Læsetid: 3 min.

Kløver måtte bøje sig

11. marts 1999

Kløver Mælk har længe kæmpet mod fusion med MD Foods, men eneste alternativ var en indædt mælkekrig mod giganten, som kunne koste landmændene dyrt

ANALYSE
Ude på de små sideveje passerer mælkebiler fra MD Foods og Kløver Mælk dagligt hinanden, når de henter mælk hos deres respektive mælkeleverandører
Fremover kan et fusioneret mejeriselskab nøjes med at sende en mælkebil ud og hente mælken i et distrikt.
Det kaldes rationalisering.
MD Foods regner med, at et fusioneret mejeriselskab giver en økonomisk ekstragevinst på 550 millioner kroner om året, og dermed skulle der blive lidt flere øre pr. liter leveret mælk til de 10.500 landmænd, der står bag de ti mejerier.
Netop disse gevinster har MD Foods gennem flere år holdt frem som guleroden til de skeptiske andelsejere af Kløver Mælk.
Det noget mindre Kløver Mælk har frem til den sidste uges realitetsforhandling om en fusion stædigt nægtet tanken. End ikke en fælles analyse af mulige fordele, har Kløver villet medvirke til.
For det har mest handlet om følelser og kun lidt mindre om forretning. Da Kløver Mælks daværende formand Knud Harck Madsen i september sidste år luftede sine positive tanker over for en fusion med storebror MD Foods, faldt hammeren med det samme. Han blev straks afsat af sit bagland og afløst af MD-modstanderen John Pedersen, der nu har måttet bide i det sure æble.

Må ikke samarbejde
Men realiteterne for Kløver Mælks andelshavere har været, at Konkurrencerådet i august måned underkendte de to selskabernes samarbejdsaftale, hvor de siden 1992 har haft fælles produktionsanlæg og fælles eksport.
Derfor var der kun fusion eller krig tilbage. Og en mælkekrig på lavere og lavere priser - og dermed indtjening til landmændene - er hverken Kløvers eller MD's andelshavere interesserede i. Det har de demonstreret flere gange ved i fællesskab at opfordre deres ledere til at samarbejde frem for at kriges. Mest tydeligt på et fællesmøde i Herning i 1992, der førte til den tætte samarbejdsaftale.
Samtidig er Kløver Mælks 1.894 leverandører klar over, at de ville få svært ved at stå distancen i en krig mod det fem gange større MD Foods, der flere gange har demonstreret, at det er villig til at tage barske metoder i brug mod mindre konkurrenter.
Både når det gælder om at købe sig eneret på supermarkedernes hylder, og når det har opkøbt velfungerende små-mejerier til overpris, og lukket dem straks efter.

Alt i en junge
MD Foods hårde forretningsmetoder på sin vej til at blive så stor har skabt indædt modstand og had hos Kløver Mælks andelshavere. De har bevidst fravalgt MD Foods gennem den bølge af fusioner, der har skyllet ind over mejeribranchen siden 1960'erne, da Danmark havde over 2.000 selvstændige mejerier.
MD's forretningsstrategi har udgangspunkt i sloganet: "alt dansk mælk i en junge" - og med udgangspunkt i de små, fattige landsbymejerier har selskabet vokset sig til en gigant med vægten på eksport af smør og ost.
Modsat Kløver Mælk, der er vokset ud af de fine og rige bymejerier, der leverede frisk mælk til byerne.
Her har andelsejerne altid hævdet stolthed og suverænitet, hvor Kløver Mælk mere har fungeret som en slags paraply-organisation.
Rent forretningsmæssigt har Kløver Mælk samtidig frygtet, at en fusion vil få de store supermarkedskæder til at importere frisk mælk fra udlandet - og dermed skabe ny, benhård konkurrence om netop Kløver Mælks kerneydelse: frisk konsummælk.
Men som flere af de skeptiske andelshavere i Kløver Mælk siger, så er det dem inderligt imod at fusionere med MD Foods, men en mælkekrig ville værre endnu værre.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her