Læsetid: 3 min.

Irske sindbilleder

27. januar 1999

Efter at have været glemt i et halvt århundrede betragtes Jack B. Yeats i dag som Irlands største maler

UDSTILLING
Jack B.Yeats(1871-1957) var broder til digteren William B Yeats. Det sikrede ham en vis opmærksomhed.
I de unge år var Jack Yeats skribent, tidskriftsredaktør og illustrator og vekslede mellem livet i London og Irland, men med hovedvægten på det irske efterhånden som konflikten med England skærpedes. Hans teaterinteresse resulterede i flere skuespil, som bl.a. blev opført på The Abbey Theater.
Først fra omkring 1905 blev maleriet hans hovedbeskæftigelse. Den irske Påskeopstand i 1916 påvirkede ham stærkt, og ved branden på Royal Hibermian Academy, et resultat af den spændte politiske situation, blev en del af hans billeder ødelagt.
Da James Joyce i 1929 købte to af hans billeder, begrundede han det med, at han og Yeats brugte den samme metode, formentlig i deres holdning til det irske.
I 1913 deltog Yeats i The Amory Show, som bragte moderne kunst til New York, og i 1940 blev han medlem af the London Group, der dog på det tidspunkt for længst havde udspillet sin avantgarde rolle. 1948 bragte ham en retrospektiv udstilling på Tate Gallery. Derefter blev han glemt - og genopdaget for et par år siden i forbindelse med en udstilling i Whitechapel Gallery, London.

Forhistorien mangler
Alle de 34 billeder, som vises på Gl. Holtegaard er fra hans sene periode, dvs. fra 1936 til tre år før hans død i 1957. Man savner derfor i nogen grad hans ældre arbejder, hvis forudsætning var Daumier og engelsk maleri, bla. Walter Sickert, hvis karakteristiske beskæringer og udsnit af varieté og teater synes at have inspireret ham.
Det er tydeligt, at tanken om maleriet som en scene med bagtæppe og kulisser har påvirket mange kompositioner, ikke mindst hans landskabsbilleder. Hans passion for heste og væddeløb er velkendt, men mindre dominerende i de senere år, mens naturen spiller en større rolle og befolkes med personer, der agerer som skuespillere,
iklædt dragter fra forskellige perioder - lidt i smag med den franske 1800-tals maler Montecellis Watteau-pasticher.

Lysreflekterende flade
Udstillingens billeder er alle meget beslægtede. Det er flagrende billeder malet med en blanding af voldsom impasto og lette, akvarelagtige strøg. Men på grund af den meget blanke oliemalings kraftigt tilbagekastede lys og penslens urolige flaksen mellem højt relief og skrabede tegn virker hele overfladen voldsomt aktiv. Farverne er snart samstemt i det smagfulde, snart flagrende som konfetti.
Hans ekspressionisme er ikke som f. eks. hos Jens Søndergaard styret af et stærkt udadvendt, sansende sind, men er en romantikers personlige visioner omkring den irske arv af myter, sagn, digtning og druk i et land hjemsøgt af ånder. Figurerne er gestalter uden kropslig identitet, men indfangede i malingens stof og næsten absorberede.
Yeats var mentalt ustabil. Det at male var en nødvendighed for ham, men sine resultater viste han nødigt frem. Det er i nogen grad netop billedernes tematik og særhed frem for deres maleriske kvaliteter, som gør dem interessante.

Fælles irsk initiativ
Udstillingen er et fælles initiativ mellem Gl. Holtegaard og Nordjyllands Kunstmuseum, og kataloget omhandler både Yeats og den stilfærdige Tony O'Malleys dystert smukke billeder.
I katalogteksten fremhæver den irske kritiker Brian Fallon Jack Yeats på bekostning af O'Malley, og de to lidt yngre irlændere William Scott og Louis Le Broque affærdiges som værende eksponenter for britisk kunst - og ud fra samme kriterium afvises også Francis Bacon. Alle fire blev dog født i Irland, mens Yeats faktisk er både født og uddannet i London, så det er åbenbart hans irskhed, som har været afgørende, når Brian Fallon mener, at "Yeats uden tvivl er Irlands største maler, og at han er på højde med de samtidige irske forfattere."
O'Malley citeres for at sige, at "Yeats genuine unconscious magic was part of his make-up." Han var ikke så meget bedre end de andre, men så meget mere irsk.

*Jack B. Yeats. Gl. Holtegaard, Attemosevej 170, Holte. Ti. 12-20, on.-fr. 12-17, lø.-sø.11-17. Til 14. mar.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu