Læsetid: 4 min.

Oprøreren blandt kunstnerne

14. januar 1999

Patrick Kragelunds disputats om Nicolai Abildgaard giver en dybere forståelse af en filosoferende, belæst og egensindig dansk enegænger

NY BOG
Blandt mange smukke, små kunstbøger fra Edition Bløndal findes der en om maleren Per Kirkebys møder med en æret forfader i kunsten, Nicolai Abildgaard. Bogen findes desværre kun på engelsk, men er stimulerende læsning. Han skriver her omtrent således: "Abildgaard er en kunstner, der med mellemrum bliver genopdaget. Til andre tider eksisterer han knap nok. Og dem, der står i spidsen for genopdagelsesbølgen føler, at de har set ham for første gang."
Den beskrivelse passer udmærket på en del af de medlemmer af Abildgaards menighed, der har søgt at gøre maleren fra en svunden tid - med årstallene 1743-1809 - til folkeeje. Således Elsa Gress, der med flammende begejstring påtog sig at tale miskendte geniers sag og også kastede sig over Nicolai Abildgaard. Varmet af sin missionerende glød skrev Elsa Gress i 1966 tv-spillet Den sårede Filoktet, og med nytåret kom den seneste forskning i Abildgaards motivverden med Patrick Kragelunds disputats Abildgaard. Kunstneren mellem oprørerne.

Abildgaard-reception
Det vil være en interessant opgave at følge Abildgaards skæbne i den danske kulturhistorie, fra beundring over mistro til herlige revurderinger som Julius Langes fra 1887, Leo Swanes storværk om Abildgaard som arkitekt, billedhugger og dekoratør og Richard Mortensens helhjertede forsvar for hans malerier i de abstrakte surrealisters blade linien og julefluen i 1935. Glemmes skal ikke Bente Skovgaard, der et arbejdsliv igennem har formidlet viden om Abildgaard fra Statens Museum for Kunst.
På dette museum, der ejer næsten alt, hvad godt er af Abildgaards malerkunst, kan man efter åbningen af det ombyggede museum se mindre til Abildgaard end før lukningen. Det er skade, for det kunne nok se ud til, at maleren står over for endnu en genopdagelsesbølge. Efter mange år, hvor den kunsthistoriske forskning i Danmarks ældre malerkunst koncentrerede sig om guldalderen, er der klare tegn på, at der er en glubende appetit på 1700-tallet. Det mærkedes i hvert fald på Rundetårn, da man i efteråret havde udstrakt konceptet for Golden Days-festivalen til at omfatte nyklassicismen på den fremragende udstilling. Velfortjent fik denne præsentation af periodens arkitektur rekordbesøg, da omkring 25.000 gæster snoede sig op til den veltilrette præsentation af københavnsk bycivilisation.

Nærlæsninger
Som resultatet af mangfoldige års forskning publicerer filologen Patrick Kragelund nu - og til rette tid - den seneste, og meget vægtige, præsentation af Nicolai Abildgaards kunstneriske univers. Bogen Abildgaard. Kunstneren mellem oprørerne er antaget til forsvar for den filosofiske doktorgrad, og den højtidelige handling finder sted på Universitetet denne fredag.
Det er et meget dybtgående arbejde, Patrick Kragelund har udført, som man har forventet af det efter de fremragende undersøgelser af enkelte værker og problemstillinger, han tidligere har udgivet. Hans evne til at bide sig fast og komme ned i de mindste detaljer, der i Abildgaards kunst alle har mening og fylde, er formidabel. Det er en lyst at følge hans velskrevne udlægninger af fremstillingerne af de græske guder og helte, filosoffen Sokrates eller den ideologisk kildne æggedans, maleren måtte foretage i Christiansborgs riddersal.
Patrick Kragelund har et sikkert øje for det politiske livs nedslag i kunstnerens virke, og hans titel skal læses således, at maleren var en del af samtidens oprørske kontingent. Ifølge en lang tradition inden for kunstnerbiografierne skal en maler helst være revolutionær, selvom Vermeer van Delft, Watteau og Mary Cassatt også har arveret i malernes rige. Det kunne være interessant, med Kragelunds værk som udgangspunkt, at følge den oprørske kunstner som kulturhistorisk begreb under danske himmelstrøg.

Glødende alderdom
I modsætning til mange danske billedkunstnere havde Abildgaard det format, der gør hans sidste billeder lige så fremragende som hans første. Det forbløffende Sturm und Drang-billede "Den sårede Filoktet" vejes op af de klassiske komediescener fra Terents' "Pigen fra Andros" og den søde eftergrøde af romerske og græske kærlighedsscener. Som et ægte barn af det 18. århundrede var intet menneskeligt Abildgaard fremmed, heller ikke erotisk kærlighed mellem mennesker af samme køn. Men for Abildgaard var kærlighed ikke det erotiske minefelt, der i dag står som klicheen over kønnenes kamp i det dybfrosne Norden efter Munchs,
Strindbergs og Noréns tragedier.
Udgangspunktet for Kragelunds tætte læsninger af Abildgaards billeder er en dyb fortrolighed med de værker, der stod på malerens bogreoler. Desværre bringer bogen ikke nogen samlet liste over disse bøger, hvilket ville have kunnet bringe de forskere, der nu kaster sig over de to stofmættede bind, videre ad egne baner. Et værkkatalog over de i dag eksisterende malerier findes heller ikke, så der må man sætte sin lid til, at Statens Museum vil bringe et sådant, når museet viser sin programsatte store Abildgaard-udstilling i 2002.
Ingen fremtidig 'genopdager' af Nicolai Abildgaard vil kunne komme uden om Patrick Kragelunds disputats - men man skal stå tidligt op for at argumentere mod dens velfunderede pointer. Personen og kunstneren Abildgaard er dog så rig, at der endnu er mangfoldige sider af hans virke, der kan belyses - nu måske især hans særegne, farverige interieur-udsmykninger og hele virke som arkitekt. Også som afsæt for den internationale opmærksomhed omkring Abildgaard vil Kragelunds værk blive af betydning, selvom teksten meget læservenligt er skrevet på et smidigt menneskedansk. Lærdommen står ikke i vejen for formidlingen af filologens forskningsresultater.

*Patrick Kragelund: Kunstneren mellem oprørerne. I-II. 750 s., illustreret. 550 kr. Museum Tusculanums forlag

*Patrick Kragelunds forsvar for den filosofiske doktorgrad finder sted på fredag kl. 13.15 på Københavns Universitet Amager, auditorium 8.1.13

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her