Analyse
Læsetid: 4 min.

En overflødig tvist

17. marts 1999

Fodboldklubben FC København har overtrådt spillereglerne for god spilleskik - men sætter samtidig nye standarder for dansk fodbold

Det er ikke let at være storebror. Det er ikke let at være den første.
Disse evidente sandheder gik måske først rigtig op for storklubben FC København (FCK) i mandags, da Divisionsforeningen med Faxe Kondi Superligaens 11 andre hold i ryggen lagde sag an mod fodboldklubben med landets største bankkonto.
Og havde Divisionsforeningen ikke taget initiativet til søgsmålet, ville bryggeriet Faxe efter sigende have gjort det. Men hvorfor denne fjendtlighed mod Danmarks største fodboldflagskib? Hvorfor kan vi ikke bare være venner?
I februar kom det frem, at FCK havde indgået en sponsoraftale med bryggeriet Carlsberg løbende fra 1. juli 1999 og fire år frem, angiveligt på 50 mio. kroner.
Holder det tal, er det den største sponsorkontrakt, der nogensinde er indgået med et fodboldhold i dansk fodbolds historie.

I dag er reglerne, at danske sportshold ikke må have bryggerier som sponsor, hvis der reklameres på spillertrøjerne.
Altså med mindre der er tale om et helt bestemt produkt med en alkoholprocent på under 2,8. Det kriterium opfylder aftalen mellem FCK og Carlsberg, der vil bruge københavnerholdet som reklamesøjle for et kommende lavalkoholisk produkt. Så langt er juraen overholdt.
Men FCK har allerede en slags sponsoraftale med et bryggeri - den er bare ikke nær så god og lukrativ.
For at Faxe kan kalde Superligaen for Faxe Kondi®Superligaen betaler den et beløb til Divisionsforeningen, som sender 450.000 videre ud til hver af ligaens 12 klubber. Altså pebernødder ved siden af Carlsbergs ølpenge.
På et pressemøde den 22. februar forklarede FCK's direktør, Flemming Østergaard, at klubbens jurister havde set på den gældende aftale med Faxe og vurderet, at det juridisk var i orden at tegne en kontrakt med Carlsberg. Der er nemlig en særlig klausul - et hul - i kontrakten med Faxe. I lampens skær kunne juristerne læse:
"Såfremt højst to klubber ikke kan/ønsker at deltage i Aftalen, reduceres betalingen som nævnt ovenfor med 10 procent for hver klub, dvs. max. 20 procent."
Det så godt ud.

Men Divisionsforeningens formand, Peter Iversen, mente, at klausulen er møntet på oprykkere fra Faxe Kondi Divisionen (landets næstbedste fodboldrække) og altså ikke lavet for, at de rige kunne blive rigere.
Sådan mener han også, at de andre 11 klubber har opfattet klausulen. Divisionsforeningens jurister syntes, at deres kolleger i FCK var på gyngende grund, når de læste linjerne anderledes. Og det skulle efterprøves.
Da det begyndte at trække op til et såkaldt anerkendelsessøgsmål i byretten i sidste uge, flikkede FCK i syvende time et forligsforslag sammen. Det gik ifølge FCK ud på følgende:
*FCK giver afkald på 450.000 kr. om året, som Faxe-aftalen giver hver af Superligaens 12 klubber.
*Faxe kan stadig have sine bandereklamer og fodboldstandere stående på FCK's hjemmebane, Parken, under tv-transmitterede kampe.
*FCK vil betale Divisionsforeningen 150.000 kr. om året, indtil sponsoraftalen med Faxe ophører. Det svarer til det beløb, som Divisionsforeningen mister ved, at FCK springer fra aftalen med 1Faxe.
*Carlsberg accepterer, at FCK på plakater og i programmer anvender navnet Faxe kondi Ligaen.
Men det var ikke nok for hverken Divisionsforeningen eller Faxe.
"Vi og de øvrige klubber føler, at grænsen for, hvad der er juridisk og moralsk acceptabelt, er overskredet. Vi må derfor have afklaret juraen i denne sag," sagde Peter Iversen i går i Jyllands-Posten.
Han talte om, at der skulle "trækkes en streg i sandet" for at sikre troværdighed af fremtidige aftaler med Divisionsforeningen.
En sag i retten kan forventes at trække i langdrag.
Og når byretsdommeren har afsagt sin dom, anker taberen formentlig afgørelsen, hvadenten det er FCK eller Divisionsforeningen, der sidder med aben. Men det er jura og svært at gøre sig klog på.

Divisionsforeningens retorik - jævnfør stregen i sandet og udtalelsen om, hvad der er 'moralsk acceptabelt' - antyder en opsparet irritation fra Divisionsforeningens og de andre klubbers side over FC københavneri og over, hvad nogen vil kalde udanske, megalomaniske træk.
FCK-Direktør Flemming Østergaard selv har ikke været bange for at bruge udtryk som 'misundelse' og 'jantelov' - men desværre i flæng, for noget af det letteste og mest virkningsfulde, man kan gøre i Danmark, er at henvise til janteloven.
Det egentlige problem er, at dansk fodbold befinder sig i en overgangsperiode på vej mod mere professionelle tilstande.
Perioden begyndte med indførelsen af Superligaen®. Siden blev en række klubber børsnoterede. Brøndby, AGF, Silkeborg. Klubberne blev til rigtige virksomheder med regnskaber og bundlinjeforhold.
Fra FCK blev stiftet, var det ambitionen at komme ud i Europa og spille lige op med de store, og helst i løbet af få år.
Da forretningsmanden Flemming Østergaard satte sig i FC Københavns direktørstol, skete der et boom på forretningssiden. Egenkapitalen steg til 400 mio. kr., klubben købte sin hjemmebane, Parken, landets dengang bedste træner (Christian Andersen, som nu er fyret igen på gråt papir) samt landets bedste fodboldspiller, Brian Laudrup.
Signalet er entydigt: Her går det godt. Og pludselig ser Faxes klubtilskud på 450.000 kr. om året ud af ufattelig lidt i årsregnskabet.
Andre sponsorer byder sig naturligt til, og i dette tilfælde er det Carlsberg.

En aftale i en størrelsesorden som FCK's Carlsberg-kontrakt kan være med til at skærpe de andre klubber og sætte nye standarder for sponsorkontrakter i dansk fodbold.
Det kan i sidste ende gavne kvaliteten. Der kommer flere penge til sporten - og der kan hentes flere hjemvéramte Brian Laudrup'er hjem, så niveauet bliver højere - til glæde for publikum. Den vej er det gået hele tiden.
At det lige præcis er Flemming Østergaard og FC København, der fører an, er en tilfældighed. Men det er uheldigt særligt for fordrageligheden og forståelsen mellem klubberne, at den person, der viser vejen, er som en hund i et spil kegler, når han åbner munden.
FC København bliver ikke smidt ud af Divisionsforeningen, men fusionsklubben kan få ganske svært ved at finde danske modstandere i træningskampe, så længe tvisten kører.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her