Læsetid: 2 min.

De hårde drenge

19. marts 1999

John Frankenheimer viser i 'Ronin' sin solide action-kunnen

NY FILM
Nu går biljagten ind igen. De tider er ikke fjerne, hvor anden- og tredjerangs instruktører smed en biljagt ind i deres action-film i mangel af bedre. Det førte til overforbrug og tilskuerreaktionen: Ikke nu igen! Så biljagternes antal svandt ind.
Men John Frankenheimer er en gammel ræv i branchen, og han serverer i Ronin nogle veldrejede jagter, der får et ekstra kryddderi ved at foregå i Nices gamle sydfranske kvarterer og i et moderne Paris. Så er man stort set ligeglad med udfaldet, kan man i hvert fald nyde billedernes Frankrigs-atmosfære.

Desillusion
Der er nedlagt en del god, gammeldags veterankunnen i denne bistre beretning om en gruppe lejede action mens forsøg på at skaffe sig en uendelig værdifuld kuffert i hænde.
Hvad kufferten indeholder og hvad formålet med aktionen er, skal ikke afsløres her. En køn, men fanatisk ung pige, der leder aktionen med lettere irsk accent giver straks nogle vink.
Men den politiske baggrund er egentlig heller ikke så vigtig, for det drejer sig først og fremmest om at skabe en ydre spænding og en indre atmosfære af viril desillusion omkring de garverede kupdeltagere, der alle har set bedre tider. Hvor langt kan de stole på hinanden?

Stoikeren De Niro
De hårde drenge sammenlignes med fortidens japanske samuraier, der måtte vandre formålsløse omkring, efter at deres herre og mester var blevet dræbt. Det er nok at romantisere sagen lidt rigeligt, især da en så blakket organisation som CIA har mere end en finger med i spillet.
Men drives man af længsel efter at se en action-film af den solidt fortalte (omend basalt usandsynlige) type, man lavede i for 20-25 år siden, kan Ronin anbefales. Frankenheimer spiller sine kort ud som en snu rotte, og han ved, hvor han skal stille kameraet for at at opnå maksimal spændingsvirkning og lokal-kolorit.
Og så rummer filmen en del udmærkede præstationer, først og fremmest af Robert De Niro som en gådefuld enspænder og topprofessionel action man, sarkastisk og selvironisk i herlig tørt lakonisk form. Hans samspil med en anden stoiker, franske Jean Reno, har fine momenter - og så skal Stellan Skarsgaards bebrillede russiske computer-ekspert heller ikke glemmes. En kølig herre - og måske den farligste af dem alle.

*Ronin. Instruktion: John Frankenheimer. Manuskript: J. D. Zeik og Richard Weisz (pseudonym for David Mamet). Amerikansk (Imperial, Bio City, Bio Lyngby)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu