Læsetid: 4 min.

Messe klæder unge dårligt på

8. januar 1999

Det strømmede til med unge mennesker, på uddannelsesmessen i Bella Center. Messen er misvisende, siger studievejlederne - den er skæv på god måde, siger arrangøren

Den skarpe lugt af tørrede fisk er det første indtryk, de besøgende får, når de træder ind i på den store uddannelsesmesse Porten til Fremtiden i Bella Center. Lugten spreder sig i hallen fra udstillingens første stand.
Bag en slæde, trukket af 11 papfigurer af grønlandske slædehunde, holder Sirius Patruljen nemlig til.
Det er en af de mere end 200 uddannelser og virksomheder, som er repræsenteret på messen, der reklamerer med at være Danmarks største samlede præsentation af uddannelser.
Men Porten til Fremtiden møder skarp kritik fra studievejlederne.
"Messen er misvisende, og den puster sig op på et niveau, som den slet ikke kan bære. Det er primært erhvervsuddannelserne, som er repræsenteret. Derfor er det indtryk, den efterlader af mulighederne, mangelfuldt," siger Viggo Munk, som er formand for studievejlederne ved de videregående uddannelser.

Et show
Viggo Munk kalder messen "et show."
"Jeg tror, de unge i højere grad kommer der for at få en oplevelse end for at søge information om uddannelser. Og i det øjeblik, hvor man tager penge for éntre, så kalder jeg det et show. Det er lidt ligesom en bilmesse," siger Viggo Munk.
Samtidig er han skeptisk over for de midler, virksomhederne tager i brug for at kapre de unge fra de små årgange.
"Mange kommer her for at hente kuglepenne, plastikposer og kasketter. Det har ikke noget med uddannelse at gøre. Desuden er jeg i bund og grund af den holdning, at vejledning og information ikke skal koste penge for de unge," siger han.
O.K. Petersen, som er konsulent på uddannelsesmessen, er ikke enig i kritikken.
"Jeg tror ikke, at nogen af de virksomheder eller uddannelsesinstitutioner, som er til stede på messen er interesserede i, at det her skal være et show. De er her, fordi de gerne vil i kontakt med de unge. Og selvfølgelig er det særligt vigtigt for dem nu, hvor årgangene er små," siger han.

Vind et fjernsyn
En lille gul damptromle er parkeret i hjørnet af en stand.
"Bliv vej-asfaltør. Kom ind og vind et 2,2" farve tv," lyder budskabet på et skilt ved siden af damptromlen.
Det er Asfaltindustriens Arbejdsgiverforening og SiD, som sammen står bag konkurrencen om det lille fjernsyn.
"Det er selvfølgelig et blikfang, så de unge stopper op ved vores stand. Men for at kunne deltage i konkurrencen er de samtidig nødt til at sætte sig lidt ind i uddannelsen som vej-asfaltør, og det er vigtigt, fordi der ikke er ret mange, der kender noget til den uddannelse," fortæller Allice Brinchmann, der til daglig arbejder i virksomheden Colas Danmark A/S, som producerer og udlægger asfalt.
Uddannelsen har kun eksisteret i fem år. 28 elever bliver optaget på den hvert år, og hidtil har det ikke været noget problem at rekruttere folk til uddannelsen.
"Men det er klart, at vi også tænker på, at årgangene bliver mindre. Derfor er det allerede nu vigtigt for os at gøre de unge opmærksomme på, at vi har en god uddannelse at tilbyde dem," siger hun.
Det koster dem 30.000 kroner at have en stand på messen i Bella Centeret, men med turen forbi Århus og Odense samt diverse udgifter til opsætning og indretning af standen vil den samlede udgift komme til at nærme sig 150.000 kroner.
Til gengæld vidner indholdet af den flettede kurv, hvor løsningsforslagene til konkurrencen ligger, om, at mange unge har vist interesse for Asfaltindustriens stand i dag.

Inspiration vigtigst
"Der opstår nye uddannelser hele tiden, og her har de en mulighed for at gøre opmærksomme på sig selv. Mange af uddannelserne er praktisk orienteret, og her på messen har de unge en mulighed for at afprøve lidt af, hvad de indebærer. De får en større kontakt til virkeligheden."
"Messen fungerer som en levende opslagsbog. Den vrimler med teknik og demonstrationer, hvor de unge kan smage og røre. De får kort sagt en realistisk mulighed for at vælge," siger O.K. Petersen.
"Hvis folk taler om, at messen er skæv, fordi mange uddannelser ikke er repræsenteret, så kan de godt have ret. Men jeg mener, at den er skæv på en god måde. For os er det vigtigt, at de unge bliver klar over de mange muligheder, der er for dem. Jeg synes ikke, at det er væsentligt at få vist de gymnasiale og videregående uddannelser på samme måde For os er inspiration et nøgleord," fortsætter han.
Arrangørerne af messen mener ikke, at det er et problem, at de ingen steder eksplicit gør de unge opmærksomme på, at der findes mange uddannelser, som ikke er repræsenterede på messen.
"Det tror jeg godt, de unge kan gætte sig til. Desuden har vi også et vejledningscenter, hvor professionelle kan give dem gode råd," siger O.K. Petersen.
Vejledningscenteret består bl.a. af ti computere, hvor de unge ved at besvare computerens spørgsmål kan få indkredset, hvilke uddannelser, de egner sig til.
"Hvad ville du synes om et job, hvor du skal arbejde på forskellige adresser?" spørger computeren 20-årige Stina.
Stina har fem svarmuligheder, som illustreret ved tegneserieansigter af forskelligt humør, rangerer fra meget dårligt til meget godt. Det ville passe Stina godt, og computeren fortsætter derefter med at indkredse hendes karriere.
"Hvad med søfart?," spørger den. Da programmet er slut, har Stina 40 forskellige jobmuligheder tilbage.
Klokken nærmer sig 14, og det begynder at tynde ud i publikum. Omkring 5.000 unge har besøgt Bella Centeret her på messens første dag. Arrangørerne forventer, at i alt 23.000 unge vil passerer indgangen i løbet af de næste fire dage.
Og ved indgangen lugter der nok stadig lidt af fisk.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu