Læsetid: 4 min.

Film i tv

25. februar 1999

*Jack Nicholson er i frygtindgydende spille-form som øverstbefalende oberst Jessup, en snedig rad, en hård hund og en diktatorisk militærleder med mere end et anstrøg af paranoia. Det er kun en birolle i et militært retsdrama henlagt til en militærforlægning lige over for fjenden på Cuba. Tom Cruise og Demi Moore optræder som spillets juridiske støttepiller, og det går bedre, end man skulle tro i Rob Reiners ferme instruktion. Men Nicholson dominerer alligevel filmen som den magtgale oberst, der står bag to meniges voldelige straffeaktion mod en marine-infanterist, som har vist genstridighed ved at søge om forflyttelse. De to menige tog denne opgave så alvorligt, at det kom til at koste ofret livet. Så nu skal de uniformerede jurister Cruise og Moore prøve at udrede trådene i den lidet delikate affære. Nicholson har faktisk kun tre større scener i denne film fra 1992, men det er ham, man husker. Han accentuerer sin fra naturen lidt firkantede, ranke stivhed i kropsholdningen og skaber et tryllebindende portræt af et militært magtmenneske, der forener simpel bondesnuhed, grov macho-charme og altnedtromlende brutalitet. Det hele tilsat et stænk af purt vanvid. Han er en koldkriger med direkte udsigt til den 'cubanske trussel', og langt hen ad vejen synes han, som den erfarne edderkop, at have styr på alle trådene. Men i sidste ende stiller et ustyrligt temperament sig i vejen.
A Few Good Men/ Et spørgsmål om ære. TV3, fredag kl. 21.45-00.20

*Buster Larsen havde et mærkeligt tvedelt talent for både at fremstille hyggelige, jævne hverdagsdanskere og misliebige, fordækte typer. Farlig og uberegnelig kunne han også være. Sin mest utvetydige skurkerolle havde han i denne danske spændingsfilm fra 1982, hvor han er en krematoriearbejder, der opdager et ekstra lig i en kiste og begynder at pengeafpresse den person, han ganske rigtigt gætter på er morderen. Men hvad han håber vil blive kattens leg med musen, udvikler sig anderledes kompliceret, for den afpressede er selv en udspekuleret rad. En særdeles grundigt og metodisk fortalt krimi-skrøne med langt lavere kuldegrader end sædvanligt i 1980'ernes danske film. Spændingen er ikke påfaldende, men Buster Larsens nådesløse fremstilling af en gnidret, grådig svindler, uden forsonende momenter, udøver en egen fascination. Og Jørgen Kiil er udmærket som hans modstander. Søren Melson og komponisten Hans-Erik Philip har instrueret efter en kriminalroman af Frits Remar
Det parallelle lig. DR 1, lørdag kl. 21.00-22.50

*Michelle Pfeiffers præstation som den varme, snakkesalige og ikke alt for begavede sydstatsblondine Lurene blev af uransagelige grunde stort set ignoreret af biografpublikummet. Men talrige tv-genoptagelser af Jonathan Kaplans seværdige 1960'er-tilbageblik råder bod på uretfærdigheden. Lurene har gjort op med en tyrannisk ægtemand og er steget på bussen for at overvære begravelsen af den John F. Kennedy, hun forgudede. På vejen trodser hun sociale konventioner ved at stifte venskab med en sort ung mand, der - viser det sig - er på flugt fra myndighederne efter at have kidnappet sin datter fra et børnehjem. En varm og ofte træfsikker fortælling om overvundet racisme og uventet solidaritet, dygtigt og nuancerigt instrueret af Jonathan Kaplan. Og med et Michelle Pfeiffers bedste forsøg på at undslippe det snærende glamourydre, som Vorherre har udstyret hende med - en præstation, der i sin tid indbragte hende en Guldbjørn ved Berlinfestivalen.
Love Field. TV 2 lørdag kl. 23.05-00.50

*Jean-Pierre Melville var en af fransk films mest suveræne stilister. På højden af sin kunnen - som her i Den røde cirkel fra 1970 - var han i stand til at ophøje en i sig selv ret konventionel gangsterhistorie til et mytisk drama om solidaritet, forbrydelse og lovhåndhævelse. Tre af fransk film store navne - Alain Delon, Yves Montand og Bourvil - forenes i beretningen om et juvelkup i Paris med et forventet udbytte på fire millioner dollars. Kuppet lykkes, men det er straks sværere at få juvelerne afsat. Hvem er egentlig den udpegede hæler? Er kupmagerne blevet bedraget? Melville var en dyrker af den maskuline gangstermystik i stilfulde regnfrakker og bredskyggede hatte, samtidig med at han forenklede sin dvælende fortælling i elegant anskuelige billeder, der lod de visuelle og psykologiske motiver stå sjældent rent og rensede for alt overflødigt. Tematikken om sammenhold, venskab og forræderi har rod i hans oplevelser under Besættelsen, en periode, han da også lavede en af sine bedste film om, En hær af skygger. Filmen er udsøgt fotograferet i Eastman Color af mesteren Henri Decaë, og foruden Delon, Montand og Bourvil medvirker italieneren Gian Maria Volonté og Francois Perier.
Le cercle rouge/ Den røde cirkel. DR 1, lørdag kl. 00.30-02.45

*Ib Schønberg er uforglemmelig som den fortravlede direktør, der ubønhørligt glider ned ad alkoholismens skråplan i Bodil Ipsens og Lau Lauritzens advarsels-drama fra 1950. Ikke blot fordi Schønberg har så præcist fat i mandens karaktersvage venlighed og disposition for selvdestruktion, men også fordi Johannes Allens manuskript så overbevisende indfanger de sociale mekanismer, der sætter nedturen i gang: firmaets stive hierarki, de langt udtrukne forretningsfrokosters fristelser, det kølige ægteskab med en over-ambitiøs kone. Filmens tone af patetisk formaning bærer forældelsen i sig, og parallelhistorien med Poul Reichhardts reformerede alkoholiker er svær at sluge, men alt med og omkring Ib Schønberg har en skarphed og uhygge, som stadig virker i dag.
Café Paradis. TV3, søndag kl. 13.25-15.15

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her