Læsetid: 3 min.

Fortiden i nuet

16. februar 1999

Den norrøne maler Sven Havsteen-Mikkelsen er død,
86 år gammel

Nekrolog
Sven Havsteen-Mikkelsen, der fik sit sidste efternavn af sin stedfar, polarforskeren Ejnar Mikkelsen, nåede at sætte et stort og fornemt monument over sit liv gennem sin kunst.
Hans liv og kunst hænger uløseligt sammen med det nordiske, særlig Island, Færøerne og Grønland, hvor han rejste rundt med sin stedfar fra sin pureste ungdom. Her blev han fortrolig med en nordisk motivverden, som han fastholdt til det sidste.
De seneste af hans værker kunne endnu indtil sidste weekend ses på Corner-udstillingen, som han var medlem af siden 1981 efter en overgang at have været medlem af Den Frie. En hel væg med ældre og nyere portrætter, fortrinsvis af den nære familie, var ophængt som én stor installation. Den mindede os om, at Havsteen dyrkede andet end landskaber og religiøse motiver, at han også var en figurativ maler, omend han behandlede portrættet som et landskab.
Havsteen boede siden 1972 på Tåsinge og siden på Ærø, hvor han købte en vidunderlig gård med udsigt over Ærøsund. En noget fredeligere natur end den norrøne, må man sige, men han mente, at det var befordrende at bo så langt fra alfarvej, for han søgte altid sine egne veje og foretrak stilhed for larm, virkelige have for menneskehave, fortiden for nutiden. "Ærø er en oase, for det er så besværligt at komme herover," sagde han under et interview for et par år siden. De sidste år henlevede han med gangstativ i ensom majestæt, for hans skotsk fødte kone, Pamela døde i 1982.

Maler på trods
Sven Havsteen-Mikkelsen blev født på det forkerte kontinent, nemlig i Argentina i 1912 som søn af civilingeniøren Johan Theodor Havsteen, der anlagde jernbaner i det latinamerikanske. Johan Theodor havde en islandsk mor, hvis navn faderen tog. Havsteen er en færøsk-norsk- islandsk slægt. Sven Havsteen-Mikkelsen nåede dog aldrig at opleve sin far, for forældrene flyttede fra hinanden, da han var 1 1/2 år.
På trods af forældrenes modvilje mod hans kunstneriske ambitioner og deres manglende kunstneriske sans, holdt Havsteen stædigt fast i blive kunstner, og kunstner blev han, ikke mindst i kraft af hans stedfars bekendtskabskreds, der også talte flere kunstnere.
Oluf Høst var f.eks. en af Ejnar Mikkelsens gode venner, og han udbrød, da han havde set et af Sven Havsteen-Mikkelsens tidlige forsøg under en af familiens mange sommerferier i Gudhjem på Bornholm: "Det var Fanken, har Sven malt det billede?"

Urnordisk fortolker
Sven Havsteen Mikkelsen har siden 50'erne været vores fremmeste kirkekunstner. Han har dekoreret henved 70 kirker, fortrinsvis i Danmark, men også i Norge og på Færøerne, som han siden sin ungdom er vendt tilbage til hver sommer. Men på sine sidste dage kunne han ikke længere bevæge sig væk fra Ærø. Hans sidste tur til Færøerne var i 1994.
Sven Havsteen-Mikkelsen blev måske allermest kendt for sine forrygende ekspressive træsnit til Martin A. Hansens Orm og tyr i 1942 og for træsnittene til Herman Melvisses Moby Dick. Havet, landet, kampen og naturkræfterne var hans hovedmotiver, men Havsteen stod til det sidste med det ene ben solidt plantet i den urnordiske fortid og med det andet i en levet kristendom. Han bad morgenbøn hver dag.
I sine bibelhistoriske malerier - ofte udført som altertavler og integreret i kirkernes eksisterende renæssancerammer, leverer han kraftfulde, ekspressive og dybt personlige fortolkninger af evangeliet. Han har desuden skabt en lang række glasmosaikker, i samarbejde med sønnen, arkitekt Alan Havsteen-Mikkelsen og med glarmesteren Mogens Frese.
Med Havsteen Mikkelsen dør også en passioneret dyrkelse af fortidens tilstedeværelse i nuet. Havsteen var en moderne klassiker.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu