Læsetid: 5 min.

Ikke som de andre

29. marts 1999

At have underholdning som eneste mål er røvkedeligt, mener Mie Brandt, kunstneriske leder ved Teatret Zeppelin, der i fem sæsoner har lukket børn og voksne ind til anderledes og overraskende oplevelser

TEATER
I går var hun blot en lille pige med uldne rottehaler. Da hed hun Yum-Yum, og hjalp sin bedste ven prins Mio med at få ram på den onde ridder Kato med hjertet af sten.
I dag er hun 37 år og kunstnerisk leder af Teatret Zeppelin, der er Danmarks eneste stationære familieteater. Hun er efter eget udsagn selvlært i alt, hvad hun gør, på nær én ting - det netop erhvervede kørekort.
Navnet er Mie Brandt, og ligesom hendes uddannelsesmæssige baggrund - hvad enten det er som skuespiller eller kunstnerisk leder - ikke er helt almindelig, så er Teatret Zeppelin også kendt for at gribe tingene an på en anderledes måde.
"Jeg tror, vi adskiller os ved, at vi nydramatiserer titlerne. Vi overrasker. Publikum får ikke det, de forventer, men de får en anden oplevelse og et andet syn på historierne. Vi ved jo alle sammen, hvordan Pippi Langstrømpe og Mio ser ud, men det er bare ikke det, vi går efter. Vi går ikke efter at behage på dén måde," siger Mie Brandt, der i sin figursyede jakke og med håret sat op i nakken ikke længere har det barnlige udtryk, der ellers lyste ud af hele hendes figur under forestillingen 'Mio, min Mio', der i går blev opført for sidste gang i denne sæson.

Teater skal rykke
Mie Brandt bryder sig i det hele taget ikke om de lette løsninger, som hun kalder den type forestillinger, der bare vil underholde og som ingen chancer tager.
"Jeg er ikke meget for ren fest og ballade. Selvfølgelig skal publikum være underholdt. Det er jo elementært, for hvis de sidder og keder sig, så gør vi noget forkert. Men at have underholdning som mål alene, synes jeg er røvkedeligt," siger hun, men erkender, at det er "helt vildt fantastisk", når 150 børn griner samtidig.
"Men det er lige så skønt, når smilet stivner, og man pludselig ser en alvor bag det. Det behøver ikke være det helt vildt smertelige - det er slet ikke så tungt ment, og det må gerne være let serveret. Men der må også være et indhold," mener hun.
"Teater skal rykke noget, og det, godt teater kan, er, at få én til at føle, at der er sket noget nyt, når man går derfra. Man får pludselig ideer, man føler sig inspireret, eller man får lyst til at snakke enormt meget."

For familien
Teatret Zeppelin åbnede i januar '94, men har under andet navn en fortid som turnerende børneteater. Men da det pludseligt blev muligt for den daværende teatertrup at leje sig ind i et gammelt fantastisk hus på Vesterbro i København, opstod planerne og lysten til at skrue hjulene af vognen.
Samtidig ændrede teatret navn, kunstnerisk profil og linje. Nu skulle der laves teater for hele familien - en linje der til stadighed giver anledning til diskussioner om, hvilke elementer, der er interessante både for børn og voksne.
"Det har noget at gøre med, at voksne også skal føle sig rørt, uden at det nødvendigvis behøver at være en dyb erkendelse. Men børn og voksne kan jo blive rørt af de samme ting. Derfor vælger vi tit det, vi kalder for 'de store historier'. Altså de almenmenneskelige problemer som ensomhed eller tab eller sorg. Men også glæde," forklarer Mie Brandt, der synes familierne er en spændende målgruppe, der gør hendes arbejde til en evig kamp for at finde balancen - der hvor forestillingen hverken er for meget for børn eller for meget for voksne.

Børn forstår flere lag
En af de ting, der er vigtig for at ramme både børn og voksne i en forestilling, er, at der er flere lag i historien. Den netop afsluttede forestilling, Mio, min Mio, der dog bliver genopsat næste sæson, er et eksempel på en historie, der kan forstås på flere måder.
"Jeg tror ikke nødvendigvis, at børnene mener, at Bo Wilhelm Olsen bare drømmer, at han er Mio. Jeg tror, mange børn tager det bogstaveligt, når han rejser væk. Vi laver jo ikke en morale, og vi har ikke besluttet os for, om han gør det, eller om han fantaserer. Voksne vil sige, han fantaserer, men jeg talte med en lille pige efter en forestilling, og hun synes, han tog afsted. Bare det, at børnene gør sig de tanker: 'Gør han det, eller gør han det ikke', gør mig glad," siger Mie Brandt, der mener, at børn faktisk forstår utrolig meget.
"Børn forstår enormt mange lag, men de kan godt stå af på en lidt for kompliceret historie, hvor de skal holde styr på mange navne og hændelser. Men det gør heller ikke noget, hvis de ikke forstår alle lag. Så kan de måske få en diskussion med deres forældre bagefter om, hvordan de opfattede f.eks. Mios rejse," siger hun.

Håb og udvikling
Mie Brandt mener ikke, at Teatret Zeppelins stykker er særlig moralske. De vil ikke opdrage, men inddrage, forklarer hun, og mener derved, at publikums indleven i forestillingerne gerne skulle
få dem til at stille sig selv nogle spørgsmål, der kan hjælpe dem til at nå en erkendelse.
"Jeg mener, at personlig udvikling er vigtig. At finde troen og finde sig selv og turde stå ved det. Og det er min oplevelse, at teater kan hjælpe med til, at folk stiller sig selv de spørgsmål, der gør, at de kommer videre. Det gælder både for børn og voksne, at man skal give dem håb og en tro på, at de kan udvikle sig. F.eks. en tro på, at man kan blive mindre genert, hvis dét er et problem. Det håb vil vi enormt gerne skabe," siger hun og vender dermed tilbage til filosofien bag teatrets måde at gribe børneklassikerne an på.

Alvorlige emner
"Det der overfladiske 'jubi hvor det går og fuld fart fremad', er der nogen andre, der laver. Vi tager os mere af de alvorlige emner," siger hun med et mindre alvorligt smil.
"Vi gør det ikke, fordi vi mener, at nu skal vi sørme være specielle, eller fordi vi er en flok idealister, der gerne vil frelse verden. Det er simpelthen et behov for kunstnerisk udfoldelse og en tro på, at vi ikke behøver at gøre, som det hele tiden bliver gjort. Vores udtryk er vores egen, vi kopierer ikke nogen, og vi forsøger ikke at gøre det let for os selv. Hver gang håber vi, at vi laver den bedste forestilling i verden. Det er sådan set, hvad vi går efter," siger Mie Brandt.

Teatret Zeppelin er i øjeblikket i gang med forberedelserne til efterårets stykke: Den lille havfrue.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu