Læsetid: 5 min.

Avantgarde og afgangselever

13. april 1999

Tre aktuelle udstillinger i København viser yngre kunstnere herhjemmefra og en ældre amerikansk

UDSTILLING
De tre små udstillinger som er åbnet inden for de seneste par uger viser, at der også sker interessante ting på den københavnske galleriscene uden for Bredgade. For eksempel skulptøren Bjørn
Poulsens Waterloo i Clausens Kunsthandel og den amerikanske konceptkunstner William Anastasis Perfect på Galleri Stalke og Galleri Specta er seværdige, men også de to unge kunstnere Jaspar Sebastian Stürup og Kristoffer Hultenberg på Under Dybbølsbro er en lille tur til den gamle fabrik værd.

Ledning, gummi og gips
I Clausens Kunsthandel udstiller Bjørn Poulsen en række nye, men også vidt forskellige skulpturer. Poulsen har tidligere arbejdet med simple geometriske former, kugle, kube og cylinder i traditionelle materialer som gips og stål, men i "Waterloo" som udstillingen hedder, bruger han industrielle materialer som gummi, plastik, spejlglas og aluminium. Dette skift markerer en åbning mod et mere eksperimenterende og selvstændigt formsprog, hvor materialerne pludselig giver modstand, stritter imod, og det mere handler om holde sammen på skulpturen end om at forme den.
Et af udstillingens bedste værker er Couple ('98), hvor metalrør og træbjælker stikker ud i alle retninger, mens gummilag, nylonsnorer og stålbolte forsøger at holde dem fast. Denne fornemmelse af udbrud og fastholdelse er yderligere accentueret ved, at skulpturen er hængt op, så den komplekse bevægelse og rummelighed får tyngde, og skaber en vedvarende spænding mellem skulpturens bestræbelse på at lette, holde sig oppe og materialernes trækken nedad.
Som sådan er Couple karakteristisk for den gennemgående tematik i Poulsens nye skulpturer, nemlig det modstridende forhold mellem den ydre forms forsøg på at skabe en samlet helhed og de indre kræfters fragmentering. Ligesom i det ubetitlede værk dateret i år, hvor fem meter indsnørede ledninger bugter sig hen over gallerigulvet fra massive stålrør i den ene ende til løse stumper i den anden. Her indarbejder han endvidere en bevægelse og tid i skulpturen, der lader de ellers neutrale materialer med en åben fortælling.
Andre værker som Shaman ('98) og Muez'zin ('98) er mindre vellykkede, fordi de låses fast på og af gulvet, ligesom deres symbolske referencer forbliver noget uklare, ligesom i udstillingens titelværk, Waterloo ('98). Men samlet er det en aldeles lovende udstilling for Poulsen, der får forløst sit materialevalg i en række både udfordrende og underholdende skulpturer.

Hvis jeg var stor og stærk
Jaspar Sebastian Stürup og svenskeren Kristoffer Hultenberg er begge med på dette års afgangshold fra Kunstakademiet og således med på Kunstforeningens afgangsudstilling, som åbner i starten af næsten måned. Indtil da kan man se dem sammen på udstillingsstedet Under Dybbølsbro.
I den store midterhal ligger Hultenbergs installation Playground, en slags stor spilleplade i minimalistisk computergrafik. På pladen har Hultenberg trykt forskellige ord som base, center, og break, stiplede linjer, tal og en gul malerklat. Men de er blot tomme tegn som ingen steder fører hen og får mest af alt pladen til at ligne en hjemmeside for kroppen. Desværre kan man ikke gå på den.
I to af de små siderum viser Jaspar Sebastian Stürup, henholdsvis en snes små lerskulpturer med legetøjsambulancer indeni og en kort lysbilled-serie. De ubehandlede lerformer og skinnende biller giver dog ikke hinanden noget i den let naive tone.
Så er der mere relevans i Stürups lysbilled-serie af computer-tegninger om en kunstner, der ønsker at være en abstrakt macho maler, og laver en række primitive imitationer af den abstrakte ekspressionismes store mænd Pollock, Rothko, Newman og Sam Francis. Der er selvsagt langt fra disse maleres patosfyldte lærreder til Stürups ironiske lysbilleder, men med sin simple tegneserie-æstetik formår han alligevel at skabe en personlig og humoristisk forbindelse.

Ord på væggen
Den amerikanske konceptkunstner William Anastasi har i mere end ti år været tilknyttet Galleri Stalke, og det er derfor ikke noget tilfælde, at galleriet sammen med Galleri Specta nu viser en lille retrospektiv af hans næsten fyrre år lange karrerie. En karriere der har sit udspring i tressernes amerikanske avantgarde omkring folk som Robert Rauschenberg og John Cage.
"Perfect" som udstillingen på Galleri Stalke og Specta hedder består af over tredive sten-, kobber- og silketryk af tidligere værker, lavet hos den danske trykker Niels Borch Jensen, som Anastasi gennem længere tid har arbejdet sammen med. Selvom nogle værker er ikke så effektfulde i mindre format, især det meget rum-specifikke fotografi Wall on Wall, så formår Anastasi at give ny betydning til sit værk og gøre trykkene til en vigtig del af sit kunstneriske projekt af stadige tautologier og selvreferencer.
Det sker for eksempel i hans såkaldte blind drawings, hvor han med lukkede øjnene har tegnet eller snarere kradset på metalplader under togture. I disse tegninger søger Anastasi en eksistentiel essens og at finde sig selv, netop der hvor tilfældet råder, og han taber sig selv. Stalke viser en video af en af disse blindetegninger, som giver en klar fornemmelse af den mentale koncentration som kendetegner hele Anastasis arbejde. Og værkerne selv udtrykker da også et umiskendeligt nærvær af fysisk kraft og spirituel sensibilitet, som intense spor af en krops anstrengelser og et sinds given slip.
I andre værker er det referencerne til andre kunstnere som interesserer Anastasi, især Andy Warhol som i teksten A painting of a soup can used to hang here. Dette er karakteristisk for Anastasis kunstfilosofi, hvor kunsten hele tiden kommenterer sig selv og andre værker et sted mellem kopi og original.
I en tredje serie Jew, som Anastasi har arbejdet på siden starten af firserne, er det mere politiske problemstillinger. På lærreder og papir og på flere forskellige sprog, har han skrevet ordet jøde. For Anastasi er jøde symbolet på mennesket som offer, det mest belastede ord i verden som han siger, og han søger således at åbne det lille ord mod publikums egen historie. Det er effektfulde billeder, som i disse dage på uhyggelig vis en fornyet aktualitet i forhold til de etniske udrensninger i Kosovo.

*Bjørn Poulsen på Clausens Kunsthandel til den 17. april

*William Anastasi på Galleri Stalke og Galleri Specta indtil den 24. april og Jaspar Sebastian Stürup og Kristoffer Hultenberg indtil den 22. april

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu