Læsetid: 3 min.

Instruktører vil på EU's skolebænk

26. januar 1999

EU's Media II-program tilbyder efteruddannelse - men kun for producenter og manuskriptforfattere. Instruktørerne mener de holdes udenfor, fordi EU ønsker at gøre producenterne til nøglepersoner

FILMEN & EU
"Hvorfor kan EU efteruddanne manuskriptforfattere men ikke instruktører, hvis argumentationen er, at man ikke vil blande sig i de enkelte landes kultur?"
Spørgsmålet kommer fra Ebbe Preisler, der er sekretariatschef for De Danske Filminstruktører. Han står helt uforstående over EU's logik på efteruddannelsesområdet, hvor han gerne så instruktørerne være med.
"Vi har prøvet at skrive til Media-programmet sammen med de andre nordiske filminstruktører, men vi fik at vide, at alt, hvad der hedder indhold og det kreative og kunsten, er et nationalt anliggende," forklarer Ebbe Preisler, der mener, at den virkelige grund er en helt anden.

Producenten i centrum
"Planen er, at amerikanisere europæisk film. Man vil gerne have en model, der er centreret omkring producentfunktionen som i USA. Der er traditionen den, at producenten finder sig et projekt og derefter en manuskriptforfatter. Når han har et manuskript, han kan lide og tror på, begynder han at hyre personale. Og derved bliver instruktøreren på en vis måde til et stykke hyret personale," siger Ebbe Preisler.
I Kulturministeriet er forklaringen på, at instruktørerne ikke kan få EU-støttet efteruddannelse, dog en anden.
"Der er et meget kraftigt industrielt element i Media-programmet, og efteruddannelsesdelen går primært på en professionalisering af finansiering og distribution. Udgangspunktet er, at filmkunsten er god nok, så derfor er hovedvægten lagt på forstudiet til produktionen og på distributionen. Støtten til manuskriptudvikling og efteruddannelsen af manuskriptforfatterne kan lade sig gøre, fordi det hører ind under forproduktionen," siger Julie Haagen Petersen, der er fuldmægtig i Kulturministeriets kontor for Uddannelse, forskning og film.

Teamwork er nøglen
Ebbe Preisler er da heller ikke modstander af, at der fokuseres kraftigere på hele grundlaget for produktionen, men han mener, at hele tankegangen bag efteruddannelserne i Media II er for smal - også indholdsmæssigt.
"Hvis man ser på vedtægterne, så må der kun undervises i new management og new technology. Alt skal ind under de paraplyer, og det er mærkværdigt, at de nøjes med det. Når man ser et undervisningskatalog fra et amerikansk universitet, så er der masser, der henvender sig til instruktører, skuespillere, fotografer osv. Det virker alt for smalt," siger han, og kan ikke forstå, hvorfor instruktørerne ikke skal være 'top-tunede' ligesom alle de andre.
"Hvorfor kan instruktørerne ikke deltage i kurser om distribution? I USA skal en instruktør have indsigt i målgrupper, i hvordan publikum tænker og i hvilke slutninger, der går, og hvilke, der ikke går. Det er vores mening, at instruktørerne skal tages med ind i de tankegange, for at kunne diskutere tingene med deres producenter og distributører," forklarer han.
"At give instruktørerne mulighed for at efteruddanne sig er ikke at gribe ind i det nationale. Det er at sørge for, at alle i Europa - hver på deres måde - er så velorienterede som overhovedet muligt, når de skal lave deres nationale film."

Symbiose
I stedet for den nuværende ordning, foreslår Ebbe Preisler, at et kommende Media III ser en kursusdeltager som et team med en producent, en manuskriptforfatter og en instruktør, fordi det i praksis er det trekløver, der skal udvikle et produkt sammen.
"Det virker uorganisk og ude af takt med branchen, når man håndplukker producenterne, fordi man gerne vil lave europæiske producenter. Man mener givetvis, at instruktører er for lokale, så i stedet inviterer man dem, der har lyst til at blive europæere. Men man glemmer, at det er teamwork og symbiose, der er nøglerne til at få ting til at blive rigtig gode," siger han

*Dette var den sidste artikel i serien om EU og kulturen. De foregående artikler blev bragt den 19., 20., 21. og 23.-24. januar

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her