Læsetid: 2 min.

Man har set for meget når man har set sig selv

11. januar 1999

Fire uskyldige unge spejler sig i sig selv og hinanden og oplever den første forelskelse, den første troløshed

TEATER
Pierre Marivaux (1688-1763) er én af forudsætningerne for den europæiske komedie. Hans system eller fortællestil blev efterlignet i samtiden og eftertiden og det er svært at forestille sig dette århundredes franske og engelske sædekomedier uden inspirationen hans dramaturgi.
La Dispute er karakteristisk for metoden:
Nogle umiddelbart genkendelige standardkarakterer mødes i forskellige kombinationer, gennemspiller nærmest musikalske eller matematisk skematiske forløb. De går om man så må sige i spil - teater og spilteori forenet. Som i pantomimen i Tivoli, der har samme udgangspunkt - middelalderens commedia del'arte.
Udspillet i La Dispute er enkelt: To piger og to drenge er blevet opdraget af en sort amme langt ude i en skov i total isolation fra det modsatte køn og fra verden i det hele taget.
Vi må nødvendigvis acceptere - ikke stille spørgsmålstegn - ved opstillingen, hvis vi skal videre.

Romantisk landskab
Den ene af pigerne bliver som ung kvinde sluppet løs på verden som er et romantisk eventyrlandskab med sølvglinsende vandløb og lille, hvid havebro. Hun spejler sig i bækkens vand, glæder sig ved synet:
Hvor er hun dog uovertruffent køn.
En jævnaldrende ung mand sendes på banen. Hverken hun eller han har nogensinde set noget lignende, og de forelsker sig vildt og overstyret i hinanden. Samtidig med at de spejler sig i hinanden.
Hvorefter yderligere en ung kvinde og en ung mand skiftes ind - og spillet kører. Nye forelskelser, troløshed, fortvivlelse, forvirring, smertefuldt indhøstet ny erfaring.
Spillet sættes i gang af ammen, som giver aktørerne enkelte gode råd og formaninger, men - sammen med publikum - også må tage sig til hovedet over altings forudsigelighed og planmæssighed. Som hun formulerer det: "Man har allerede set for meget, når man har set sig selv."
Det er Adam og Eva og syndefaldet, og det er begyndelsen og afslutningen på alt - men i stærkt kontrollerede dramaturgiske rammer.
Bo hr. Hansen har givet Marivaux' gamle spil en nutidig og parallel ramme, hvor tonen er anderledes cool, hvor syndefaldet er så meget fælles erfaring at det næsten er glemt, hvor oplevelsen af angsten for det forpligtende giver et lille stik - hos en sidste romantisk sjæl blandt publikum.
Intet gør helt ondt i dette spil - dertil er det for let og for flimrende.
La Dispute blev ifølge programmet pebet ud ved premieren i 1744 og måtte straks tages af plakaten.
Udgaven på Husets Teater vil hverken blive pebet ud eller skabe skandale. Det er alt for kønt og ordentligt til, at det kan forurolige.
Henriette Holm Nielsen (som senest gjorde indtryk med en oplevelsesfyldt Junglebogen) har instrueret med sødme, humor og musikalitet. Alle holder masken og nyder legen.

*La Dispute - Et kærlighedseksperiment. Skuespil af Pierre Marivaux og Bo hr. Hansen. Instr.: Henriette H. Nielsen. Scen.: Marianne Nilsson. Everland Productions på Husets Teater t. 6. februar

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her