Læsetid: 2 min.

Høring skal give reel indflydelse

12. februar 1999

For at undgå frustration må offentlige myndigheder gøre det klart, hvad de ønsker at høre borgernes mening om, påpeger konference. Trafikministen er enig

"Ved valgene giver befolkningen os politikere bemyndigelse til at træffe beslutninger på deres vegne. Men det er ikke nok, at vi kommunikerer via stemmesedlen."
Det sagde trafikminister Sonja Mikkelsen (S) på en konference om inddragelse af borgerne i det offentliges beslutninger om store trafikanlæg. Konferencen var arrangeret af Transportrådet og det private kommunikationsfirma Bysted A/S.
Trafikministeren lagde vægt på, at offentligheden får lejlighed til at drøfte, om en fast forbindelse over Femer Bælt er en god idé, inden regering og folketing træffer beslutning.

Ikke taget stilling
Sonja Mikkelsen forsikrede, at regeringen endnu ikke har taget stilling i sagen.
"Vi offentliggør en række tekniske rapporter i februar, og siden kommer de økonomiske analyser, men der skal være en offentlig debat, inden vi vælger, om vi vil gå videre."
Dermed stillede ministeren en anden fremgangsmåde i udsigt end den, de daværende borgerlige regeringer sammen med Socialdemokratiet fulgte ved vedtagelsen af broerne over Storebælt og Øresund og ved det københavnske Ørestads-projekt. Her valgte politikerne på forhånd at beslutte projekterne og kun lade borgerne få indflydelse på detailudformningen.
Ikke desto mindre benyttede mange af de borgere, der deltog i de efterfølgende høringer om projekterne, lejligheden til at protestere mod, at de overhovedet blev gennemført. Det ville forligspartierne bag projekterne imidlertid ikke høre på.
Denne afvisning skabte en voldsom frustration blandt mange af dem, der deltog i høringerne, påpegede adskillige under onsdagens konference.
Tidligere trafikminster Arne Melchior (CD) provokerede ved at sige:
"Storebæltsbroen var formentlig ikke blevet vedtaget, hvis vi havde spurgt folk først. Men se nu, hvor glade alle er for den!"
Kommunikationsdirektør i Ørestadsseselskabet Simon Hansen gjorde gældende som principielt synspunkt, at politikerne er valgt til at træffe beslutningen, om de store projekter skal gennemføres, og at det kun giver mening at inddrage borgerne i den nærmere udformning, hvor de kan bidrage med værdifuldt lokalkendskab.
"Skal der være en debat, om projekterne er en god idé, er det i hvert fald ikke de statslige myndigheder, der skal stå for den. Det må de politiske partier selv klare," sagde Simon Hansen, der snart tiltræder som direktør for Statens Information.
Direktør Erik Elsborg fra Banestyrelsen kunne berette, at det havde givet anledning til stor forvirring blandt borgerne, da Banestyrelsen havde søgt at gennemføre en høring om det principielt rigtige i at udvide jernbanekapaciteten mellem København og Ringsted. Først da styrelsen i en ny høringsrunde havde fremlagt konkrete udformninger af alternative linjeføringer, havde offentligheden oplevet at få et meningsfyldt grundlag at udtale sig udfra.
Transportrådets formand, professor Hans E. Zeuthen foreslog, at myndighederne fremover gjorde det meget klarere for borgerne, hvad de bliver spurgt om.
"Når de bliver spurgt, om det principielt er en god idé, bør vi nok ikke kalde det en høring, men noget helt andet. Måske bare offentlig debat," sagde Zeuthen.
Det forslag kunne trafikministeren fuldt tilslutte sig.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her