Læsetid: 3 min.

Sverige sørger over Volvo-salget

3. februar 1999

Der er ingen ende på nostalgien og sorgarbejdet efter Fords køb af Volvos personbildivision

STOCKHOLM - Efter meddelelsen om, at den amerikanske bilproducent Ford køber Volvos personbildivision, har medierne i Sverige været fulde af sammenbidte ansigter, der beklagede den sørgelige nyhed, samtidig med, at de udtrykte forståelse for, at handelen er led i en globaliseret økonomi.
Mange svenskere - især mandlige - har et ganske særligt forhold til Volvo. Alle de, der havde råd dengang, kan fortælle om barndommens søndagsudflugter med Volvo, madkurv og campingbord til en lysning i skoven.
Flere svenske journalister har følt sig kaldede til at beskrive dette særlige forhold under overskrifter som "Jeg og min Volvo" eller "Sådan husker vi Volvo - den svenske model". Og så opremses alle modellerne - Volvo PV, Duett, Amazon, 144, 240 og ikke mindst sportsmodellen P 1800, som Roger Moore oven i købet kørte i.
Volvo var en del af den svenske industrielle højkonjunktur i 1950'erne og 1960'erne. En del af folkhemmet, idyllen og den svenske model. Politikere har sammenfattet det sådan: "Det, der er godt for Volvo, er også godt for Sverige". Og Volvochefen P.G. Gyllenhammer sagde, at "Volvo er kommet for at blive," - og alle troede på ham.
I praksis ophørte det svenske folkehjem med fuld beskæftigelse, en stærk offentlig sektor, industriel ekspansion og samdrægtighed mellem socialdemokratiet og erhvervslivet med at eksistere for flere år siden. Mordet på statsminister Olof Palme blev en brutal påmindelse om, at Sverige var et land som alle andre.
Med salget af Volvo er Sverige og svenskerne måske blevet berøvet den sidste uskyld.

Ingen kæppe i hjulet
Nu er handelen faktisk ikke helt i havn endnu. Der gisnes om, at nogle af de andre bilgiganter eventuelt kunne tænkes at overbyde Ford. General Motors og Volkswagen er blevet nævnt.
Volvos aktieejere skal godkende handelen på en generalforsamling. Hvis de vil, kan de naturligvis enes om at forhindre salget. For nogle år siden standsede aktionærerne en handel mellem Volvo og Renault, men de fleste hævder, at "det var en helt anden type handel".
Fra nogle af de store aktionærer har man hørt positive kommentarer, men stort set vælger de fleste at tie og sige, at de først må studere papirerne grundigt, inden de tager stilling.
Samme reaktion hører man fra de forskellige faglige klubber på Volvo, og LO afventer deres beslutning. Der er altså ingen tegn på, at nogen har planer om at stikke en kæp i hjulet.
Statsminister Göran Persson har taget handelen til indtægt for, at det omdiskuterede svenske erhvervsklima er godt. I et tv-interview sagde han: "Det er godt, at udenlandske ejere vil investere i Sverige. Det siger noget om erhvervsklimaet."
Den borgerlige opposition har på sin side benyttet lejligheden til at angribe regeringen og det "dårlige erhvervsklima" i Sverige. Den fremfører sine gamle krav om forskellige skattelettelser og ændringer af arbejdsmarkedslovgivningen.
De fleste kommentatorer mener dog, at salget simpelthen er udtryk for, at den hårde internationale konkurrence på bilmarkedet kræver store producenter.
I øjeblikket ser det også ud til, at produktionen vil fortsætte i Göteborg, ligesom personbildivisionens hovedkontor skal blive liggende her. Men de afgørende beslutninger flyttes til Detroit.
Hvis ledelsens ord står til troende, foreligger der ikke nogen trussel om drastiske nedskæringer i arbejdsstyrken i Göteborg.
Derimod er der stor uro blandt flere af Volvos underleverandører i Serige. Flere forskellige fabrikker med flere tusind ansatte, som leverer dele til Volvos personvogne, vil nu komme ud for stærk konkurrence fra Fords underleverandører.
På nuværende tidspunkt er det også uklart, hvad den tilbageværende del af Volvo vil bruge milliarderne til. Lastbiler, busser, anlægmaskiner, bådmotorer og flydele vil indtil videre leve videre i svensk aftapning. Ifølge Volvo-chefen Leif Johansson undersøger man flere alternativer, hvoraf den svenske lastvognsproducent Scania er ét og det amerikanske firma Mack et andet.

*Lars Vikström er svensk freelance-journalist.

Oversat af Birgit Ibsen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu