Læsetid: 2 min.

Trio-glæder

12. februar 1999

Frydefuldt møde mellem den canadiske pianist Renée Rosnes og danskerne Mads Vinding og
Alex Riel

KONCERT
Hun er for længst et kendt navn for danske jazzinteresserede, den canadiske pianist Renée Rosnes. Senest fra hendes københavnske festival-optræden med egen kvartet i Konsistoriegården, men mest mindeværdigt fra en anden festival-koncert, med Niels-Henning Ørsted Pedersen i Cirkusbygningen.
Denne gang, hvor hun er på besøg under en canadisk kultur-udveksling formidlet af radioens Peter H. Larsen, spiller hun i trio med det tættest sammennittede danske bas/tromme-team, Mads Vinding og Alex Riel. En både musikalsk og personligt givende konstellation.
Jeg nævner det sidste, fordi musikernes gensidige fornøjelse ved sammenspillet var så åbenbar, præget af humoristiske finter og visuelle anerkendelser, så musikken på besøgets første aften - i et fuldt Copenhagen JazzHouse - udfoldede sig i en momentvis nærmest boblende atmosfære. Ikke det dårligste at opleve ved en koncert.

Potenseret
Men musikken var sandelig også i sig selv opløftende. Renée Rosnes spiller klaver, med hvad man kunne kalde et potenseret nærvær, en forhøjet væren til stede i hver rytmisk, melodisk og harmonisk detalje i spillet.
Mere end om nogen anden minder hun mig om Herbie Hancock, når han er mest absorberet i klaverspillet. Fra Hancock har hun formentlig også evnen til, når det skal være, at drive sit spil op til stadig højere intensitetsniveauer, at føje intensitet til intensitet, sådan som hun f.eks. gjorde det i sin solo i Kurt Weills "Speak Low" onsdag aften.
Medvirkende til hendes musikalske standard er også hendes udsøgte sans for repertoire, som ved denne lejlighed fik et par egne kompositioner til at indgå i en originalt tænkt sammenhæng med bl.a. en delvis gennemskuelig balladeversion af
Beatles' "With a Little Help From My Friends", Alec Wilders "Moon and Sand" og Joe Hendersons "Recorda-Me" (begge med fremragende bassoloer af Vinding), samt to gange Monk og to gange Ellington (herunder den eksotisk suggestive "Little African Fower").

Plade?
Når man har hørt, hvordan Renée Rosnes gjorde Friends Forever fra 1995 med Niels-Henning Ørsted Pedersens trio til en af vores bassists bedste plader, er det nærliggende at forestille sig et lignende pladeprojekt med onsdagens trio.
I forlængelse af Vinding/Riels tidligere plader med Enrico Pieranunzi og Roger Kellaway. Med noget mere forberedelse end der havde været tid til før den første koncert, måtte det kunne blive den danske rytme-duos hidtil bedste kort.
Men desværre bliver det næppe til noget, i hvert fald i denne omgang.
Ifølge Peter H. Larsen er der ikke afsat tid til det, og vores gæst er muligvis for bundet af sin kontrakt med Blue Note (hvis danske afdeling ironisk nok knap synes at kende hende og i hvert fald ikke lagerfører nogen af hendes plader!)
Så meget desto mere grund er der derfor til at være opmærksom på, at den canadisk-danske trios sidste koncert - i det odenseanske Jazzhus Dexter i aften - transmitteres af P2Musik i en time fra kl. 22,30.
Et tilbud til almindelige lyttere og kassettebånd-amatører, tør man sige.

*Renée Rosnes trio med Mads Vinding og Alex Riel i Copenhagen JazzHouse onsdag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu