Læsetid: 3 min.

For Gud og fædreland

19. februar 1999

Denzel Washington er terrorist-bekæmper i Edward Zwicks humanistiske terrorist-thriller, Under angreb, der indædt forsvarer The American Way

NY FILM
Det er selve retten til at være amerikaner, ligegyldigt hvor du kommer fra, der er i fare i Edward Zwicks besnærende thriller, Under angreb.
Zwick, der har en fortid med tv-serier, har et eller andet med militær og krig. I Ærens mark er det afro-amerikaneres 'glemte' indsats under Den amerikanske borgerkrig, Zwick tager fat i. Courage under Fire sætter fokus på begreber som ære og heltemod under Golfkrigen. Og nu er det fanatisme i alle afskygninger som en trussel mod the american way of life, der får den helt store tur i Zwicks vridemaskine.
Denzel Washington spiller chefen for FBI's antiterrorkorps i New York, Hubbard, som må se sig sat til vægs af en række mellemøstlige terrorangreb mod busser og bygninger i byen. Terroristerne, der er opdelt i celler uafhængige af hinanden, er ikke bange for selv at sætte livet til, og panikken breder sig i New York og resten af USA i takt med, at angrebene bliver flere og værre.
I et desperat forsøg på at stoppe terroren, erklærer General Devereaux efter ordre fra Præsidenten Brooklyn, hvor de arabiske minoriteter er koncentreret, i undtagelsestilstand og spærrer den to millioner indbyggere store bydel hermetisk af.
Alle potentielle terrorister, et meget diffust og vidt begreb for den frembusende og ufølsomme hær, bliver interneret i Madison Square Garden (som gjorde japanske tilflyttere under Anden Verdenskrig), og huse endevendes og gennemsøges på voldsom vis.
Modstanden mod militærets tilstedeværelse vokser, som Devereaux og hans folk bliver stadig mere brutale i deres eftersøgninger, og Hubbard tvinges til at handle hurtigt og udenom hæren for at finde terroristerne, inden situationen ender i kaos og borgerkrig.

Enkel og effektiv
Bygget langsomt op - ind i mellem for langsomt - er Under angreb altid spændende som en thriller bør være, og til det sidste hersker der tvivl om hvem, hvad og hvor, og der er brugt tid og kræfter på billeder og effekter - vigtige elementer i den højglanspolerede thrillergenre, som Under angreb tilhører.
Udgangspunktet for filmen er ganske enkelt og temmeligt spændende: Indtil for et par år siden var terrorisme i USA et ukendt fænomen. I populærkulturen har der selvfølgelig være mange fiktive udforskninger af terrorens indvirkning på et amerikansk samfund, og amerikanere i Mellemøsten og andre af verdens brændpunkter har også oplevet fanatisme på nært hold, men det var først med bombningen af World Trade Center for seks år siden, den 26. februar 1993, at terroren nåede amerikansk jord.
Under angreb stiller vanskelige spørgsmål - dog i forenklet form og svøbt i actionfilmens forblændende klæder - om mål og midler, fanatisme, den amerikanske selvfølelse og amerikanernes ret til at skabe deres egne muligheder - uanset hudfarve, sprog og tidligere nationalitet.
Den amerikanske identitet undergraves af terrorangrebene, panikken sætter ind, og alle med en tilknytning til Mellemøsten er pludselig under mistanke. Hvor langt kan man så tillade sig at gå i sin jagt på terroristerne? Kan man retfærdiggøre at dræbe ét menneske for at redde flere hundrede? Eller bliver i så fald bare ligesom dem?
Personificeret af altid velspillende Denzel Washington og Bruce Willis i en atypisk rolle får spørgsmålene også vægt, og der er ingen tvivl om svarene: Edward Zwick er humanist ud til fingerspidserne, og i hans verden overholder man egne spilleregler, også selvom modstanderen ingen har.
Heller ikke USAs egen, hemmelige rolle i Mellemøsten, som man så det i Mellemamerika, får lov at slippe uden påtale. Et skruppelløst CIA, som træner forskellige sider af samme sag for i egen interesse at få udryddet diverse diktatorer eller religiøse ledere - uden tanke på konsekvenserne.

Politisk korrekt
Men selvom Under angreb er raffineret skruet sammen, spændingen til at ta' og føle på og diskussionen eviggyldig, så er filmen så forhippet på at kæmpe de godes kamp, at den bliver en anelse for politisk korrekt og ufarlig til virkelig at tage de store stik hjem.
Hovedpersonen er sort, hans makker er arabisk, deres kolleger har forskellig etnisk baggrund, Islam hyldes som en fredelig religion, og den egentlige fjende viser sig at være USA's eget militær.
Ikke fordi der er noget forkert i alle de politisk korrekte udsagn, men det skaber en lidt unuanceret og kedelig konflikt, hvor alt enten er sort eller hvidt - gråtonerne synes at være visket ud.

*Under angreb. Instruktion: Edward Zwick. Manuskript: Lawrence Wright, Menno Meyjes og Edward Zwick. Amerikansk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu