Læsetid: 3 min.

En perfektionist siger farvel

8. marts 1999

Den amerikanske filminstruktør Stanley Kubrick er død, 70 år gammel

NEKROLOG
Den amerikanske filminstruktør Stanley Kubrick døde i går eftermiddag, 70 år gammel, i sit hjem nord for London, England.
Kubrick, der er manden bag berømmede og berygtede film som Dr. Strangelove, Clockwork Orange og Full Metal Jacket, var i færd med at færdiggøre sin første spillefilm i 12 år, Eyes Wide Shut, med Tom Cuise og Nicole Kidman. Om filmen er færdig, eller om den bliver færdiggjort, vides endnu ikke, men premieren, der blev rykket gentagne gange, var fastlagt til engang i juli måned.
Kubrick begyndte sin mangeårige karriere i mediebranchen som fotograf for bl.a. Look Magazine midt i 40'erne. I 1949 lavede han så på basis af en af sine egne billedserier dokumentarfilmen, Day of the Fight, om en ung, lovende mellemvægtsbokser.
Den film blev vendepunktet i den 21-årige Kubricks liv. Fra da af helligede han sig filmverdenen, især spillefilmen, som det skulle blive til 12 af fra og med debuten i 1953, krigsdramaet Fear and Desire.
For den selvlærte instruktør drejede det sig fra starten om at lave egne film på egen måde.
Det første par film var stiliserede krimier med Det store gangsterkup fra '56 som et højdepunkt, men snart bredte den talentfulde Kubrick sig ud til også at lave smukke og stort anlagte, historiske dramaer (Spartacus, Barry Lyndon), intelligente, sorte satirer over menneskets tåbeligheder (Lolita, Dr. Strangelove, Clockwork Orange), stærke, engagerede antikrigsfilm (Fear and Desire, Ærens vej, Full Metal Jacket), effektive gyserfilm (Ondskabens hotel) og nyskabende science fiction-film (Rumrejsen år 2001).

Laboratorieforsker
Men ligegyldig genren, så drejede det sig om mennesker for Kubrick. Som en anden laboratorieforsker kastede han sine personer ind i historierne og manipulerede med både dem og situationerne for at se, hvordan de reagerede og udviklede sig.
Som regel handlede det for personerne om at finde eller genvinde kontrollen over et eller andet, i deres liv eller selve livet, hvilket også synes at have været et gennemgående træk for instruktøren selv.
På det produktionsmæssige område var Stanley Kubrick perfektionist, og han insisterede på og fik total kontrol over sine films tilblivelse fra idé til biografsal, hvilket skaffede ham ry for at være meget besværlig at arbejde sammen med. F.eks. brugte han mere end et år på at optage sin seneste film - fuldstændig uhørt, selv på store Hollywood-produktioner.
Hans faste producent gennem en årrække, Warner Bros., stod dog altid Kubrick bi, og selv i de lange perioder mellem hans film finansierede de hans, formodentlig ikke særligt overdrevne, levevis.

Distance
Med årene syntes Kubrick at blive mere og mere kynisk i sit syn på menneskeheden og samfundet, og fra og med Rumrejsen år 2001 ('68) var hans film på sæt og vis præget af en klinisk og distanceret tone, som totalt manglede den varme og kærlighed, som hans tidligere film dog kunne mønstre en smule af.
Personen Kubrick isolerede sig også, og i løbet af 70'erne holdt han helt op med at tale med journalister, ligesom han henlagde bopælen til England og et afsondret gods i nærheden af London.
Hans i forvejen sparsomme produktion blev desuden mere sporadisk, gerne var der en fem-syv år mellem hver film, og nu er det altså næsten 12 år siden, man sidst har set en ny film fra Kubricks hånd.
Men distanceret eller menneskesky - Kubricks kompromisløse arbejdsform resulterede i hvert fald i en række mangefacetterede, uforglemmelige og fremragende filmkunstværker med et unikt, yderst personligt visuelt og tematisk udtryk, som har inspireret og påvirket mange moderne filmskabere og publikumer verden over.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her