Læsetid: 3 min.

En pause gør hele forskellen

21. januar 1999

Yasmina Rezas internationale komediesucces handler ikke ret meget om kunst - mere om balanceskift i tre mande-venskaber

Teater
En halv snes minutter fra slutningen opstår der en pause i den stadig voldsommere, stadig mere faretruende kværnemaskine. De tre skuespillere indstiller det verbale tæppebombardement, sætter sig ned, spiser oliven, spytter sten ud, spiser flere, kigger beskæmmede i alle mulige andre retninger end hinanden.
De har forløbet sig, sagt uoprettelige ting, de skal tænke sig rigtig godt om hvis venskaberne skal genoprettes.
Endelig får skuespillerne mulighed for andet og mere end den elegant timede boksning med tegneseriebobler, som er dette stykkes metode og enkle form.
Pausen er det absolut komiske og dramaturgiske højdepunkt i franske Yasmine Rezas internationale komediesucces Kunst.
Bagefter kan jeg ikke lade være med at undre mig: Hvorfor er det pausen, der har gjort størst indtryk?
Afsættet for forestillingen, der nu efter en turne vises på Mercurteatret i København, er den gamle diskussion om kunst som dekoration, kunst som erkendelse, kunst som investering.
Billedkunsten skal helst være det hele, og det er ikke altid det lykkes. I hvert fald ikke samtidigt. Og når værket er kunst i debat med sig selv går det helt galt.
Det virker absurd, når kunst der stiller spørgsmålstegn ved kunstbegrebet eller ligefrem går til angreb på kunsthandelen selv bliver benyttet som dekoration eller spekulation.

En hvid monokrom
Her i forestillingen har en fransk læge investeret en masse penge i en hvid monokrom - dvs. et maleri med én farve: hvid. Det tyvende århundrede har adskillige eksempler på monokromer, ikke så mange hvide, flere blå. Men hvorfor og hvordan - det er ikke dette stykkets ærinde.
Lægens indkøb giver anledning til en del snak og grinen og et par gengangere fra den folkelige kunstdebat, men - mere interessant - fører det til et rivegilde mellem lægen og hans to bedste mandevenner om det moderne og det antimoderne, om status - også mellem mennesker, om de tre mænds indbyrdes venskab.
Stig Hoffmeyer har rollen som lægen, den moderne, der måske er på vej væk fra vennerne, måske i stedet er på vej mod en placering i et lidt højere lag i society. Frits Helmuth er den ældre og antimoderne, som oplever, at han er ved at miste vennernes respekt og dermed sin traditionelle lederrolle i gruppen. Han er samtidig moralisten og den mest kompromisløse. Og Preben Kristensen er den unge på holdet - på vej ind i et ægteskab, på vej til at gifte sig til penge, indflydelse og høj stilling.

Mænd som kvinder
Der bliver fægtet og snakket om kap. De tre mænd skifter loyalitet indbyrdes - som kvinder plejer at gøre i beslægtede komedier. Man kan få den tanke, at den kvindelige forfatter ikke ved alverden om mænd - eller har moret sig med at lade mænd bitche og intrigere som kvinder plejer at blive sat til at gøre det, når en hurtig
pointe skal hentes hjem.
Måske har hun ikke turdet eller ønsket at gå det spadestik dybere, som er nødvendigt, hvis man skal ud over den glat underholdende og temmelig anonyme komedie. Egentlig er det en smule pinligt, at hun får så forbandet lidt ud af sine store og gode emner.
Pia Maanssens dekoration er enkel - en anonym hvid dagligstue (eller er det venteværelset til klinikken) med hvide møbler og hvide vægge. Karsten Vogel har fremstillet noget der ifølge den humoristiske programredaktør er 'original musik' - jinglebobler, der skal smøre overgangene og få pauserne til at smelte væk.
Og det gør de også - bortset fra den lange pause med olivenspiseriet. Som er vigtig, fordi det er der, det hele sker: Et mangeårigt venskab mellem tre mænd skifter karakter. Fortroligheden er ikke længere den samme. Hele balancen - i venskabet og i stykket - skifter. Herrerne - eller forfatteren - kan ikke sætte ord på det. Men det er i disse få tætte minutter Kunst bliver teateroplevelse.

*Kunst. Skuespil af Yasmina Reza, oversat af Frits Helmuth. Instr.: Mogens Pedersen. Scen.: Pia Maansson. Privatteatret på Mercurteatret. Til 27. feb.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her