Læsetid: 4 min.

Og der blev lys

13. januar 1999

'Art Crash' har kastet lys over Århus' kunstliv. Det klæder både byen og kunsten

KUNST
Da dagene blev kortere og vindene koldere sidst på efteråret, begyndte små lysglimt at tone frem i Århus midtby. Senest er en multifarvet neoninstallation blevet tændt under den travle fodgængertrafik på Skt. Clemens Bro, mens spinkle lysskulpturer insisterende og diskret lyser i nederste etage af high tech bygningen Scandinavian Congress Center. Det er kunst- og kulturprojektet Art Crash, der står bag disse på én gang forstyrrende og forunderlige aktiviteter. Forstyrrende, fordi kunsten har bevæget sig væk fra gallerierne og ud i byrummet, og forunderlige, fordi lysets metafysiske og meditative karakter stadig er intakt.
Lys & Rum kalder Art
Crash projektet, der tog sin begyndelse i oktober 98 og løber frem til april 99. Art Crash består af en række forskellige arrangementer - udstillinger, foredrag, festivaler, workshops og undervisning - hvis fællesnævner er lyset i alle dets afskygninger, fordi lyset for de fleste kunstarter både er en forudsætning og en kunstnerisk udfordring. Men det er ikke blot den nydelige flamme, Art Crash vil have til at blafre. Der skal ske sammenstød - heraf navnet - mellem de enkelte kunstarter og de uvante lokaliteteter, og det skal helst være blændende og eksplosivt for at fornyelsen kan finde sted og erkendelsen tone frem.

Under paraplyen
Jeg bliver altid en smule skeptisk, når et paraplybegreb og ikke det enkelte værk fortæller os, hvad vi skal føle. I tilfældet Art Crash er paraplyen imidlertid både længe savnet og overraskende fornyende, for den dækker over et kunst- og kulturliv i Smilets By, der gennem længere tid har skrantet gevaldigt. Med Art Crash, hvis styringsgruppe består af repræsentanter for fem kulturinstitutioner og et forskningscenter, har byen fået en kærkommen lejlighed til stramme balderne og vise, hvad den kan - både lokalt og internationalt.
Mest overbevisende var udstillingen Det Tyvende Århundredes Lys, som i november blev istandsat af studerende fra Det Jyske Kunstakademi i Arkitektskolens nye store udstillingsrum. Temaet var video, og de lokale studerende gav en række begavede bud på videomediets muligheder, som snildt kunne hamle op med det imponerende udbud af ung international videokunst, udvalgt af London-galleriet Lotta Hammer, som blev vist ved samme lejlighed. Et elegant designet katalog akkompagnerede den flot anlagte udstilling, som nok viste et kunstnerisk sprog, der endnu ikke var fuldt modnet, men som samtidig beviste, at viljen og talentet hos de unge kunstnere endnu ikke er druknet i de økonomiske stridigheder, der for tiden hersker omkring Det Jyske Kunstakademi.

Lysende lys
I december åbnede to nye udstillinger, der måske som en kommentar til byrummets skingrende overdådige juleudsmykning og nytårets efterhånden overeksponerede fyrværkeri er rykket ud i det offentlige rum. Viera Collaro har opsat en 30 m lang neoninstallation som en tværgående linie under dén bro, der spænder over den nyåbnede å i Århus midtby. Fra de mange hippe cafeer, der hastigt er skudt op omkring åen, har mangen en cafégæst sikkert undret sig over den rød-blå lysende linie, der i mørket tegner sig endnu skarpere end i dagslyset og kaster sin spejling i det sorte vand. "Horisonten" kalder Collaro sin installation med en måske ironisk henvisning til paradokset natur/kultur, som åen og dens elegant designede omgivelser tegner med sin placering i byens natlige travle og støjende liv.
Anderledes afdæmpet er Steffen Tast, hvis udstilling "Glimt af mørke" diskret er placeret i spøgelsesbyggeriet Scandinavian Congress Center - et stort anlagt byggeri i glas og stål, hvis lokaler som oftest er rungende tomme. Rulletrappen, der lydløst glider afsted ved siden af et rislende kunstigt anlagt vandløb, ender i en kælderlignende sektion, hvor Tast som en anden eneboer har til huse. Bag glas - for glas er der meget af i centret! - udstilles fire lysskulpturer, der underligt stilfærdigt og teknisk virtuost beskedent overrumpler den besøgende. I "Slange" skifter lyset farve gennem de små huller i en blybelagt plade i en uendelig repetition, der nærmest er hypnotisk i dens meditative kraft. "Light Waves/Light Sea" består af en række bølgende fiberkabler, hvor bevægelsen illuderes af lysets vej gennem de tynde tråde, og hvor spinkelheden i materialet går i clinch med voldsomheden i bevægelsen. Måske er det vitterligt det tyste mørke og ikke det skærende lys, Steffen Tast præsenterer os for. Han ville gerne have udstillet i en kirke, men fik afslag og måtte i stedet slå sig til tåls med det spejlglatte center, hvor hans meditative værker måske står endnu klarere frem i et veritabelt, ja, Art Crash.
Art Crash har bragt et glimt af handlekraft og optimisme til det århusianske kulturliv, skønt kvaliteten er svingende og spændvidden mellem de enkelte kunstneriske tiltag til tider er kolossal. Fortsætter den udmærkede linje, som projektet på nuværende tidspunkt har tegnet, ser det dog ud til, at det i løbet af de næste par måneder - med navne som Gary Hill, Bjørn Nørgaard, Lars Mathiesen og mange andre - vil lyse endnu stærkere i stedet for at brænde sit lys i begge ender

*Horisonten. Viera Collaro på Skt. Clemens Bro. Til 28. februar. Glimt af mørke. Steffen Tast i Scandinavian Congress Center. Til 14. februar. Yderligere information: Art Crash, Kulturhus Århus, Officersbygningen, Vester Allé 3, 8000 Århus C. Tlf. 8940 23 90. Fax 86 13 34 10. www.artcrash.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu