Læsetid: 3 min.

Design-maskinen

11. februar 1999

Ny dansk billedbog om arkitektur og formgivning går ud fra, at alt er design

NY BOG
Det er den funky ende af det store party, Designmaskinen kører op. Alle de glitrende kromlister, streamlines og funkisvinkler, økoprutter og skræk-virtuals de sidste halvandethundrede års historie om bygninger og genstande byder på, når man er til farver i afslappet festhumør.
En pose intellektuel matadormix med andre ord, af støvsugere, cigaretreklamer, jukeboxes og jugendhuse, med en chick hotdog på hånden og silkestrømperne oppe under sig i det formgivne sofahjørne, hvor style følger style og den ene bogside glider over i den næste med umærkelig maskinel logik: Så gjorde de sådan, men så gjorde nogen sådan, for så var der krise, men så blev det velfærd, og nu er det anderledes, end da det hele begyndte og alligevel lidt det samme på edb, som i sin tid med dampmaskinen.

Verden og hverdagen
Problemet er grundlæggende, at bogens ansvarlige nok besidder både klogskab, bogskab og et stort billedarkiv, men egentlig ikke har forstået (eller valgt at se væk fra) hvor komplicerede de mekanismer er, som får en æstetisk maskine til at køre. Her - historien om hvordan vores moderne omgivelser har fået facon.
Og gu' er det da en kompliceret historie at fortælle enkelt, men første betingelse er, at skelne mellem hvem der i sin tid foretrak (eller havde råd til) hvilken slags smag eller miljø, og hvordan nye (finere) strømninger langsomt siver (nedad) gennem kulturlagene.
Den almindelige folkelige 50'er-stil blev for eksempel først stueren herhjemme langt oppe 70'erne. Men over there, hvor strømlinierne blev lagt ind over både dieseltog og blyantspidsere, var stilen ikke bare et salgstrick, som det påstås i bogen. De var derimod en afledt blanding af surrealistisk svulmen og stribet artdeco, som en mere sofistikeret udgave af industrilismens muligheder end den stramtandede europæiske bauhaus-version.
Der er ligefrem designpolemikere, der mener, at uden sejrende amerikansk påvirkning ville europæisk efterkrigsdesign generelt have lignet de produkter, der blev almindelige i Østtyskland! Samme geometriske platmenager til salt, peber og pølsesennep, eller grammofoner og skolemøbler i lakeret træ, man nu ler så hjerteligt ad på udstillinger om livet i Dresden eller Leipzig frem til Murens fald.

Knirk og bobler
Bogen tager udgangspunkt i opfinder-ingeniøren Buckminster Fullers tese om, at alt er design!
Det synspunkt på menneskeskabte genstande og omgivelser under ét, tillader bogen at crossfade, klippe og surfe sig gennem industrialismens frembringelser med blik for både innovationer og øjenlyst.
Og det er selvfølgelig rigtigt, at der kan findes fælles stiltræk og billedreferencer i samtidige møbler, huse, dragter og sågar byplaner. Og at det giver muligheden for at fortælle bredt i både stort og småt. Men risikoen ved at blande alle størrelsesordener er netop - som her - at det hele kommer til at fremtræde lovlig overfladisk, nok netop fordi der ikke er fortalt enkelt igennem.
Første halvdel af bogen er en historisk designtur fra den tidligste industrialismes knirkende støbejernsmekanisering til disse års miljøer på skrå og i bobler.
Næste fjerdedel af bogen går så ind i designprocessen og designobjektet. Og sidste kvarte ind på designens globalisering, nødvendige økologisering og mulige virtualitet.
For mulighederne i helt nye interfaces mellem chip og (nej, ikke chap, men) chip og krop, og muligheden for nye miljøtilgange, åbner helt andre perspektiver for brugerflader mellem person og omgivelser:
Emballager, der siden kan bruges som dyrefoder. Industrielt formede produkter dyrket direkte biologisk. Og en minisering af genstande som telefon og regnemaksine, der hidtil har fyldt skrivebordet, men nu kan bygges ind i huden eller øregangen.
Lad os se hvor galt det går, eller godt! Hvis nu f.eks. miljøskeptikerne så i øjnene, at bilen er kommet for at blive, og at det derfor gælder om at lægge pres på udviklingen af de bæredygtige modeller og nye brændstoffer, store petrolselskaber allerede har i tænketanken.

*Ida Engholm og Anders Michelsen: Designmaskinen, design af den nye verden. 256 s., ill. 325 kr. Gyldendal.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her