Læsetid: 2 min.

Dannelse i vor tid

26. februar 1999

Den stigende etniske bevidsthed giver nye kalorier til dannelses-debatten

PÆDAGOGIK
I sin videste, klassiske form er dannelse at betragte som en bevægelse, i hvilken mennesket bryder op fra hverdagen, begiver sig ud i det ukendte og siden hen vender hjem til sig selv igen med nye erfaringer.
Det argumenterer den svenske idehistoriker Bernt Gustavsson for. Han mener, at selve demokratiet trues som en følge af en aftagende interesse for dannelsens betydning. Derfor er der brug for en dannelse, der er nutidig, og som hverken er underlagt markedets eller borgerskabets dominans. Et ufravigeligt krav bør endvidere være en indsigt i konsekvenserne af menneskets indgreb i naturen.
Han går ind for et menneskesyn, der ser en sammenhængende personlighed som et ideal, og som ikke fornægter, at der i hvert enkelt menneske findes et sandt selv, som i forbindelse med gode relationer og under civiliserede omstændigheder kan udvikles hele livet igennem. Denne livslange udvikling er en del af den moderne dannelse.

Den etniske dannelse
At være dannet er også at være aktiv i fortolkningen af kulturarven, og her ser Bernt Gustavsson tre afgørende kulturskred. I den første fase blev den kulturelle arv omfortolket i forhold til begrebet klasse, i den anden til køn og i den tredje fase til etnicitet. Ved hjælp af en etniske begrundet fortolkning, er det muligt at pege på, hvor europæisk den fremherskende opfattelse af dannelse er, og de hedeste debatter om uddannelse i verden af i dag handler om den etniske tilgang til kulturarven.
Bernt Gustavsson henviser her til de diskussioner der foregår i Indien og i Sydafrika, hvor han har opholdt gennem længere tid, og hvor han har fundet en interesse for uddannelse og dannelse som han ikke finder i sit hjemland, Sverige. Han er imponeret over sydafrikanernes klarsyn, nysgerrighed og kundskabsglæde. I det hele taget mener han, at de intellektuelle i Den Tredje Verden har en masse at give os andre.
De er intellektuelt nyskabende. De er meget kritiske i deres fortolkning af den vesterlandske kultur og mere accepterende i forhold til deres egen baggrund, men de er i stand til at se på begge kulturer med distance, og det giver deres tanker en usædvanlig kraft.
Bogen om dannelse i vor tid er udgivet af forlaget Klim i et prisværdigt forsøg på at genindføre intellektuel tyngde i den pædagogiske debat. Bernt Gustavssons bog er et godt bidrag hertil.

*Bernt Gustavsson: Dannelse i vor tid. 313 s., 298 kr. Forlaget KLIM

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her