Læsetid: 4 min.

Do you wanna share it?

27. februar 1999

Der var Oscarstemning, da stjernerne Maggie Cheung og Ib Melchior ankom til gallafesten ved åbningen af årets NatFilm Festival

NATFILM
Den røde løber ligger der allerede en halv time før showtime. Den er lidt nusset, synes jeg, men det er nok fordi, alle synes, de skal følge den ind i Dagmars Teatrets 'ventesal' frem for at vælge de mere neutrale døre lige ved siden af.
Det er som om, at dette røde stykke tæppe virker som en magnet på våde skosåler, og skaren af fotografer, der står linet op med deres Se & Hør-tasker, er heller ikke ligefrem med til skræmme folk væk. Tænk at komme i Se & Hør. Jeg ryster tanken af mig, da det går op for mig, at underteksten ville lyde noget i retning af "iført hullet brun ruskindsjakke med krave af imiteret pels til 100 kr. fra Esbjerg Genbrugscenter." Jeg bliver nu heller ikke spurgt.
Dagmars forhal er anderledes i dag. Alle borde er fjernet, så der er plads til en fuld sal 1, og overalt hænger årets coverstjerne Maggie Cheung og kigger uskyldigt på Åbningsgallaens gæster. Men pop corn-stanken er den samme som altid - forskellen er bare, at det i dag er umuligt at nå frem til disken for at købe nogen, da bevægelsesfriheden indskrænkes minut for minut.

Stjerner og blitzlys
Pludselig skrider Mifune-holdet frem på den nussede løber, hvilket aktiverer fotograferne per refleks - det er trods alt Mifunes Sidste Sang, der er aftenens filmiske oplevelse. Men da en ældre gråhåret herre pludseligt dukker op samles al opmærksomhed omkring ham. En fyr med Nordfoto-rygmærke stikker sin linse helt op i hovedet på den stakkels mand, der vælger at stå stille et øjeblik for at undgå at få smadret brillerne.
Skønt jeg aldrig har set denne mand før, er der allerede på dette tidspunkt noget, der siger mig, at han er stor.
Jeg får ikke tid til at tænke videre over det, for pludselig dukker en spinkel sorthåret kvinde op, og fotograferne kaster sig frådende over hende. Aftenens og festivalens stjerne: Hong Kong-divaen Maggie Cheung. For tiden Asiens hotteste skuespillerinde, der allerede har medvirket i over 70 film, hvoraf 11 kan ses på festivalen. En autografjæger på omkring de 40 år smiler lykkeligt, mens hun læser Maggie Cheungs hilsen i sin bog. "Love Maggie," står der. Hendes veninde har kastet sig over Maggies mand - den franske filminstruktør Oliver Assayas, hvis film også kan ses på festivalen. Han bliver dog skamløst overset af fotograferne, der ikke kan få nok af den kønne og overraskende høje Maggie. Der er for alvor ved at gå Oscar-stemning i galla-åbningen.

9. række, sæde 25
Klokken halv ti begynder folk at sive mod sal 1, og flokken deles ved dørene med skriften 'ulige sæder' og 'lige sæder'. Jeg skal ind til de 'ulige sæder' - 9. række, sæde 23.
Jeg dumper ned i mørket og begynder at notere mig scenens indretning: Store blomsteranretninger i hver side. De gule blomster og især solsikkerne og palmebladene er dominerende. Til venstre står en talerstol påklistret en kæmpe Maggie-plakat. Jeg er travlt optaget, da et ryk i min stol fortæller mig, at en person har sat sig på sæde 25.
Der går et sus gennem mig, da jeg løfter blikket fra min blok og opdager, at den nydelige ældre herre, fotograferne forfulgte, har placeret sig ved min side.
Da han rækker hånden frem, ved jeg allerede, hvad han vil sige, men jeg må alligevel synke en ekstra gang, da han siger: "Hello, my name is Ib Melchior".
Ib Melchior er en kult-forfatter og -instruktør, der i 50'erne og 60'erne skrev nogle af de mest interessante bidrag til science fiction-genren, og to af dem instruerede han selv - står der i festivalavisen. Jo, jeg havde læst på lektien, men hvad jeg ikke kunne huske var, om Ib, hvis far var den berømte Wagnertenor Lauritz Melchior, kunne forstå dansk eller i det hele taget kendte noget til Danmark og danske forhold.
For sent fandt jeg ud af, at han havde boet det meste af sit liv i USA, og det var nok derfor, han så lidt forundret og afventende ud, da jeg ikke uddybede, hvad denne Information, jeg arbejdede for, var for en størrelse.
Men mere når vi ikke at samtale, før Natsværmerfondens formand Peter Wolsgaard træder op på talerstolen for at byde velkommen til denne jubilæums-galla-aften.
Ib må sammen med instruktørerne Søren Kragh- Jacobsen, Susanne Bier (Den eneste ene), Ole Christian Madsen (Pizza King), Torben Skjødt Jensen (Manden der ikke ville dø) samt Maggie og Oliver en tur op på scenen og blive hyldet af en begejstret sal.
Da Ib vender tilbage til 9. række, sæde 25 har han en flaske champagne i hånden. "Do you wanna share it?" spørger han. Jeg svarer bekræftende. Hvad skulle jeg ellers gøre?

Natsværmerne
Det blev dog ikke til noget, kan jeg allerede nu afsløre. Kort efter mit "Oh yes" sænkede mørket sig nemlig over salen, og Anders Thomas Jensens Oscar-nominerede kortfilm Valgaftenen tonede frem på det enorme lærred. Publikum var begejstrede, og stemningen var virkelig god, da Ib rejste sig i mørket og rakte mig hånden til farvel. Han skulle op klokken 5, sagde han, så han ville forlade festlighederne.
Han overværede derfor ikke, da de to unge instruktører Ole Christian Madsen og Jonas Elmer samt producenten Kim Magnusson fik overrakt hver en Natsværmerpris på 25.000 kr. samt et billede kreeret af Eva Koch. Og han fik heller ikke beviset for, at Sofie Gråbøls orgasme i Mifunes Sidste Sang rigtignok langt overgik Meg Ryans i Da Harry Mødte Sally, ligesom han gik glip af Carlsberg reception efter filmen. Men han foretrak nok champagne frem for Sort Guld.

*NatFilm Festivalen kører i København og Malmø til og med d. 7. marts, hvorefter den ruller videre til Odense, Århus og Ålborg. Her kører den fra d. 10. til d. 14. marts.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu