Læsetid: 2 min.

Autoriteter på prøve

2. februar 1999

90'ernes studerende har et yderst ambivalent forhold
til lærerne

Roller i opløsning
I det traditionelle lærer/studenter-forhold havde læreren de rigtige svar. De studerende skulle tilegne sig dem.
Sådan er det ikke mere. Rollerne er - ligesom uddannelserne og fagene - i opløsning. Men eksisterer stadig som et baggrundsmønster.
90'ernes unge er bl.a. af den grund ikke lette at undervise. Denne almene erfaring spejles også i den ny RUC-undersøgelse af Birgitte Simonsen og Lars Ulriksen.
Som det hedder i deres nye bog Universitetsstudier i krise: "Når man har den opfattelse, at man selv er ansvarlig for sit liv, ansvarlig for at vælge rigtigt, så får man et ambivalent forhold til autoriteter, det være sig de tætte som lærerne eller de fjernere som teoretikerne i bøgerne. Ambivalensen er meget omfattende, for det er ikke en afvisning af autoriteter, men en prøvning, autoriteterne skal indfri."
Samtidig med, at de studerende i dag er meget optaget af at være "deres egen henvisningsinstans," som RUC-forskerne kalder det, stiller de - udover skyhøje krav til sig selv - høje krav til læreren om personlig tilstedeværelse
Den praksis er "smertelig svær og kræver megen støtte og kærlighed fra lærernes side," skriver Birgitte Simonsen og Lars Ulriksen i bogen.
"Samtidig og sammenhængende er der en enorm opmærksomhed omkring, hvad læreren siger og mener. Der er en længsel efter positive autoriteter, samtidig med at man ikke rigtig tror på, at de findes," siger Simonsen og Ulriksen om ambivalensen i de unge.
Den ambivalens er også krævende for lærerne.

Ingenting tages for givet
Lars Ulriksen: "Ingenting tages for givet længere - det er et modernitetstræk, der betyder, at læreren hele tiden skal stå klar med et beredskab af begrundelser og forklaringer. Det sker samtidig med, at lærerne presses fra mange andre sider - vi skal lave mere forskning, vi skal selv skaffe pengene osv."
De mange soloprojekter stiller også større krav til vejlederne på universiteterne.
Nogle lærere står mere fast end andre på nogle krav, som de opfatter som basale.
Som en RUC-lærer siger i bogen om den paratviden, de unge nægter at erhverve sig: "De siger, 'man kan da bare slå det op i en bog'. Det er et kæmpemæssigt problem, fordi hvis man som akademiker vil håndtere komplekse problemstillinger, så nytter det ikke noget, at man sidder med fem forskellige bøger slået op på en gang. Så bliver man bare forvirret. Man er altså nødt til at have et grundlæggende begrebsapparat fungerende inde i hovedet. Man er nødt til at lære ting."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her