Læsetid: 3 min.

Storebror kigger med

8. januar 1999

Techno-fetichisme, konspirationer og snigmord blandes til en gedigen spændings-cocktail i Tony Scotts 'Enemy of the State'

NY FILM
Som altid, når Tony Scott laver film, er billederne og effekterne i orden.
Hans seneste bud på en adrenalinpumpende techno-thriller, Enemy of the State, er fyldt med superavanceret overvågningsudstyr og overambitiøse og hensynsløse regeringsagenter med deres egne, private dagsordener - og så en uskyldig familiefar, der uforvarende fanges midt i det hele.
Will Smith spiller den succesfulde og selvsikre fagforeningsadvokat Robert Dean, der uden at vide det, får overdraget beviser på, at National Security Agency-chefen Reynolds (Jon Voight) i agenturets navn dyrker sine egne, ulovlige interesser.
Takket være en udspekuleret plan og masser af moderne teknik bliver Dean, i et forsøg på at presse beviserne ud af ham, frataget enhver troværdighed, sin familie og sit arbejde. Alt håb synes ude, da han møder Brill (Gene Hackman), en lettere paranoid, tidligere NSA-agent, der er gået under jorden og nu arbejder som en slags privatdetektiv.
Sammen forsøger de to at få skovlen under den mere og mere brutale Reynolds, altimens overvågningssatellitterne skaber kaos i luftrummet over USA.

Slam-bang-action
Med 80'er-film som Top Gun, Days of Thunder og Frækkere end Politiet 2 har Tony Scott - lillebror til Ridley Scott (Blade Runner, Alien) - ikke helt uden grund fået et ry som instruktøren, der laver flotte, men overfladiske film.
Langt de fleste af Scotts film er produceret af slam-bang-action-producenten Jerry Bruckheimer, manden bag de fleste af 90'ernes største actionsucceser, der hårdt og kontant efterlever devisen om 'jo større, jo bedre.' Og som har en tendens til at 'glemme' småting som persontegning og alt for intellektuelt stimulerende indhold, når han bestiller manuskripter til sine højtprofilerede og dyre produktioner.
Derfor er det også ofte manuskripterne, der bestemmer, om det bliver en god eller dårlig film, som Bruckheimers håndlangere, instruktørerne, leverer - også i Scotts tilfælde.
I 90'erne har Scott dog rettet en smule op på sit rygte med tre velskrevne og meget forskellige film, den vittige The Last Boyscout, den hippe True Romance og den spændende Fjenden i Dybet.
Bag Enemy of the States snørklede intriger og hightech-aflytninger står ikke mindre end fire manuskriptforfattere, og selvom filmen ind i mellem lider af åndenød og en mangel på personpsykologi, så er plottet ganske effektivt og gennemført i sit setup.
Som i tidligere samarbejder, har Bruckheimer og Scott også denne gang pakket deres action ind i en mere eller mindre velfungerende ramme af samfundskritik af den luftige slags, som kun amerikanerne kan lave den.
I Enemy of the State problematiseres hele tanken om et overvågningssamfund, hvor staten 24 timer i døgnet kan spore vores færden og har adgang til alle personlige og følsomme oplysninger om vores liv.

Solide Gene Hackman
Problemet med Enemy of the State er dog, at filmen mod slutningen begynder at køre i tomgang, taber rammen af syne og bliver for forelsket i sine egne effekter og små hightech-dimser.
Men inden det sker, formår Tony Scott at hive en gedigen omgang spænding ud af sit emne. Man følger Deans (og siden Brills) kamp mod overmagten med rystende hænder, og det er med fornøjelse, at man ser handlekraft afløse magtesløshed og hvordan de ellers så skjulte øjne får røvfuld. Will Smith, der plejer at være ham, som nøjagtig ved, hvor skabet skal stå, er glimrende som bedsteborgeren, der må tage skeen i egen hånd og selv løse problemerne - et afroamerikansk svar på Harrison Fords signaturrolle som almindelig mand i stor knibe.
Og altid solide Gene Hackman som den mystiske Brill - en rolle der ligger fint i forlængelse af hans præstation i den beslægtede Aflytningen - forlener både Smith og filmen med den tyngde og seriøsitet, som thriller-genren kræver for at lykkes.
Og Jon Voight fortsætter sin genkomst på filmscenen ved at puste liv i den stadigt mere desperate Reynolds, der er villig til at gøre hvad som helst for at hytte sit eget skind.

*Enemy of the State. Instruktion: Tony Scott. Manuskript: David Marconi, Aaron Sorkin, Henry Bean og Tony Gilroy. Amerikansk (Imperial, København, 47 biografer landet over, en på Grønland og en på Færøerne)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her