Læsetid: 3 min.

Da popkunsten blev voksen

20. februar 1999

Cover-art lever trods adskillige omslag i popmusikkens indpakning

Poppen brød i 60-erne igennem kunstmuren med musikken som spydspids. Pigtråd, beat, blues og rock, fremført af langhårede, bimlegræsrygende lømler skabte et marked for flade, firkantede papstykker, der egnede sig fortrinligt til at tegne, male og se på, samt røre ved.
"I 60'erne og starten af 70'erne blev pop- og konsumkulturen voksen og gjorde krav på at blive taget seriøst som kunst," siger Peder Bundgaard, der som skaber af de klassiske Gasolin-pladeomslag var med til at præge omslagene herhjemme.
Spørger man Peder Bundgaard om hans yndlingspladeomslag, falder svaret prompte: Beatles Sgt. Pepper, Velvet Undergrounds første (den med Andy Warhols banan), Pink Floyds Atom Heart Mother (den med koen). Spørger man specifikt til cd-omslag, tænker Peder Bundgaard sig om i lang tid, før han svarer:
"Peter Bellis Talisman."
- Er din tænkepause udtryk for at omslagskunsten døde med lp-pladen?
"Omslaget og musikken betød mere dengang end i dag, hvor det hele er en stor pærevælling. Men det betyder ikke at opfindsomheden er mindre," svarer Bundgaard, "Men selve fetich-kulturen er vedligeholdt med cd'en. Tag for eksempel de populære boks-sæt, som er fulde af ting og sager, der gør dem til feticher, til samlerobjekter."
"At lave omslag er et kommercielt job, men der er også et element af udsmykningsopgave. De decideret kunstneriske ting så man mest på lp'erne, hvor man med cd'er sidder og bladrer i gennemarbejdede booklets. Hele feltet er desuden blevet langt mere mangfoldigt og anarkistisk, fordi enhver knægt med en Macintosh kan lave omslag."
"Om Gasolin-omslagene rangerer som kunst? Nej. Omslagene rangerer ingen steder som kunst," siger Peder Bundgaard, der mener, at de overlever i kraft af, at musikken på pladerne er fantastisk.
- Havde du kunstnerisk frihed, da du lavede Gasolins omslag?
"Der må les. Gasolins omslag var banebrydende, fordi pladekunstnere i kraft af et enormt pladesalg kunne tage sig den frihed at ville have indflydelse. Men alt blev afgjort ved beslutningsprocesser, der kunne være ret opslidende."

Æstetisk totaltkoncept
Designeren Peter Ravn brød en ny barriere i popæstetikken, da han designede et æstetisk totaltkoncept for bandet Tøsedrengene.
"Jeg gik på akademiet og havde nogle friske bud på, hvordan sagen skulle gribes an," siger Peter Ravn, der byggede konceptet op om nogle nostalgiske billeder af en dreng, der ligner det vi allesammen genkender som en tøsedreng. Figuren gik igen på plakater og pladeomslag.
Ravn var en pioner for den måde, pladeselskaber arbejder på i dag, hvor koncepter tænkes ud til allersidste led.
"Der går tit en rød tråd mellem musikernes image over cd-cover til musikvideoer, som man kan sige er blevet lp-coverets visuelle arvtager."
"Kunst? Nej. Og så alligevel, det er jo i høj grad op til de enkelte bands, hvordan de definerer deres udgivelser. De fleste vil nok helst have sig frabedt den kategorisering," siger Peter Ravn, der selv på et tidspunkt har leveret materiale fra sine omslagsdesign til Kunst og Industri-museet.
Blandt de navne som Ravn og Bundgaard fremhæver som nutidens grænsebrydere, finder man T. S. Høeg, Martin Hall, D;A;D, Østkyst Hustlers, Søren A. Olsen og Kashmir. Tilbage står stadig spørgsmålet, om der overhovedet vil være omslag at mistænke for at være kunst i fremtiden. Peder Bundgaard tror det.
"Selv om man siger, at musikken forsvinder ud på Internettet, vil folk stadig gerne have noget at røre ved, så jeg tror cd-en overlever i en eller anden form. En skive som Kashmirs Det Gode Liv (netop udkommet, red.) findes i en almindelig og en dyrere version. Den dyre er forsynet med riflede sider og striber på ryggen. Man kan føle og pille ved noget, og det er helt tydeligt, at intentionen er kunst. Det kunne godt være et bud på fremtidens musikfetich," siger Peder Bundgaard.
Peter Ravn kalder internettruslen "en dårlig undskyldning".
"Branchen er nervøs og vil ikke se i øjnene, at musikken ikke længere har den identitetsskabende kultstatus, som den havde tidligere," siger Ravn, der tror på at popmusikkens visuelle element vil finde nye græsgange på Internettet. Han nævner blandt andet David Bowies hjemmeside (www.davidbowie.com) som et eksempel på en ny, visuel dimension i popmusikken.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her