Læsetid: 5 min.

Dem der ikke hopper...

30. januar 1999

Venue Festivalen tilbyder for syvende gang intense musikoplevelser, og sætter fokus på spillestederne. Men den er blevet en stor kolos, der maser de små spillesteder, mener kritiker

KONCERT
"Sur røv, fuck noget pis. Hold kæft, hvor er det deprimerende. Lad os tage hjem og stene i stedet."
En eller anden putter ord på skuffelsen, og sender dem ud fra et sted i den hashtåge, der har lagt sig som en beskyttende og sanseskærpende dyne over en del af de mennesker, der står udenfor og vil ind.
Det er torsdag aften og pissekoldt. Dynen virker dragende, og øger forventningerne til den oplevelse, der for de heldige, som har sikret sig en billet, venter indenfor.
Koncerten er udsolgt - der kan kun være 237 mennesker i Stengade 30, og de vrede unge mexicanske mænd i Molotov har sammen med de danske drengerøve i Düreforsøg fået mange flere end 237 københavnere til at søge mod Stengade.
Mange må finde den fede torsdag et andet sted.
Det er syvende gang Venue Festivalen, med et varieret udbud af koncerter og en massiv reklamekampagne forsøger at sætte fokus på livemusikken og prøver at lokke publikums opmærksomhed væk fra diskotekernes dunkende discountrytmer og ind på spillestederne, hvor musikken, ifølge reklamematerialet, opleves allermest intenst og direkte.
Venue Festivalen arrangeres af Venue Fonden, der opstod på initiativ af Roskildefestivalen og Carlsberg. I år har festivalen bredt sig ud over landets grænser og koncerterne er fordelt på 25 spillesteder i 17 byer i Danmark, Norge og Sverige.

Agressiv sombrero
"Det var et nummer fra vores nye single. Hvis du ikke allerede har gjort det, kan den købes dernede bag ved," råber Düreforsøgs blonde forsanger.
"Molotov, molotov, molotov," råber en flok, der står helt oppe ved scenen. En sombrero med de mexicanske nationalfarver og budskabet Viva Mexico hopper aggressivt rundt over publikum.
Dynen er flyttet med indenfor, stemningen er høj og larmende men alligevel rolig.
Düreforsøg kaster sig ufortrødent ud i et nyt nummer. Bassisten og guitaristen forsvinder ind i deres egen verden, mens forsangeren skiftevis forfører med melodiøs falset og skriger i kor med den aggressive guitar.
De hidsige lamper lader kun sanserene opsnappe en lille del af det, der ligner virkeligheden - og kun en tiendel af et sekund, så skifter fokus. Mexicanerne glemmer deres modstand mod opvarmningsbandet og danser vildt og inderligt og river en stor del af publikum med sig.

Kolos
Stengade 30 er et af de københavnske spillesteder, som har fået lov at være med, og som ud over en del af entreindtægterne, og barsalget får massiv omtale i forbindelse med festivalen, som dækkes intensivt af medierne.
Danmarks Radio, Sveriges Radio og Norges Radio sender live fra forskellige koncerter hele lørdag nat, og optager derudover en lang række koncerter.
Spillestedet Rust på Nørrebro er ikke med i år. Og ejeren Ole Dreyer er ikke overraskende særdeles kritisk over for festivalen, som han kalder en kolos, og har lavet sit eget alternativ, Avenue, til festivalen, som byder på mere elektronisk musik og djs fra ind og udland.
"Det er klart, vi er sure over ikke at være med. Dengang festivalen startede, var det tanken, at den skulle hjælpe de trængte spillesteder. Men nu hjælper festivalen jo mest de steder, der i forvejen klarer sig godt, og kan ødelægge dem, der ikke er med," siger han, men understreger at Rust kører fint og at torsdagens Avenue-arrangement, med den anerkendte dj og producer Francois Kevorkian var en stor succes.
Ole Dreyer mener at Rust er blevet valgt fra, fordi han sælger Tuborg, mens det er Carlsberg, der er hovedsponsor for Venue Festivalen.
"Det har jeg fået at vide af Carlsberg, men det siger de selvfølgelig ikke fra Venue. De kommer med forklaringer om begrænsede muligheder og ikke alle kan være med. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke bare melder rent ud," siger Ole Dreyer, der også kritiserer Venue for at have et 'dødssygt' program og for at være en testrunde for den ene initiativtager, Roskildefestivalen, der med Venue får mulighed for at teste bands og dermed undgå fiaskoer på selve Roskildefestivalen.

Ikke interessant
Alle kritikpunkter afvises af Venuefestivalens sekretariat.
I følge sekretariatsleder Xenia Foss har Carlsbergs sponsorat overhovedet ingen indflydelse på hverken valg af spillesteder eller bands.
"Det har Carlsberg slet ikke noget med at gøre," siger hun.
Udover penge fra sponsorerne (Carlsberg, Panasonic, Schott og Loud) får festivalen støtte fra Statens Musikråd, Nordisk Kulturfond, Norsk Kassette-afgift Fond, Norsk Rockforbund, oplyser hun.
"Men vi vil ikke tale om økonomi. Det er ikke ret interessant, for det er spillestederne, det handler om," siger hun.
Hun vil hverken oplyse om budgetter, omsætning eller fortælle hvor mange penge, der bliver brugt på markedsføring.
Men hun afviser, at de spillesteder, der ikke kommer med i Festivalen skulle være taberne.
"Det er en meget negativ holdning. Jeg tror alle spillesteder vinder på den her kampagne, som Festivalen jo er. To dage efter festivalen har folk alligevel glemt, hvor det var, de fik den gode oplevelse," siger Xenia Foss.
"Vi leverer et spændende program, med nye up-comming navne, som vi tror kan give folk nogle gode oplevelser. Vi lover dem ikke at de kommer på Roskilde, men det er klart at Roskildefestivalen har folk ude at lytte til musik - også på Venue," siger hun, og understreger, at hun faktisk tror kampagnen virker, og henviser til, at der nu er en spillestedslovgivning parat.
"Det har Venue en del af æren i," mener hun.
Tilbage i Stengade har aftenens andet band, Molotov, endelig indtaget scenen.
"Dem der ikke hopper, de er til grin," råber en mørkhåret fyr, mens han smilende forsøger at få et sug af sin joint, mens han hopper i takt til blandingen af de samfundskritiske hip-hop rytmer og hårde rock-guitarer.
Det er meget få, der ikke følger hans ordre. Musikken vælter gennem luften og får menneskehavet til at bølge i takt. Hashdynen er blevet tykkere, smilene bredere, lamperne stærkere og stemningen federe. Sombreroen, der nu hopper endnu vildere, får selskab af skiftende fyre, der giver sig helt hen og lader sig kaste rundt mellem publikums strakte arme, inden de lander et sted i mængden.
"Fuck racism, love each other" råber forsangeren inden han udløser endnu en eksplosion af melodiøs vrede og voldsomme rytmer.

*Düreforsøg og Molotov i Stengade 30, tordag aften

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her