Læsetid: 3 min.

Kvaliteten i orden

19. februar 1999

Radiosymfoniorkestret har optur for tiden - fulde huse og internationale solister. Onsdag var det den amerikanske sopran Renée Fleming, der gæstede Danmark

KONCERT
Aftenens program med Radiosymfoniorkestret så mere end almindeligt lokkende ud: ren Richard Strauss fra ende til anden. Og så oven i købet i en begavet og aktuel sammensætning, der førte fra det moderne, stormende gennembrudsværk Don Juan over resignationsværket Rosenkavaleren til død og forklarelse og Vier letzte Lieder - en flot hyldest til orkesterkomponisten over de fleste i 50-året for hans død. Ja, for ganske vist har Radioen ikke gjort væsen af det, men koncerten må opfattes som en mindekoncert, der markerer, at Strauss, den store senromantiker med det mere end almindeligt gode greb om orkestervirkemidlerne, først stillede træskoene i 1949.
Mezzosopranen Randi Stene var hentet ind for at udfylde rollen som sparringpartner for aftenens stjerne, Renée Fleming, i marskalindens store, vemodige slutscene fra 1. akt af Rosenkavaleren. Stene var absolut velsyngende i Octavians parti, og man mærkede, hvor meget man havde savnet hende ved repremieren på Kongens Nytorv, hvor hun var sygemeldt.
Fra Det Kongelige Teater var mezzosopranen Randi Stene hentet over på Rosenørns Allé for at udfylde rollen som sparringpartner for aftenens stjerne, Renée Fleming, i marskalindens store, vemodige slutscene fra 1. akt af Rosenkavaleren. Stene var absolut velsyngende i Octavians parti, og man mærkede, hvor meget man i grunden havde savnet hende ved repremieren på Kongens Nytorv, hvor hun var sygemeldt.
Fleming som marskalinden i grå robe havde diva-kvalitet. Hun lod ikke nogen afkrog af Hofmannsthals tekst om tid og tab uafsøgt. Forløbet fik intensitet i detaljen.
Men én ting er, at Radioen for tiden har succes og fulde huse med stjernesolister som Kremer, Emmanuel Pahud og Fleming. En anden - og nok så interessant - er, at orkestret selv bør have en stor del af æren for succesen. Under Yuri Temirkanov kan de yde det vidunderlige, og også orkestrets anden 1. gæstedirigent, Michael Schønwandt, kan få dem til at spille som små engle. Det bliver formentlig kun endnu bedre, når den nye chefdirigent Gerd Albrecht kommer i gang.

Dristige brud
Schønwandt lettede på strygerne, så Rosenkavaler-musikken duftede og greb om tilhørernes opmærksomhed. Inden da havde han sat fart og flugt over det symfoniske digt Don Juan. Både oboist Max Artved og koncertmester Christina Åstrand stod for smukt solospil, hvor Åstrands violin i koncertens sidste ekstranummer snoede sig smukt op ad Flemings varme vokal.
For selvfølgelig fik Fleming ikke lov at slippe hjem til sit hotelværelse straks efter Vier letzte Lieder. Strauss' sidste sange gav hun en alt andet end overfladisk-instrumental behandling - her var indlevelse og også et par dristige brud med traditionen i form af talte og hviskede toner, og publikum ville ikke lade Fleming og Schønwandt gå, før de havde givet to forudsigelige, men smeltende dejlige ekstranumre i form af orkestersangene Cäcilie og Morgen. Som sangene faldt, virkede de som en hyldest til Flemings kendteste amerikanske kollega udi Strauss-faget, Jessye Norman, der har indsunget præcis de samme sange i præcis den samme rækkefølge på sin milepæl af en Strauss-plade fra 1983. Men Fleming synger Strauss ganske anderledes og mere nuanceret end Norman, lad det være slået fast. Samtidig var der mere fylde i stemmen og dramatik i udtrykket end hos salig Schwarzkopf. Hun er en af vor tids store.
Det er positivt, at Radiosymfoniorkestret, der i sin tid blev forladt af en Sergiu Celibidache, fordi han 'med sin person ikke længere kunne legitimere orkestrets utilfredsstillende standard', nu følger en opadgående kurve. Lad os håbe, opturen bliver ved. Publikum har i hvert fald vist, at de er på, bare kvaliteten er i orden. Det gælder åbenbart uanset forholdsvis høje billetpriser, der på en aften som i onsdags ligger mellem 180 og 320 kroner.

*Richard Strauss: Don Juan, Rosenkavaleren (1. akt, slutning), Tod und Verklärung, Vier letzte Lieder. Renée Fleming (sopran), Randi Stene (mezzo), Radiosymfoniorkestret dirigeret af Michael Schønwandt, Radiohusets Koncertsal, onsdag.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her