Læsetid: 4 min.

Musik der aldrig holder op

16. januar 1999

Guitaristen Jesper Lützhøft, blokfløjtespilleren Michala Petri og mezzosopranen Monica Groop er aktuelle med nye fortolkninger af J.S. Bachs musik

NYE CD'ER
En ny 2-cd med musik af J.S. Bach er kommet på plademærket IRIS. Det er et nyt selskab som guitaristen Jesper Lützhøft har etableret. Baggrunden for initiativet skal søges i nutidens markedsvilkår, som Lützhøft ikke vil arbejde under. Med hans egne ord: "Pladen er udsendes på mit eget selskab, da jeg ikke kunne acceptere de gældende vilkår for denne slags udgivelser: Aflevering af et fuldt færdigt masterbånd + et større pengebeløb til et selskab, der så ydermere tager 98-99% af indtægten ved et eventuelt salg."
Foretagsomme Lützhøft spillede tidligere i ensemblet for ny musik med navnet IRIS. Det eksisterer ikke mere, men navnet lever altså videre i kunstnerens eget nyoprettede plademærke.
Kendere af ny musik-miljøet i København vil vide, at Lützhøfts hovedbeskæftigelse er at styre tropperne på Den Anden Opera. På den baggrund er det imponerende, at kunstneren formår at skabe mentalt rum og tid til at fordybe sig som instrumentalist. Det kræver sin mand at stille op og være pladeklar med de foreliggende fire lutsuiter af Bach, samt et arrangement af hans Partita nr. 2 i d-mol for soloviolin.

Bach er godt for alt
Helt uden regelmæssig træning som musiker er Lützhøft dog ikke: Ofte har man som publikummer kunnet opleve ham spille med i ensembler, der opfører ny musikdramatik i Den Anden Opera. Det skulle heller undre mig, om Bach stod på den musikalske menu hver dag i musikeren Lützhøfts liv.
Bach kan nemlig bruges til lidt af hvert: Til at bringe ro i det indre mentale apparat, og ikke mindst til at vedligeholde teknikken.
Lützhøft spiller ikke Bach med det formål at skabe brillante forløb, der duperer ved teknisk perfektion. Snarere 'smager' han på tonerne, som hørte han dem for første gang. Stille og uden voldsomme dynamiske udsving foredrager han de smukke toneranker. I én strømmende bevægelse af sekvenser, der kun sjældent afbrydes, lever kunstneren sig ind i musikken, hvor især de langsomme, lyriske forløb hviler i sig selv som ubrydelige forløb.
Der er ingen grund til at lægge skjul på, at Lützhøft ikke kan de samme ting på instrumentet som en Fisk eller en Starobin kan - det ville også være en sensation med Lützhøfts livssituation in mente. Men mindre kan sagtens gøre det: Den foreliggende udgivelse bringer gode stemninger ind i krop og sjæl.
Cd'en kan fås hos IRIS, Baunevang 11, 3460 Birkerød. Tlf. 4281 5102.

Petris magiske fløjte
Fra det private protest-plademærke IRIS til det store, veletablerede BMG Classics - RCA Red Seal, er der et stort spring. Blokfløjtenisten Michala Petri har sammen med ensemblet Berliner Barock Solisten under Rainer Kussmaul udgivet en cd med musik af Bach og Telemann på RCA Red Seal.
Denne udgivelse er på alle måder forbilledlig. De 12 musikere, som kommer fra Berliner Filharmonikerne, spiller fremragende, og Petris kunst kan man ikke rose for meget. Hun er vel det største danske navn på den internationale klassiske scene, og hendes plader har på verdensplan solgt i flere hundrede tusinde eksemplarer, siger de glade salgsfolk. Hvilket blandt andet skyldes, at den musik, hun har succes med, er elsket af rigtig mange mennesker. Og så en markedsføringsafdeling, der garanteret er større end IRIS' i Birkerød.
Michala Petri har faktisk også gjort noget for udbredelsen af helt ny musik, selv om denne beskæftigelse desværre ikke er kendt viden om. Petris arbejde med dette århundredes musik er sket med samme hengivenhed og perfektion, som hun præsterer med den tidlige musik.
Den foreliggende cd skal nok blive en succes: Herlig lyd, dygtige musikere, Bachs Orkestersuite i h-mol, Brandenburgerkoncert nr. 2, Koncert i a-mol, plus Telemanns Suite for altblokfløjte.

Finske foregangsmænd
Det finske musikliv har flere særdeles gode ensembler for små og lidt større besætninger. Enkelte af dem har gæstet Danmark. Avanti! og Toimii er vel mest kendt i herhjemme. Det Ostrobotniske Kammerorkester, kender danskere mest gennem cd-indspilninger. Hvis de da overhovedet kender orkestret. Det blev dannet i 1972 af violinisten Juha Kangas. Da orkestret fik Nordisk Råds Musikpris i 1993, blev det kendt for en lidt større offentlighed.
Det Ostrobotniske Kammerorkesters reputation skal ikke mindst ses på baggrund af arbejdet med at formidle ny musik. Mange nordiske og baltiske komponister har fået musik opført af det finske orkester. Outsideren Pehr Henrik Nordgren har Juha Kangas og hans folk nærmest gjort berømt. I hvert fald i hans eget land. Men også andre skabende kunstnere som f.eks. Anders Eliasson, Per Nørgård, Peteris Vasks, Kalevi Aho og Karin Rehnqvist har fået kærlige behandlinger af Det Ostrobotniske Kammerorkester.
På denne baggrund er det formidabelt, at de finske musikere kan fortolke barokmusik som var der tale om et specialistensemble for tidlig musik. På den aktuelle cd er det kantater af Bach. Mezzosopranen Monica Groop er indforskrevet og hun synger glimrende. Hendes samarbejder med barokmusikkens kendere som f.eks. Helmuth Rilling og Franz Brüggen er for længst blevet fremhævet som eksemplariske.
Især Kantate nr. 35 (Geist und Seele wird verwirret) viser et indledende orkesterspil, som er præget af homogenitet og næsten virtuost blæserspil - det er lige før det bliver jazzmusik. Virkelig godt gået. Bag udgivelsen står plademærket Finlandia, der har produceret en meget smuk og helstøbt cd.

*Johan Sebastian Bach: Suiter. Jesper Lützhøft: Guitar. 2 cd'er. IRIS CD9801
*Værker af Johan Sebastian Bach og Telemann. Michala Petri og Berliner Barock Solisten under Rainer Kussmaul. BMG Classics - RCA Red Seal 74321 57130 2
*Monica Groop: Bach alto Cantatas. Ostrobothnian Chamber Orchestra under Juha Kangas. Finlandia 3984-25325-2

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her