Læsetid: 2 min.

For mange lærer ikke at læse

23. marts 1999

Det går for langsomt i u-landene med at få flere børn i skole

Flere børn kommer i skole, men man når ikke det internationalt vedtagne mål om, at alle børn skal have tilbud om en primær uddannelse inden år 2015. Hvis man globalt set skal nå målet, skal der en markant politisk opprioritering af grundskole-uddannelse til.
Det fremgår af en ny rapport fra u-landsorganisationen Oxfam International. Ifølge rapporten Education Now: Break the Cycle of Poverty er der i dag på verdensplan 125 millioner børn i grundskolealderen (6-12 år), hvoraf 70 procent er piger, som ikke kommer i skole.
Med til billedet hører, at undervisningen mange steder er så dårlig eller kortvarig, at 150 millioner børn hvert år forlader skolevæsenet som analfabeter.
På verdenskonferencen i 1990 om uddannelse for alle forpligtede 155 lande sig til, at i 2000 skulle alle børn gå i skole. På Det Sociale Topmøde i København i 1995 blev forpligtelsen udskudt til 2015. Oxfam-rapporten fastslår, at med det nuværende tempo, vil der i 2015 være 75 millioner børn, der ikke ser en skole indefra.
Generalsekretæren for FN's Børnefond (UNICEF) i Danmark, Steen Michael Andersen, siger om tallene:
"I UNICEF er vi lidt mere optimistiske med hensyn til tempoet, fordi 90 procent af de børn, som ikke kommer i skole, findes i ti lande. Det gør det lettere at lave en målrettet indsats, end hvis man skulle øge indsatsen i 60-70 lande. De ti lande er blandt andre Indien, Bangladesh og nogle lande i Afrika (f.eks. Mozambique og Etiopien, red.)."
For at forbedre uddannelses-situationen foreslår Oxfam bl.a., at de rige lande forpligter sig til at bruge mindst otte procent af deres udviklingsbistand på primær uddannelse. Det kan den danske bistand ikke leve op til. Her blev 2,5 procent af den bilaterale bistand i 1997 anvendt til primær uddannelse.
Det er for lidt, mener Steen M. Andersen og generalsekretæren for Mellemfolkeligt Samvirke, Bjørn Førde, der siger:
"Om det lige skal være otte procent, er jeg tøvende over for, for det kan være farligt på forhånd at opdele bistanden i faste satser. Danmark skal selvfølgelig ikke gå ind i primær uddannelse i de lande, hvor andre donorer gør en udmærket indsats i forvejen."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu