Læsetid: 3 min.

Balletmesterens luner

12. april 1999

For sidste gang har Den Kongelige Ballet premiere på en forestilling med signaturen Maina Gielgud

BALLET
Maina Gielgud har forlængst sagt farvel til Den kongelige Ballet, efter sin korte balletmestertid, som var et af duoen Christiansen/Kaisers værre vildskud. Man gruer for, hvad de kan finde på med den næste besættelse af posten, mens vi endnu ikke er igennem det repertoire, der er lagt af den afgående balletmester.
Det seneste program fra Maina Gielguds hånd viser hendes usvigelige sikkerhed for at finde det prætentiøse, det publikumsleflende og det andenrangs.
Der banker ikke noget rent hjerte i Serge Lifars klassicerende Suite en blanc, som var Gielguds første, danske udspil. Underligt hengemt i sin ånd og skabt for funklende pariser-stjerner hører balletten ikke til på Det Kongelige Teater. Vi skal derimod have Harald Landers Etudes på repertoiret: Den er vanskelig nok at danse til perfektion!
Men når Gielgud anvender Lifar som sin danseskole, kan man så følge de unge talenter folde sig ud, og det var en fornøjelse at se Gudrun Bojesen vise sit krydrede gamin-talent med en sikker og vittig version af Cigarette-soloen. Når teatret kan bekvemme sig til at udnævne Thomas Lund til solodanser, hvilket er langt over tiden, er der plads til Gudrun Bojesen blandt solisterne.

Uforklarligt valg
Typisk Gielgud, tænker man også ved Mats Eks Græs. Kuldslået, formalistisk, hult. De store Ek-balletter har været parafraserne over Svanesøen og Giselle eller Carmen: Fortællinger om mennesker, der knuses af kærligheden, saftige tragedier, som nok kunne have givet danserne i Den kongelige Ballet noget at rive i. Men nej, vi får Græs, som måske står Mats Eks hjerte nær, men som kun kan aflokke én spørgsmålet: Hvorfor dog den?
Til klavermusik af Rakhmaninov ser vi to unge mennesker i rødt som ligner et russisk monument for den store patriotiske krig, sat i ekspressionistisk bevægelse. Det er tydeligt, at her handler det alvorstungt om Mennesket, livslinjerne - men man befinder sig desværre i selskab med det, som Peter Brook kalder the deadly theatre, i klichéernes jungle. Lange passager uden musikledsagelse, men med støn, kantede fodstillinger som signalerer rustik charme og en fatal mangel på humor. Med dette ligegyldige værk af Mats Ek ærgrer man sig over, at han nu, så sent skal introduceres på Det Kongelige Teater. Hvis man ikke havde tillid til, at han kunne skabe et helt nyt værk til Danmark burde man have valgt hans bedste, den gribende Giselle.

Syntetisk sex
Man kunne også have ønsket sig, at Det Kongelige igen viste Mats Eks mor, Birgit Cullberg, hvis erotiske mesterstykke Frøken Julie ville være som skræddersyet til Gudrun Bojesen og Johan Kobborg, der har måttet kæmpe med rædsomme roller i Maina Gielguds Béjart-repertoire. Desværre har balletten ikke, siden man skilte sig af med Frank Andersen, haft en balletmester, der lagde de lange linjer ud efter de talenter, der fandtes i balletkorpset, med mulighed for at de spirende evner kunne udvikles, således at danserne voksede som menneskefremstillere. Hvor man dog længes efter en balletmester, der igen vil give danserne et rigtigt menneske-repertoire, med kød og blod og ånd og passioner. Og humor, tak.
At Gielgud blev valgt blandt andet på sin nære forbindelse med Béjart har givet os mange svære stunder. Hendes sidste udspil med Bolero er syntetisk sex i nøjagtig den tid, Ravels mekaniske og vulgære musikstykke varer. Kærtegnet af projektører skal Martin Vedel med hoftevrid og fremskudt underliv og en nøgen overkrop som den hellige Sebastian uden pile i kødet være objekt for 32 mænds lyster. De fleste ser yderst utilpasse ud i rollen som ballettens svar på Chippendales, og man glæder sig kun over, at næste sæson er renset for Béjart-balletter.

*Det Kongelige Teater: Serge Lifar: Suite en Blanc. Première 10. april: Mats Ek: Græs. Musik: Sergei Rakhmaninov. Maurice Béjart: Bolero. Musik: Maurice Ravel

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her