Læsetid: 3 min.

Elektronisk drømmer

17. marts 1999

Som én af de få på musikscenen forsøger sangeren og sangskriveren Stephan Grabowski - med succes - at ajourføre det danske sprog i en nutidig musikalsk iscenesættelse

NY CD
Er man til vedkommende, dansksprogede sange i tilhørende kontemporære musikalske omgivelser ser det pauvert ud for tiden; fraset den vitale og skægge hiphop-scene kan man kun få øje på Love Shop, Nikolaj Nørlund... og måske Olesen-Olesen. Her ses så bort fra den gamle garde som TV-2, Kim Larsen etc. og de mange fine sangskrivere som Allan Olsen, Johnny Madsen m.fl., som alle - deres øvrige kvaliteter ufortalte - bevæger sig i et musikalsk traditionelt univers, hvor 90'erne for så vidt lige så godt slet ikke kunnet have fundet sted!
Og netop 90'erne har gennem samplerens voksende udbredelse budt på muligheden for at benytte en række nye teksturer i samklang med traditionel instrumentering og produktionsmetoder, som det kommer til udtryk på f.eks. Caroline Hendersons to vellykkede soloplader, hvor tekstuniverset så desværre er det kendte - trygge? - angelsaksiske.
Den elektroniske musiks virkemidler har i samspil med hiphoppens rytmik det hele taget været en stor inspiration for mainstream-musikken i udlandet, med brug af bl.a. breakbeats, drum'n'bass-rytmik og 'fundne' lyde. Her ses helt bort fra dance-scenens mildest talt fladpandede opfattelse af hvad der udgør et 'rytmespor'.

Avanceret og forfinet
Men der findes heldigvis en markant undtagelse fra denne regel, og han hedder Stephan Grabowski. Efter en karriere som trommeslager hos bl.a. Lars H.U.G., Janes Rejoice og Love Shop brød han ud som sanger og sangskriver med den uspektakulære Glitter Angels i '93. Men det var først da han i '97 i samarbejde med lydarkitekten Frithjof Toksvig udsendte albummet Underligere End Kærlighed, at man for alvor begyndte at spidse øren: Et rigt melodisk album med et tekstniveau langt over gennemsnittet, indhyllet i en moderne, stoflig og lydligt afsøgende produktion, som har vist sig slidstærk nok til utallige afspilninger siden.
Den gode nyhed er at Stephan Grabowski - atter med Toksvig som førstestyrmand - nu gentager bedriften.
Okay, er man pernittengrynet kan man uden at ryste på stemmen påpege, at Danmark Drømmer stort set gentager oplægget fra Underligere End Kærlighed - om end i mere forfinet form, hvilket især kommer til udtryk i de avancerede arrangementer og den sublime instrumentering.
På melodiplanet er det stadig de langt udstrakte og ikke altid helt logiske melodilinjer, der dominerer. I et par enkelte tilfælde strækkes forløbene dog ud over det punkt, hvor lytterens opmærksomhed holdes fanget; det gælder især nummeret "Bodhisattva", mens det syv minutter lange "Ramt" til gengæld myldrer med så mange gale trommeprogrammeringer, sære strygere og vilde lydeksperimenter, at længden opleves som et plus.

Smerteligt smuk
Men generelt må det siges, at Grabowskis kompositioner er bedst tjent med en vis stramhed. Opregner man pladens fineste øjeblikke, er de musikalsk præget af den samme imponerende økonomiske sans, der klæder tekstuniverset så glimrende. Dette gælder ikke mindst pladens smukkeste og mest intenst underspillede øjeblik, "Mit hjerte går ud", en smerteligt smuk solidaritetserklæring med totredjedelssamfundets mange mere eller mindre smukke tabere: "Ser dem overalt/ tabt i en bittersød symfoni i deres skæve tøj/ faldne engle og dæmoner, usynlige for alle her på byens hovedstrøg..." som det indledningsvist så gribende udtrykkes.
Lige så smuk er den melankolske åbner "Jerusalem", hvor akustiske strygere og kontrabas på uforlignelig vis blander sig med fjerlette programmeringer og drum'n'bass-inspirerede rytmespor, hvor hen over Grabowski synger som en såret engel. Også det sprælske titelnummer ætser sig ind i den lyttendes bevidsthed med en sært uforglemmelig melodi, et effektivt omkvæd og linjer som "der var engang med røde enge, hvide senge, flag og Tivoli/ og masserne de bruser al deres længsel, deres fængsel/ op mod bolden som en lille diamant på himlens aftenmørke..."
Jo, Stephan Grabowski er en velbegavet elektronisk drømmer, der kan få pop, poesi og moderne studieteknik til at gå op i en uforlignelig højere enhed. Danmark Drømmer er et stort album fra en original og unik kunstner, som rager gevaldigt op på den flade danske musikscene.

*Stephan Grabowski: Danmark Drømmer (Orange Records/Scandinavian Records). Udkommer i dag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her