrolddom. Mærk historiens elektroniske summen og mød vore egne fremmeste folk.

Folkelig appeal
Elektronisk musik har også over de seneste par år vundet sig en mere bredt folkelig appeal med genren big beat - rockdynamik, saftige samplinger og funky grooves mestret af stjerner som Prodigy og Chemical Brothers.
Skulle humøret være til dans, så ligger walisiske Les Rhythmes Digitales i forlængelse af denne genre med fremragende eksempler på hvor saftigt swingende død teknologi kan være i hænderne på en musikalsk programmør. Enmands-projektet gør sig i funky houseafstøbninger af big beat, og har hæsblæsende charme nok til at overkomme de værste bralrende genreklicheer. Giv slip.
Også danske E.T.A. og Miami er i dette territorium - førstnævnte med tydeligt house-fundament, sidstnævnte med mere rockregulære numre tilsat et groovy arsenal af samplinger, men også sang.
Der er således i Venue-programmet tale om en sund spredning inden for det elektroniske felt. Man kan så beklage at fokus kun holdes på britiske og amerikanske navne i betragtning af, at især den franske og tyske scene - på hver deres måde - rykker voldsomt i disse dage.

Lysende rock
Den alternative rock - findes der et liv hinsides dén, kunne man passende spørge - har Venue ret sikkert styr på, selvom der også her satses på engelsksproget territorium. Det forekommer bare mere berettiget her, især når Venue kan præsentere bandet bag sidste års måske bedste 'rock'-album: Deserter's Songs fra eventyrlige Mercury Rev. Et amerikansk band med et panoramisk lydbillede i krydsfeltet mellem psykedelisk syre, righoldige lydlandskaber, Walt Disneysk lyrik, støjrock og folk. Fabulerende og altopslugende rock.
Ligeså eventyrlystne, men i mere avantgardistisk forstand, er britiske Laika, der med repeterende myldrende mønstre - både rytmisk, instrumentelt og melodisk - skaber sær og vægtløs post rock. Kunstfærdig sang væver sig ind og ud mellem overjordiske mønstre og soniske forvandlingskugler.
Mogwai fra Glasgow giver sig noget bedre tid og udforsker med manende resultater el-guitarens støjflader i et udtryk, der på forunderlig vis opdaterer 80'ernes eksperimenter med indadvendt og opadstræbende melankoli for rockband. Og så skader det bestemt heller ikke at Ginman/Jørgensen varmer op til Mogwai med deres elektroniske og jazzede storbybilleder.
Om Maya Albana har noget at byde på efter en fortid i dancepop-outfittet Nice Device skal ikke her kunne siges, men de musikalske bagmænd på hendes kommende album hedder Kasper Winding og Thomas Blachman. Sidst de forenede kræfter var det på Caroline Hendersons strålende album Cinemataztic. Så helt kedeligt kan det ikke blive...

Haltende hip hop
Man kan til gengæld eftersøge en større indsigt i eller interesse for international
hiphop hos Venue, som kun præsenterer den ellers glimrende svenske rapper Petter.
Fra Danmark kan man til gengæld nyde den skarptungede rapper Clemens, der er på vej med sit andet soloalbum efter en glimrende debut samt ikke mindst Danmarks måske bedste og yderst infantile hiphop-navn: Malk De
Koijn, der med sidste års fremragende Smashhit In Aberdeen leverede et elastisk, opfindsomt og uortodokst debutalbum. Forvent ungdommelig sprængkraft, mikrofonkunst ad libitum, respekttegn og løsthængende bukser.
Venue kan deres kram, og deres program er - trods ovenstående indsigelser - et af deres hidtil bedste. Men da det altid er sundt at modsige det bestående og magten - sympatisk administreret eller ej - så er det prisværdigt at Café Rust i København samtidig - fra i går og til og med lørdag - holder en alternativ elektronisk festival, den såkaldte Avenue Festival, der især i dag har et scoop at byde på med den legendariske
disco/houseproducer og -dj Francois Kevorkian ved pladespillerne - man kan givetvis nå at fange ham efter Miami eller Maya Albana. Og lørdag med Dj Jake fra det fremragende hiphop-outfit Herbaliser samt Dj Rory Beatnik fra det stilskabende big beat-selskab Wall of Sound. Man kan så undre sig over at Avenue Festival partout skal ligge oven i Venue, men ellers ville den jo ikke være en alternativ festival.
Men - tilbage til Venue. Af andre anbefalelsesværdige navne kan nævnes: britisk pop med stor humor og vokale udfoldelser fra Beautiful
South, middel og yderst excentrisk rock fra mexicanske Molotov og danske Düreforsög samt sublim indiepop fra danske Superheroes. Spænd sikkerhedsbæltet og drik masser af kaffe. Og det der er værre, hvis det er strengt nødvendigt.

Rephlex Allstars - Vega, fr.
Vegatronic - Vega, lø.
Les Rhythmes Digitales - Ll. Vega, fr. & Rytmeposten, Odense, lø.
Miami - Ll. Vega, to.
E.T.A. - Studenterhuset, lø.
Mercury Rev - Rytmeposten, Odense, fr. og Loppen, lø.
Laika - Stars, Vordingborg, fr. og Stengade 30, lø.
Mogwai & Ginman/Jørgensen - Stars, Vordingborg, lø. og Pumpehuset, sø.
Maya Albana & Fruitloop - Loppen, to. og Gimle, Roskilde, fr.
Clemens & Petter - Pumpehuset, lø.
Malk De Koijn - Stengade 30, fr.

Se også nettet: www.venue.dk

*Venue Festival
Det er syvende år Venue Festivalen ruller. I sit første år - '93 - bredte den sig over fire byer i Danmark, mens festivalen sidste år gik over grænsen og indlemmede Sydsverige i sin aktionsradius. I år er også Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim i Norge samt Stockholm, Helsingborg, Malmø, Gøteborg og Hultsfred i Sverige med på plakaten.
Ideen har fra begyndelsen været at rette fokus mod spillestederne ude i landet. En idé, der fødtes af den daværende spillestedskrise og som reaktion på bryggeriernes gratiskoncerter: Carlsberg Fri Koncert og Tuborgs Grøn Koncert. Strategien synes delvist at være lykkedes - det ser ud, som om der en fornuftig spillestedslovgivning på vej - og i dag er målet at gøre opmærksom på live-situationen som et attraktivt kulturtilbud midt i strømmen af konkurrerende muligheder - ikke mindst fra klubberne og diskotekerne.
Man kan samtidig se Venue som en alternativ og decentraliseret udgave af Roskilde Festivalen. Væk med alle kransekagefigurerne og lok folk til spillestederne og åbn folks øren for ny musik. Ikke mindst den nordiske musik, der krydsbefrugter de nationale Venue-programmer.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu