Læsetid: 2 min.

Jeg har ikke tid til at transcendere

6. februar 1999

Faklens redaktør, Rune Engelbreth Larsen svarer Erwin Neutzsky-Wulff

I den verserende strid om tidsskriftet Faklen udtalte forfatteren Erwin Neutzsky-Wulff torsdag til Information, at satanisme og humanisme var det samme. Faklens redaktør, Rune Engelbreth Larsen har flere gange understreget, at Faklen hviler på et humanistisk grundlag, så vi spørger ham, om humanisme og satanisme også er det samme for ham.
"Mit begreb om humanisme går ud på at sætte mennesket i centrum, hvilket betyder, at så er der ikke andet, der kan være dér. Ikke Gud, ikke kapitalen, ikke nogen autoritet," svarer han. "Det grundlæggende valgsprog for Faklen er derfor også "Frihed til forskellighed. Lighed for loven."
"Ikke to mennesker er ens, derfor må man tilstræbe et samfund, der favoriserer forskellighed i stedet for ensretning. Men satanisme er lige så meningsløs uden kristendom som kristendom uden satanisme. Og kristendommen betyder ikke længere noget særligt, satanismen derfor heller ikke."

Sanseapparat
Rune Engelbreth Larsen bestrider Neutzsky-Wulffs påstand om, at han skulle have været højreorienteret okkultist. Han har altid været venstreorienteret, siger han, og anfører som belæg, at han allerede i 1987 selv startede en SFU-afdeling i Ribe.
"Mine politiske synspunkter har intet med okkultisme at gøre, men jeg har beskæftiget mig indgående med
Neutzsky-Wulffs erkendelseteori, og dén er jeg stadig enig i. Han sandsynliggør overbevisende, at tidligere kulturers virkelighedsbillede har afveget fra vores. De har oplevet med andre begreber og et andet sanseapparat, og derfor har virkeligheden faktisk været anderledes på visse punkter. Hvis man kan sandsynliggøre, at forskellige mennesker opfatter virkeligheden forskelligt, så må man også sluge, at tidligere kulturers fænomenologi er udtryk for erfaringer. Det er naturligvis et fundament, der giver humanismen perspektiv. Så må udgangspunktet være solidaritet og tolerance, for så eksisterer der kun relative sandheder."
- Bliver alt så lige godt?
"Nej. Men det betyder, at ingen autoriteter kan afgøre sagen. I sidste ende må man følge det, man selv føler."
- Hvor kommer så ligheden for loven ind?
"Hvis vi er forskellige, må vi kæmpe for, at jøder kan være jøder, rockere rockere, somalier beholde deres familiemønster osv."
- Og nazister være nazister?
"At de har forsamlings- og ytringsfrihed som stalinister, socialdemokrater osv."
- Hvad er så okkultisme?
"Jeg betragter mig selv som elev af Neutzsky-Wulff som filosof. Han antager, at hvis virkeligheden til andre tider har været anderledes, så kan man også nå frem til at opleve dette i dag, selvom det er langt vanskeligere, fordi denne virkelighedsopfattelse ikke er almindeligt udbredt og ikke er forankret i vores sanse- og begrebsapparat. Men via tidligere tiders begreber og teknikker vil enkelte også i dag være i stand til at 'transcendere', som han kalder det, altså opleve verden på en væsentlig anderledes måde. Jeg er imidlertid ikke optaget af at transcendere. Jeg ville gerne opleve det, men jeg har ikke tid.."
- I et brev skildrer din kone en transcendens-agtig oplevelse?
"Hun havde dén oplevelse, men det var i drømme, et mareridt, ikke en vision, og dens indhold havde at gøre med diskussionen om, hvorvidt Faklen skulle danne et kollektiv. At hun skulle have haft en vision om at nedlægge Faklen og bygge stormoské er derimod lodret løgn. Hvis hun fik den idé, ville jeg få hende indlagt."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu