Læsetid: 4 min.

Messe for den indre Trabi

12. februar 1999

Tudser, der krydser vejen, behøver ikke at frygte en bilbranche, der er gået i stå - at dømme efter årets bilmesse

Hvad er det modsatte af en bilmesse?
På en fødevaremesse går man stille med toiletdørene, og en sexmesse ønsker bestemt ikke minde folk om bleskift og vuggestuer. Det modsatte af en bilmesse er bilkirkegården, hvor messens række efter række af polerede motorkøretøjer er erstattet af række efter række af bulede og rustne øser, der er hinsides den sidste olie.
Bilmesse - det må være den højest tænkelige besyngelse af af den personlige frihed til bevægelse, det må være forkromede drengedrømme, fartglæde og forlygter, der får savlet til at sile fra mundvigene og den sidste øko-flipper til at sælge sin cykel og brænde sit buskort.
Men Bilmessen i Forum leverer ikke varen, og Oles nye autobil er knap nok fin med lugten af benzin.

Wow, biler på skrå
Udstillingen, der holdes i Forum for første gang siden ombygningen i 1997, gør sig umage for at ligne en gennemsnitlig bilforhandlers fantasiløse salgslokale ganget med ti. Her serveres forstædernes fornemmelse for praktisk pendling i lange baner.
Der står de så, de 28 bilmærker i diverse varianter, bomstille står de med undtagelse af en enkelt lille sag, der vender sig på en femøre af en roterende platform. Ingen autohøjsang eller blot en enkelt effektivt malende motor høres. Der er tyst i hallen bortset fra en mærkelig støj, der kommer igen og igen. Jo, det er snesevis af bildøre, der smækkes i med en serie af velsmurte lyde - lukket, slut, farvel.
Man kan ikke undgå at bemærke, hvor ens de fleste biler og hvor forkrampet forsigtige deres farver er. Men et par af modellerne er stillet på skrå og piedestal, og det er sådan set en af de større oplevelser på messen.

Inden i en Volvo er ?
Informations udsendte mente, at det måtte være vigtigt at besøge Volvos stand for at kondolere ved det forestående salg af den semisocialistiske sikkerhedsbilfabrik til imperialistiske Ford, samlebåndets og det repetitive arbejdes værste ophav.
Men på standen, som Volvo deler med Renault (der uden held prøvede at købe Volvo for fem år siden), er alt tilsyneladende ved det gamle.
Og dog. Sælgerne kan fortælle, at når fusionen er en realitet, vil der nok ikke gå så lang tid, før der inden i en Volvo er en Ford, så at sige. Alt det, som de enfoldige bilister ikke lige kan se med deres blotte øje, vil blive en såkaldt "fælles platform", der kan massefremstilles i flere eksemplarer end nogensinde. Ford har kun købt et design og et omdømme, en skandinavisk hensynsfuldhedsmodel med særlig appel til moderligt beskyttende typer på det store amerikanske kundemarked.
Skinnet bedrager også, hvad angår Mercedes og Chrysler, som trods den nylige tysk-amerikanske fusion udstiller i hver sin ende af Forum. Også her forventes fællessystemer bag facaden at udglatte forskellene mellem bilmærkerne.

Advokat med ild i røv
Et andet synsbedrag folder sig - modvilligt - ud på Alfa Romeos stand. Her fanges den forbipasserende messegæst ind af det tætteste, Forum kommer på Oles røde autobil - en Spider sportsvogn, der omhyggeligt er konstrueret således, at bagagerummet udelukkende kan rumme en stak PFA-brevpapir og en fyldepen. For en lille halv million kroner kan man accellerere fra 0 til 100 km/t på 8,4 sekunder, hvilket gør køretøjet anvendeligt for advokater, der vil hurtigt væk fra deres medansvar.
Edderkoppe-bilen med kaleche sælges der herhjemme kun 12-13 styks af om året. Til gengæld sælges der et par tusinde af Alfa Romeos model "156" til den halve pris. Den ligner også en rap to-dørs sportsvogn, men der blev vi sgu snydt! Gemt inde i plasticudsmykningen af de bageste vinduer sidder flere dørgreb. Der er i virkeligheden tale om en fire-dørsbil med plads til snottede unger og et halvt års forbrug af lørdagskyllinger - diskret gemt af vejen bag tonede ruder, så farmand kan bevare følelsen af potensforlænger.

Mænds indre Trabi
Mænd er der mange af på messen. Messegæsterne på denne hverdag er næsten alle tavse, usmilende mænd, der ser ud til for længst at have overgivet sig til deres indre Trabi, og som nervøst spørger sælgerne om forsikringspræmier og prisen på forlængede garantiperioder.
Messegæster, der mindes de gyldne messetider, da unge kvinder i badetøj brugte bilkølerne som sæde, må kigge langt efter magen. Standene bemandes politisk korrekt med herrer i habitter, der matcher bilmærkets bomærkefarve.
Og de største forlygter er af årgang 1956 og sidder på en BMW 503, der kun blev solgt i et enkelt eksemplar i Danmark. Kun Fiat lægger i dag op til lidt lir med to unge kvinder, der er betalt for at udstille sig under sloganet for Multipla-modellen: "Bliv tændt".

Spis din bil
Hvor er drømmene og visionerne blevet af? tænker den udsendte og forlader Forum. Og tænk, ude på parkeringspladsen står udviklingschefen for Daimler-Chrysler, som fortæller, at firmaet til næste år lancerer en bil lavet af sammenpressede økologiske plantefibre! Når bilen er slidt op, brækkes den i stykker med et lille specialredskab og puttes i gryden derhjemme. Det hele skal blot koge i 20 minutter, så har familien helsekost til flere års forbrug. De sparede penge til mad investeres i en ny bil. Det vil sige gratis biler fremover!
Det er for godt til at være sandt. Måske var det bare noget, udsendte drømte. Bilmesser kan godt gøre en lidt udkørt.

*Biler i Forum, Julius Thomsens Plads i København. Åbent den 11.-14. februar

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her